logo
Invloed gemaksgeneraties wordt groter en groter

Invloed gemaksgeneraties groter en groter

HorecaHorecatrends

Invloed gemaksgeneraties groter en groter

Aangeboden door: Horecava

De invloed van de Gemaksgeneraties (Millennials en Generatie Z) op de foodmarkt wordt steeds groter. Het aandeel van deze twee generaties in de buitenshuis consumptie schiet omhoog. In 2018 was deze groep consumenten goed voor 50% van de buitenshuisbestedingen. In 2023 is dat percentage gegroeid naar 73% en in 2030 zal dit uitkomen op 79%. Dat blijkt uit de Foodshopper Monitor 2024 die op dinsdag 9 januari door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) is gepresenteerd.

In 2030 behoort meer dan de helft van de volwassen bevolking in Nederland tot de Gemaksgeneraties. Het aandeel van Generatie Z neemt nog flink toe tot 2030. Elk jaar komen er een paar honderdduizend Generatie Z’ers bij. Hun invloed zal ook groter worden, mede doordat hun inkomens stijgen. Hun lifestyle transformeert de foodmarkt. Gedegen kennis van de Gemaksgeneraties is dus cruciaal voor de foodsector. Om die reden is de FSIN FoodShopper Monitor 2024 volledig gewijd aan het consumentengedrag van deze twee generaties.

Generatie Z en Millennials staan wezenlijk anders in relatie tot eten en drinken dan de meer functionele, oudere generaties. Voor de jongere generaties is eten en drinken een manier om te ontspannen; het leidt de aandacht af van hun gevoel van gejaagdheid. Gemak is een belangrijk aankoopmotief, maar genieten is het ultieme doel. Eten is voor hen sterk verbonden met emotionele beloning en ontstressen. Ook gezond eten loopt voor de Gemaksgeneraties via de radertjes gemak en indulgence. Aan deze levensstijl besteden zij een groot deel van hun inkomen. Zelfs als hun portemonnee het eigenlijk niet toelaat, houden ze via goedkopere alternatieven vast aan deze manier van leven.

 

 

CHIPS lifestyle

Het thema van de FSIN FoodShopper Monitor 2024 is het CHIPS lifestyle-model van het FSIN. CHIPS is een acroniem van convenience (gemak), health (gezondheid), indulgence (genotzucht), price (prijs) en sustainability (duurzaamheid). De levensstijl van consumenten - met name van de Gemaksgeneraties - wordt gekenmerkt door deze vijf thema’s.

Convenience

Gemaksgeneraties hebben vaak geen tijd en geen zin om te koken. Gejaagdheid en stress bepalen hun leven. Ze zijn daarom regelmatig op zoek naar oplossingen die tijd besparen. Gemak neemt een steeds belangrijkere rol in hun leven in.

Health

Het belang van gezond eten is voor de Gemaksgeneraties duidelijk, zowel thuis als buitenshuis. Anderzijds hebben ze geen behoefte aan een belerend vingertje.

Indulgence

De Gemaksgeneraties balanceren tussen discipline en genieten. Regelmatig laten ze hun zelfopgelegde regels vieren. Dit veroorzaakt hybride gedrag rondom (on)gezond eten.

Price

De Gemaksgeneraties eten graag en veel buiten de deur en daaraan geven ze veel geld uit. Tegelijkertijd vindt een meerderheid van hen uit eten gaan te duur. Prijs is voor deze generaties cruciaal.

Sustainability

De Gemaksgeneraties hechten belang aan de invloed van hun eetpatroon op het milieu, maar maken daar vaak nog geen concrete 

 

Consequenties voor de foodsector

De grote vraag voor 2030 is in welke kanalen en concepten de Gemaksgeneraties hun behoeften gaan vervullen. Foodretail en Foodservice bieden beide opties voor de Gemaksgeneraties als zij zoeken naar directe consumptie. Wie van de twee sectoren hen het best in staat stelt hun levensstijl voort te zetten, heeft de grootste groeikansen. Voor bedrijven is het essentieel om eet- en drinkmomenten te creëren, die de emotionele honger naar genieten en beloning stillen. Het betaalbaar houden van buitenshuis genietmomentjes en gemaksoplossingen is de grote uitdaging waar de sector voor staat.

De FSIN FoodShopper Monitor 2024 geeft foodbedrijven door middel van het CHIPS lifestyle-model een complete tool in handen om de levensstijl van - met name - de Gemaksgeneraties goed te kennen.

 

Over het FSIN

Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) is een onafhankelijk kennisplatform van en voor professionals, actief in de foodmarkt. Hetinstituut analyseert en duidt voor leden ontwikkelingen in de foodservice- en foodretailmarkt en koppelt daar inzichten en een heldere toekomstvisie aan.

Het FSIN, opgericht in 2003, is een groeiende vereniging met ruim 220 aangesloten bedrijven, onder wie grossiers, fabrikanten en outlets. Het FSIN brengt elk jaar meerdere kennisproducten uit, zoals de FSIN Beleidsmonitor en de FSIN FoodShopper Monitor. Leden hebben toegang tot alle FSIN-publicaties en -bijeenkomsten.