Dj's in restaurants: omzetverhogend of juist niet?
In restaurants op Ibiza, op Mykonos en in Dubai staat altijd een dj. Maar ook in Nederland gebeurt het steeds vaker, zoals in de nieuwe restaurants Bisous en Soulkitchen (Amsterdam) en in KITA (Hendrik Ido Ambacht). Entree spreekt hierover met Kees Ndeke, die o.a. clubconcepten ontwikkelt en jurylid van de Entree Awards is. "Een dj is de meest betaalbare vorm van entertainment en kan de omzet enorm verhogen. Maar staat er ergens in een hoek een tafel met een paar kabels erin geschoven, dan werkt het niet."
Dj in plaats van afspeellijst
Wat ooit een zeldzaamheid was, is nu niet meer weg te denken uit de horeca in grote steden. Steeds meer horecaondernemers vervangen hun afspeellijst door een dj. Gasten nemen plaats voor het diner en op het moment dat ze normaal gesproken naar huis zouden gaan, betreedt de dj de draaitafel en gaat het volume omhoog. Dinergasten blijven langer hangen en bestellen alsnog die cocktail of borrelhap.
Bovendien biedt een nieuwe groep gasten zich aan voor een drankje. Horecaondernemers creëren hiermee een extra shift, mits de kwaliteit goed is. Deze trend zal zich naar verwachting verder ontwikkelen en verspreiden en vormt een directe concurrent voor clubs.
Veranderende mentaliteit
“Tien jaar geleden was een dj in een restaurant heel raar. Dat kwam gewoon niet voor”, zegt Ndeke, die onder andere clubconcepten in Jimmy Woo, Supper, Club Air, Chin Chin Club en Lovelee neerzette. Dat dit nu zo veranderd is, komt volgens hem onder andere door de coronatijd. “Horecaondernemers moesten buiten de gebaande paden denken. Clubs werden bijvoorbeeld restaurants en dinershows waren in opkomst. Vanaf dat moment veranderde de mentaliteit."
"Dj's zijn de meest betaalbare vorm van entertainment. Het zijn geen danseressen die met veren door de lucht slingeren. Een dj is gewoon iemand achter een draaitafel.”

Over Kees Ndeke
Als geen ander weet Kees hoe je een concept ontwikkelt en daar de juiste marketing-strategie bij vindt voor groei. Al jaren drukt hij in Amsterdam een stempel op het nachtleven met clubconcepten in de Jimmy Woo, Supper, Club Air, Chin Chin Club en Lovelee. In het buitenland doet hij dat in Dubai, Valencia, Mallorca en Antwerpen en op Ibiza. Ook is hij actief op marketing-gebied voor bedrijven zoals Levi's, en horecagroepen Sixty Two Group en RCE. Hij doet dit onder de vlag van zijn nieuwe bedrijf: Brandly IQ.