Ontdek Planet Proof oplossingen op het TrendLAB 2025!
Van maandag 13 tot en met donderdag 16 januari vindt de eerstvolgende Horecava weer plaats in RAI Amsterdam. Samen met founding partners CONTRAST en Nordcap Nederland pakken we uit met de tiende editie van het TrendLAB. Een plek waar slimme oplossingen voor de foodservicebranche samenkomen. Hier delen we trends en ideeën en geven we vorm aan de toekomst. Eén van de thema's binnen het hoofdthema FoodFLEX is Planet Proof.
Inspanningen om CO2 uitstoot te verminderen is de nieuwe standaard. Ook consumenten zijn hier kritisch op. Dat betekent dat Planet Proof een onmisbaar onderdeel wordt in horecaconcepten. Puck Wilbers, managing partner bij CONTRAST: ‘Wij geloven dat het inzetten op Planet Proof, concepten kan versterken en tegelijkertijd operationele en financiële voordelen kan opleveren. Op het TrendLAB delen we daarom kennis en inspiratie en laten deelnemers zien wat er allemaal mogelijk is als het gaat om producten, services en processen.'
Transparantie
Steeds vaker willen consumenten weten waar hun eten vandaan komt, hoe groot de CO2-footprint is, of verpakkingen verantwoord zijn en hoe jij omgaat met voedselverspilling. Een verantwoorde keuze is bijvoorbeeld het stoppen met verpakken en vervoeren van (bruisend) water. MERKKwater maakt Nederlands kraanwater overal duurzaam toegankelijk. Geen plastic flessen, geen opslag en geen transport meer. Chelsea Noordermeer, hospitality consultant bij CONTRAST: ‘Organisaties en ondernemers hebben de uitdaging om duurzaamheid integraal onderdeel te maken van hun bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld door te kiezen voor lokale en seizoensgebonden producten, vervoersbewegingen te minimaliseren en te kiezen voor biologisch afbreekbare verpakkingen. Maar ook door transparant te zijn over wat je doet op dit gebied, zeker nu grote organisaties verplicht zijn openbaar verantwoording af te leggen over hun duurzaamheidsbeleid. Op het TrendLAB onderzoeken we samen met de partners welke innovatieve stappen we hierin kunnen zetten.’
Go Green en Seasonal
Go Green is de oproep tot vergroening van je assortiment en menukaart, om zo de balans van dierlijke en plantaardige eiwitten te vebeteren. Dit betekent groenten in de hoofdrol, minder, maar verantwoord vlees en vis en inzetten op nieuwe grondstoffen. Foodserviceorganisatie BaxterStorey is geïnspireerd geraakt door de vraag van klanten naar gezonder, duurzamer voedsel. Zo is Food Equilibrium (Food EQ) ontstaan. Food EQ is BaxterStorey’s Chef Academy programma dat chef-koks leert en inspireert hoe zij met groenten, peulvruchten, granen en andere plantaardige eiwitten de sterren van de hemel koken.
Seasonal zegt het eigenlijk al, het daagt ondernemers uit om seizoensgebonden in te kopen. Dit vermindert niet alleen vervuilend transport, maar de producten zijn vaak van betere kwaliteit en geven meer beleving. Bovendien zorgt het werken met seizoensproducten voor creativiteit in de keuken, van verrassende gerechten tot unieke smaakcombinaties.
Chain Responsibility
Chain Responsibility vraagt ondernemers verantwoordelijkheid te nemen voor de keten. Dit draagt bij aan het tegengaan van onder andere kinderarbeid, slechte werkomstandigheden en ontbossing. Zo is Wonder Beans het eerste hebzuchtvrije koffiemerk. Met Wonder Beans koffie haal je meer CO2 uit de lucht dan je uitstoot. Ferry Poppegaai, co-founder: 'Wij zetten de stap naar een hebzuchtvrij en circulair model in de koffie- en thee-industrie. Door samen te werken in de keten kunnen we niet alleen klimaatverandering tegengaan, maar ook eerlijke en duurzame kansen creëren voor boeren wereldwijd. Op het TrendLAB laten wij zien dat elke kop koffie een verschil maakt – voor mens, milieu én de toekomst van onze planeet.’
Florentine Rijkmans, director Horecava: ‘We zijn trots op partners als MERKKwater, BaxterStorey en Wonder Beans, die samen met ons het verhaal op het Trendlab tastbaar maken. Ik nodig alle ondernemers en bedrijven in de branche uit om op het TrendLAB kennis te maken met nieuwe (duurzame) ontwikkelingen, te proeven van nieuwe producten en elkaar te inspireren als het gaat om minder CO2 uitstoot. Er is nog een wereld te winnen en alleen samen kunnen we dat doen!’
Ben je nieuwsgierig geworden? Lees meer over het TrendLAB, de aangesloten partners en bekijk de aftermovie van afgelopen editie.