Onderscheid jezelf door Value Creation op TrendLAB 2025
Het TrendLAB tijdens Horecava 2025 is de plek de horecarevolutie zich ontvouwt; hier worden ideeën gedeeld, de toekomst verkend en de horeca van morgen vormgegeven. Komende editie staat het TrendLAB in het teken van FoodFLEX, onderverdeeld in de thema's Planet Proof, Smart Places, Value Creation en Peope First. In dit artikel meer over Value Creation.
Puck Wilbers, managing partner bij CONTRAST: ‘Value creation is één van de driving forces in de foodservice branche. Alleen door continu in te spelen op waardecreatie blijf je relevant voor de kritische consument. Kortgezegd: wie niet kiest, verliest. En dan gaat het om kiezen voor assortiment, service en sfeer die optimaal aansluiten bij de specifieke behoefte van de doelgroep. Dus geen standaardoplossing ontwikkelen, maar koersen op unieke gastervaringen. Daarmee ben je van toegevoegde waarde.’
Geen luxe, maar noodzaak
Veel horecaondernemers gaan uit van hun eigen kracht, van wat zij leuk vinden of goed kunnen. De basis van value creation begint echter bij de buitenwereld, bij de gast en de markt. Wie is je doelgroep? Welke leefstijl en behoeften kenmerken hen? Hoe zien zij jouw bedrijf? Welke trends bieden kansen voor jouw bedrijf? Door deze inzichten te combineren met jouw sterke kanten, kom je tot waardecreatie. Dat is geen luxe, maar noodzaak in een sterk concurrerende markt.
Bonduelle en Pizza Academy
In het TrendLAB ontmoet je bedrijven die ‘kleur bekennen’ met onderscheidende concepten. Bonduelle inspireert met gepersonaliseerde gerechten waarin peulvruchten en groenten een smakelijke hoofdrol spelen. Berry Hoosemans vertelt: “Met gepersonaliseerde hapjes tonen we hoe onze producten, binnen 12 uur na de oogst verwerkt, de smaak en kwaliteit van vers combineren met ultiem gemak in de keuken. Kom de test doen en ontdek de kwaliteit zelf!”
Een ander voorbeeld van optimale afstemming op de behoeften van de gast is de Pizza Academy: het guilty pleasure pizza, maar dan gezond! Een verfijnde smaak en een traditioneel bereidingsproces met natuurlijke ingrediënten zoals ambachtelijk meel en zuurdesem (weg van 00-bloem). De kant en klare pizzabodems vinden hun weg inmiddels al naar zorg- en onderwijsinstellingen en bedrijfsrestaurants.
Merkdesign
Een sterk merkverhaal en een krachtig merkdesign zijn essentieel voor succes: be good and tell it! Tom Rikkers van studio JDV: ‘Als designbureau brengen wij merken en commerciële ruimtes tot leven. Wij zorgen ervoor dat het hoofdthema en de subthema's van het TrendLAB tot leven komen in een flexibele, interactieve stand. We proberen dit altijd experimenteel, vernieuwend en met gevoel voor humor te doen.’ In het kader van merkontwikkeling is het een trend om zichtbaar en herkenbaar te zijn op één product. Door daarmee viral te gaan op socials, genereer je traffic naar je bedrijf en krijgen je andere producten als vanzelf ook een podium.
Grovero en Baxter Storey
Grovero laat op het TrendLAB zien hoe je een revolutie teweeg brengt in de stadslandbouw met MiniGro, een slimme microkruidentuin voor binnen. Deze minikas met verlichting versnelt de groei, past in elke ruimte en wordt via een app beheerd. De chef of barman opent de kruidentuin en knipt verse kruiden voor op elk gerecht of cocktail. Ook BaxterStorey, de specialist in innovatieve bedrijfscatering is aanwezig op het TrendLAB. Hier delen zij hun passie voor het creëren van bijzondere eetervaringen met gedurfde smaken, seizoensproducten en duurzame keuzes.
Van pulled jackfruit tot kleverige tempeh bao buns: deze gerechten zijn dynamisch en duurzaam. Elke dag bereidt een andere chef-kok de gerechten, waardoor iedere maaltijd een unieke draai krijgt. Dit bedrijf laat op het TrendLAB zien dat het gaat om écht lekker eten, wat ook nog eens gezond, lokaal en duurzaam is.
Ben je nieuwsgierig geworden? Lees meer over het TrendLAB, de aangesloten partners en bekijk de aftermovie van afgelopen editie.