Nieuwe horeca-cao 2025-2026: waarom deze cao nodig is
De horeca heeft te maken met uitdagende tijden: de kosten stijgen en het wettelijk minimumloon (WML) gaat omhoog. Veel horecabedrijven kunnen niet zomaar al deze kosten doorberekenen aan de gast, terwijl ze tegelijk aantrekkelijk willen blijven voor nieuw personeel. De nieuwe horeca-cao 2025-2026 biedt hierop een antwoord, met maatregelen die zowel de belangen van werkgevers als werknemers in balans houden. Deze cao introduceert een pakket aan veranderingen die ervoor moeten zorgen dat de horeca voor iedereen een fijne, duurzame werkplek blijft.
Meer flexibiliteit voor werkgevers en betere beloning voor werknemers
De nieuwe cao heeft een looptijd van 24 maanden, waarin op verschillende momenten collectieve loonsverhogingen worden doorgevoerd. Een belangrijke wijziging is dat de leeftijd waarop werknemers als “vakvolwassen” worden beschouwd, is verlaagd van 21 naar 20 jaar. Dit betekent dat jongere werknemers sneller een volwaardig salaris krijgen. Ook worden de periodieken in de loontabel voortaan gezien als een richtlijn, in plaats van vaste stappen. Dit geeft werkgevers meer ruimte om hun beloningsbeleid zelf in te vullen en bijvoorbeeld te belonen voor prestaties of specifieke kwaliteiten.
Loyaliteitsverlof
De nieuwe cao introduceert een mooie beloning voor medewerkers die trouw zijn aan hun werkgever. Werknemers die tien jaar of langer in dienst zijn bij dezelfde horecazaak krijgen nu een extra verlofdag als teken van waardering. Dit zogenaamde “loyaliteitsverlof” moedigt lange dienstverbanden aan en biedt medewerkers een extra voordeel als ze loyaal blijven aan hun werkgever.
Beter werk-privébalans
De horeca vraagt vaak veel van medewerkers, met lange dagen en onregelmatige werktijden die lastig te combineren zijn met een privéleven. De cao heeft daarom ook heldere afspraken gemaakt om de werk-privébalans te verbeteren. Medewerkers krijgen meer regie over hun opgebouwde overuren en kunnen deze naar eigen inzicht in tijd-voor-tijd compenseren. Ook is er een limiet gesteld aan het aantal overuren voor parttimers en fulltimers. Bovendien bouwen medewerkers nu vakantie-uren op over hun overuren als deze worden uitbetaald. Deze afspraken maken het eenvoudiger om werk en privé in evenwicht te houden, wat de horeca aantrekkelijker maakt als werkgever.