logo
Startende horecaondernemer

Kosten voor startende horecaondernemers

Start-ups en InnovatieHorecaondernemerRegels en Wetten

Kosten voor startende horecaondernemers

Aangeboden door: Horecava

Een horecaonderneming begin je niet zomaar. Als ondernemer wil je voorkomen dat onverwachte kosten later voor financiële problemen zorgen. Daarom is een goede voorbereiding cruciaal. Wat voor kosten kan een starter bijvoorbeeld verwachten bij de aanschaf van keukenapparatuur? En met welke verzekeringen en vergunningen krijgt een beginnende ondernemer te maken? Dit lees je in dit artikel over het starten van een horecazaak.

Begin met een goed businessplan

Dat ondernemers nog altijd kansen zien, blijkt wel uit cijfers van het CBS; het aantal horecabedrijven groeit de afgelopen jaren in rap tempo. Op 1 oktober telde Nederland ruim 69 duizend horecavestigingen. Jos Klerx, sectormanager horeca bij de Rabobank, richt zich op trends en ontwikkelingen in de horeca, een sector waarin het volgens hem draait om ontmoeten en beleven. Volgens hem is er altijd ruimte voor een goed concept, maar waarschuwt toch voor opportunisme. “Veel ondernemers overschatten zichzelf. Ze schatten hun opbrengsten te hoog in en hun inkomsten te laag.” Daarom adviseert hij altijd een goed businessplan te maken. “Dat geeft houvast.”

Opstartkosten voor een horecabedrijf

Het starten van een restaurant of café brengt verschillende kosten met zich mee. Sommige zijn vanzelfsprekend, zoals de huur of het aanschaffen van een nieuwe keuken. Andere kosten, zoals marketing en reserveringssoftware, worden vaak over het hoofd gezien.

Hoeveel geld je gemiddeld kwijt bent om op te starten is lastig te bepalen. “Het hangt helemaal af van het concept van je zaak", zegt Klerx. "Voor een snackbar is niet zoveel nodig, aan een bakwand voor de keuken heb je al genoeg. Maar als je een hippe cocktailbar wilt beginnen moet je een stuk meer uitgeven.” Anders dan bijvoorbeeld bij een afhaalrestaurant is het voor een lunchroom belangrijk dat er wordt geïnvesteerd in een goed reserveringssysteem.

Daarnaast is personeel een grote kostenpost. “Medewerkers zijn het visitekaartje van je zaak”, legt de Klerx uit. “En daarmee je belangrijkste asset voor een goede omzet. Het is daarom belangrijk om in ervaren personeel te investeren. Dat levert op lange termijn meer op en mag dus best wat kosten."

Om beginnende ondernemers te helpen maakte Lightspeed, een bedrijf dat ondernemers ondersteunt met digitale oplossingen als kassasystemen, een lijst met de grootste kostenposten. Over de gemiddelde kosten van een horecapand schrijft Lightspeed het volgende: “Als je een pand koopt, moet je rekenen op een aanbetaling van 10% tot 20%. Voor een ruimte met een koopprijs van 1 miljoen euro komt dat neer op een aanbetaling van 100.000 tot 200.000 euro.”

De belangrijkste vergunningen op een rij 

Als startende horecaondernemer krijg je te maken met verschillende wetten en regels en is het verplicht om bepaalde vergunningen aan te vragen. Volgens Jos Klerx hebben de meeste ondernemers hun zaken wel op orde. “De meeste vergunningen worden niet vergeten, dit zal dan ook geen tienduizenden euro’s kosten.”

Koninklijke Nederlandse Horeca (KNH) zette de belangrijkste vergunningen op een rij: 

  • Zo is er bijvoorbeeld in de meeste gemeenten de exploitatievergunning horecabedrijf nodig. “Met deze vergunning beschermt de gemeente de openbare orde, veiligheid en het woon- en leefklimaat in de omgeving van je horecabedrijf.” Omdat dit per gemeente verschilt is het altijd verstandig om contact met hen te zoeken.
  • Als je alcohol wilt schenken in je restaurant of café, dan moet je rekening houden met een drank- en horecavergunning. Deze is verplicht voor alle ondernemers in de horeca, zowel ondernemers die met hun zaak winst willen maken, maar bijvoorbeeld ook voor sportverenigingen die drank aan hun gasten willen schenken.
  • Voor bouw- of renovatieplannen is een omgevingsvergunning nodig. Ook deze kun je bij de gemeente aanvragen. Mochten de bouwplannen halverwege veranderen, dan raadt de KHN aan om een nieuwe vergunning aan te vragen.
  • In een aantal gemeenten kan een terrasvergunning verplicht zijn. “Dit kan vereist worden als het terras op eigen grond staat”, zegt de KHN. Ook kan de gemeente eisen stellen aan een restaurant met een terras. Deze zijn te vinden in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) per gemeente. Hier staan ook de verplichte sluitingstijden in.

Een horecazaak starten is niet zonder risico

Een horecaonderneming brengt risico's met zich mee. Het is daarom belangrijk om de juiste verzekeringen af te sluiten. De Kamer van Koophandel geeft informatie over de belangrijkste verzekeringen voor starters. Klerx raadt aan om altijd advies in te winnen bij een assurantieadviseur. “Een expert kan je inlichten over alle zakelijke risico’s die je loopt met je bedrijf en samen kun je vaststellen hoe je deze eventueel kunt voorkomen door preventie.”

Het verschilt per ondernemer welke verzekering je het beste kunt afsluiten. “Als je voldoende financiële middelen hebt om tegenvallers op te vangen dan kan je er voor kiezen om bepaalde verzekeringen niet te nemen en zo kosten te besparen. Kijk in ieder geval naar alle mogelijke scenario ‘s. Wil je verzekerd zijn als het personeel van je restaurant gaat staken? Of stel je voor dat het pand van de buren in de fik vliegt. Je kunt daardoor zelf niet meer open en je draait minder omzet. Allemaal zakelijke risico’s om rekening mee te houden.”

Een ongeluk is zo gebeurd, en omdat het aantal claims ieder jaar hoger wordt, is het verstandig een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te nemen, adviseert de KvK. “Hiermee ben je verzekerd voor risico’s van aansprakelijkheid, wanneer jij, je medewerkers of je producten schade veroorzaken bij anderen. Bijvoorbeeld bij het omstoten van een kop koffie over de laptop van een klant.”

Daarnaast, als je personeel in dienst hebt, is het verstandig om te kijken naar een verzuimverzekering, zeker gezien de fysieke belasting en onregelmatige werktijden in de horeca. Medewerkers in de horeca maken veelal lange diensten waarbij ze veel fysieke inspanningen leveren.

Dan is er nog de arbeidsongeschiktheidsverzekering, waar iedere ondernemer over na moet denken. Jaarlijks overkomt dit zelfs één op de tien ondernemers, blijkt uit cijfers van de KHN verzekeringen. “Voor werknemers zijn regelingen getroffen om een bepaald inkomen te behouden, maar voor ondernemers is niets geregeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw inkomen als je arbeidsongeschikt raakt.”

Horecaondernemers zijn nog meer dan andere ondernemers afhankelijk van hun bedrijfspand, maar ook van apparatuur en machines. Het kan gebeuren dat door een ongeval, bijvoorbeeld een overstroming, er geen gebruik meer gemaakt kan worden van het pand. Het is daarom verstandig om een bedrijfsschadeverzekering af te sluiten.

Zonder goed personeel, geen horecazaak

Hoe groter je horecaonderneming, hoe meer personeel je nodig hebt. Daarbij krijg je natuurlijk te maken met loonkosten. Bij de loonkosten moet je rekenen met ongeveer 20-30% extra boven op het salaris, voor vakantiegeld, pensioenopbouw, een dertiende maand en reiskosten. Klerx: “Uiteindelijk ben je zo’n 30% van je omzet kwijt aan vaste personeelskosten.”

Daarnaast zijn er verschillende premies waar een ondernemer aan moet voldoen, zoals de volksverzekeringen en werknemersverzekeringen. Dit zijn sociale verzekeringen die het personeel beschermen tegen inkomensverlies. In Nederland is het ook verplicht voor de werkgever om de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet te betalen.

Werkenden hebben in Nederland recht op korting op belasting. Daarom is het verplicht voor ieder bedrijf om loonheffingen in te houden op het uitbetaalde loon. Dat betekent dat je loonbelasting en premies moet innen bij je werknemers en die vervolgens moet betalen aan de Belastingdienst.

Laat je goed informeren over keukenapparatuur

Een van de grootste kostenposten bij het starten van een horecaonderneming is de aanschaf van apparatuur. De kook- en bakapparatuur is de basis voor iedere keuken. Naast de basisapparatuur zoals een fornuis, oven en koelkast, moet je ook denken aan keukengerei en werkbladen. De kosten variëren van honderden tot duizenden euro’s, afhankelijk van de kwaliteit en grootte van de apparatuur. Lightspeed zette de belangrijkste benodigdheden op een rij.

Het is belangrijk om de juiste keuzes te maken voor kook- en bakapparatuur, koeling en opslag, en andere benodigdheden zoals messen en schoonmaakapparatuur. Bedenk goed hoeveel capaciteit je nodig hebt, want kleinere apparaten kunnen op lange termijn duurder blijken.

Laat je adviseren

Klerx adviseert horecaondernemers om hun keuze in apparatuur goed te overwegen. Meer geautomatiseerde apparatuur betekent bijvoorbeeld minder personeel, wat op de lange termijn voordeliger kan zijn. Zijn advies is om je zo breed mogelijk te laten informeren. “Zorg dat je vakbeurzen afloopt en gedegen onderzoek doet. Het kan nooit kwaad om je te laten adviseren door verschillende partijen.”