Herman Hell: 'Zo trek je massaal gasten naar je horecazaak'
Herman Hell is eigenaar van de Hells Kitchen Horeca Groep, met zaken in en rond Rotterdam (o.a. café Sijf, NRC en Zalmhuis), en hij is mede-eigenaar van pizzaketen Sugo. Daarnaast is hij ook Entree-columnist. Deze week schrijft hij over het aantrekken van de massa naar je horecazaak.
Massaal naar de ijssalon
Een zomerdag is niet compleet zonder ijs. Zodra de zon zich laat zien, loop ik binnen bij de ijssalon. Niet alleen ik trouwens. Verliefde stelletjes, puberende hangjongeren, klein grut met papa en mama in hun kielzog, binnenwaaiende hipsters en langsfietsende boomers: in een ijszaak komt de hele maatschappij samen. Logisch, want het is laagdrempelig (betaalbaar en snel), de smaakjeskeuze is reuze, en ijs roept nostalgische gevoelens op - ik zie nóg de hele wijk uitlopen als de bel van de ijscoboer klonk. Kortom, ijsmakers verkopen een klein feestje. Als geen ander verstaan ze de kunst om van hun business een beleving te maken.
"ALS DE ZON SCHIJNT, VLIEGEN WE EN MASSE NAAR DE IJSSALON"
IJs heeft ook iets exclusiefs. Het is seizoensgebonden: ijs eten we bij mooi weer. En de afgelopen maanden zijn we in Nederland pijnlijk met de neus op de feiten gedrukt: zonovergoten dagen liggen hier niet voor het oprapen. Dus áls het kwik oploopt, dan ontstaat er een collectieve pavlovreactie. Dan vliegen we en masse naar de ijssalon.
