logo

TrendLAB

FoodFLEX

De foodservice- en hospitalitybranche is continu in beweging, elke dag ontstaan er nieuwe uitdagingen. FoodFLEX staat voor de transformatie van onze dynamische sector. Bedrijven moeten zich voortdurend aanpassen en maximaal flexibel zijn om nieuwe uitdagingen aan te gaan en aantrekkelijk te blijven voor hun gasten.

Het klimaat verandert en inspanningen milieuvervuiling te verminderen is de nieuwe standaard. Consumenten zijn kritisch over wat ze eten, waar het vandaan komt en de CO2-voetafdruk. De vraag naar plantaardige producten stijgt. Het blijft een uitdaging om relevant te blijven met een toekomstbestendig concept. Ondernemers worden daarnaast geconfronteerd met stijgende kostprijzen, veranderende en veeleisende wetgeving en hebben moeite met het vinden en behouden van personeel. Tegenstrijdige krachten vragen om maximale flexibiliteit en ondernemerschap: FLEXibel of reFLEX? FLEX yourself! De vier thema's binnen het hoofdthema FoodFLEX tijdens TrendLAB 2025 zijn Planet Proof, Value Creation, Smart Places en People First. 

FoodFLEX by TrendLAB Horecava 2025

Planet Proof

Consumenten zijn - terecht - kritisch op wat zij eten en drinken en willen steeds meer terug zien van Planet Proof in een horecaconcept. Bedrijven, overeheden en individuen zien duurzaamheid nu als een wereldwijde verplichting. Geavanceerde technologieën, strengere rapportage en wetgeving maken dit hét moment voor milieuvriendelijke initiatieven, nieuwe of doorontwikkelde producten, services en processen. Op het TrendLAB kunnen bezoekers nieuwe plantaardige producten uitproberen, onder meer van zeewier. Maar ook het herwinnen van energie, waste beperking en het zichtbaar maken van CO2 impact zijn onderdeel van dit thema.

Value Creation

Van one size fits all, naar gepersonaliseerd. Van allemansvriend, naar ‘wow’ factor. Van grote grijze massa, naar onderscheidend vermogen. Wie is je doelgroep? Wie wil je zijn? Hoe staat de organisatie bekend? Waar sta je over 5 jaar? Hoe ga je om met al die nieuwe trends en ontwikkelingen? De hedendaagse gast geeft prioriteit aan voeding als het middelpunt van een evenwichtig leven. Wie niet kiest, verliest. Ervaar Value Creation en leer alles over wat werkelijk waarde toevoegt voor de doelgroepen, bijvoorbeeld waar het gaat om gepersonaliseerde non-alcoholische cocktails of traditionele lokale gerechten aangepast op het DNA van de gast.

Smart Places

Technologie gaat de komende jaren een essentiële bijdrage leveren aan de optimale klantervaring. SMART places ofwel slimme plekken, wordt vaak vertaald naar technologie maar gaat ook zeker over de slimme keuzes, business cases en (service) modellen. Door geavanceerde technologie te integreren, worden processen verbeterd, wordt energieverbruik geoptimaliseerd, het comfort verhoogd en het welzijn van de medewerkers en gasten verbeterd. Maak op het TrendLAB mee hoe Artificial Intelligence en robots een Smart Place kunnen creëren. Denk aan het integreren van een smart fridge of fast pay kassa in je concept.

People First

Ook in de toekomst blijven we de mens voorop zetten: People First. Leer over duurzame inzetbaarheid van mensen, story doing en slimme toepassingen als gamification voor betrokkenheid en onderscheidend vermogen.

Samen met partners bouwen we een belevingswereld waar slimme oplossingen, duurzame initiatieven en trends voor de foodservice- en hospitalitybranche samenkomen. Het is dé plek waar professionals ideeën delen en de toekomst vorm krijgt.

Bekijk hiernaast de terugblik van het TrendLAB tijdens Horecava 2024 met als thema Twenty Four Food.

video-thumbnail

Founding Partners

Partners

Start-upLAB

Start-upLAB

Het Start-upLAB is een playground waar start-ups en foodserviceprofessionals elkaar ontmoeten. Woon pitches en presentaties bij van enthousiaste start-ups, win bedrijfsadvies in bij gevestigde partners en laat je inspireren door alle nieuwe ideeën in de markt.

Theater Horecava

Theater

In het theater wordt kennis gedeeld. Actuele thema's komen aan bod. In het theater worden specifieke bezoekers doelgericht uitgenodigd maar kunnen overige bezoekers ook hun kennis verrijken. Daarnaast is er de mogelijkheid om volop te netwerken.