logo
Bereid je voor op je winterterras

'Het is zomer, maar bereid je nú voor op je winterterras’

TerrasHorecaEntree Magazine

'Het is zomer, maar bereid je nú voor op je winterterras’

Aangeboden door: Entree Magazine

Terwijl eindelijk de zon schijnt en terrassen vol zitten, zijn ze bij veel tuincentra achter de schermen al volop bezig met kerst. Horeca-adviseur Wouter Verkerk snapt dat wel. Volgens hem zou ook de horeca nu ook al met de feestdagen bezig moeten zijn: “Er liggen kansen met bijvoorbeeld een winter-terras! Maar dan moet je wel veel verder vooruit denken dan een paar weken of maanden.”

Toen ik een paar weken geleden kerstliedjes hoorde en sneeuw naar beneden zag dwarrelen, dacht ik dat mijn fantasie met me op de loop was gegaan. Het langdurige herfstweer zou me toch geen waanvoorstellingen voorschotelen? Gelukkig was er iets anders aan de hand. Ik was gastspreker voor de horecamanagers van een grote keten van tuincentra. Een ongelooflijke groeimarkt waar je wellicht niet zo snel aan denkt wanneer je aan horeca denkt. Maar geloof me, dagelijks gaan er duizenden mensen naar de horeca van een tuincentrum. En lang niet altijd omdat ze eigenlijk voor iets anders komen.


Kerst high tea

Maar goed, het sneeuwde daar dus en Sky Radio Christmas Chanel schalde uit de boxen. Wat was hier nou aan de hand? De kerst high tea werd gepresenteerd! Er was een proeverij, er was een fotoshoot, de marketingcampagne werd toegelicht en ook de indeling, de verwachte aantallen, de mogelijkheden voor extra promotie in het tuincentrum werden besproken en er werd gewaarschuwd voor grote drukte en dus werd men op het hart gedrukt voor extra personeel te zorgen in die periode. En nogmaals, dit gebeurde dus allemaal bijna zeven maanden voor kerst.

Verder vooruit denken

Wat moderne horeca van retail kan leren, en waar ‘retail-horeca’ dus kilometers voorloopt op reguliere horeca, is dat je veel verder vooruit moet denken dan een paar weken of maanden. Wanneer je half juli nog niet aan kerst hebt gedacht, ben je te laat. De vrouw van Barend Nobel (Hotel Nobel, Ameland) heeft een kledingwinkel en inspireert haar man al jarenlang met het ritme van de seizoenen. Liselotte loopt altijd minimaal 7 maanden vooruit met de inkoop van kleding en het is dus niet voor niets dat lezers van de nieuwsbrief van Nobel eind mei al werden geïnformeerd over de mogelijkheden met kerst. Het leverde direct 7 boekingen op in zowel hotel als restaurant.

'festive-season'

In de horeca bewegen we bovendien langzaam toe naar Amerikaanse standaarden voor wat betreft de ‘festive-season’ periode. Die duurt veel langer dan wat we vroeger predikten: ‘pas een kerstboom na sinterklaas’. Die periode is veel te kort om de investering van decoratie terug te verdienen en daarom zeg ik al jaren: In de horeca begint kerst direct na de herfstvakantie en is het pas klaar na twee weken januari. Dan kunnen we tenminste flink uitpakken! Maar dat betekent ook dat je nu echt moet opschieten. Want eind oktober, dat is het al over vier maanden!

Foto: The Hague & Partners/Jurjen Drenth