Zijn de gemaksgeneraties de redding van de horeca?
Millennials en Generatie Z zorgen voor een verschuiving in de horeca. De keuzes van deze generaties bieden kansen, maar hebben ook een enorme invloed op hoe de foodservicesector er in de toekomst uit zal zien.
De gemaksgeneraties
De Millennials (geboren tussen 1980 en 1999) en Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2015) worden gezien als de gemaksgeneraties. Maar het begrip ‘gemak’ is heel breed. Van een gesneden maaltijdpakket, tot een flitsbezorger of fast casual zaak. Voorwaarden zijn voornamelijk de snelheid, makkelijk en gezond. Dat zij zoveel buiten de deur komen is een gevolg van hun levensstijl. De gemaksgeneraties zijn vaker gestrest, niet gewend om te plannen en hebben daardoor weinig zin en/of tijd om te koken. Ze zoeken manieren om even te ontspannen en vinden dat in de bestedingen buitenshuis. Het is een combinatie van tijdbesparing én genieten. In plaats van één keer in de zoveel tijd uitgebreid te dineren, waarderen zij de kleine genietmomenten, die ze vaker kunnen opzoeken.
Twee soorten horeca
De gemaksgeneraties hebben al veel invloed op de foodservicesector en deze invloed zal alleen maar toenemen. Doordat veel zaken zich gaan focussen op de (nieuwe) consumentenbehoeften, verandert ook het concurrentieveld. Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten horeca. De belevingshoreca focust op een avondje uit, luxere gerechten, tafelbereiding en hoge servicegraad waar consumenten de tijd voor nemen. De functionele horeca focust op toegankelijkheid, goede prijs-kwaliteitverhouding en een korte bereidingstijd zodat consumenten er niet al te veel tijd aan kwijt zijn.
De horeca van de toekomst
In 2022 behoorde 39% van de volwassen bevolking in Nederland tot de gemaksgeneraties; in 2030 wordt dat meer dan de helft, schrijft FSIN. De komende jaren gaan horecazaken steeds meer concurrentie krijgen van ketens en restaurants die thuisbezorgen. Om aan te sluiten bij de wensen van de consument zullen horecazaken zich vooral focussen op snelle formules zoals fast casual. Hiermee kun je op een laagdrempelige manier elke dag van de week veel mensen laten genieten van goed eten, een voordeel voor veel horecaondernemers. Kansen voor de horeca liggen op de lange termijn dan ook niet in prijsverhogingen, maar in het bieden van een betaalbare beleving.