Dj's in restaurants
Entree Magazine Horeca Horecaondernemer

Dj's in restaurants: omzetverhogend of juist niet?

Aangeboden door: Entree Magazine
donderdag, 8 augustus 2024

In restaurants op Ibiza, op Mykonos en in Dubai staat altijd een dj. Maar ook in Nederland gebeurt het steeds vaker, zoals in de nieuwe restaurants Bisous en Soulkitchen (Amsterdam) en in KITA (Hendrik Ido Ambacht). Entree spreekt hierover met Kees Ndeke, die o.a. clubconcepten ontwikkelt en jurylid van de Entree Awards is. "Een dj is de meest betaalbare vorm van entertainment en kan de omzet enorm verhogen. Maar staat er ergens in een hoek een tafel met een paar kabels erin geschoven, dan werkt het niet."

Dj in plaats van afspeellijst

Wat ooit een zeldzaamheid was, is nu niet meer weg te denken uit de horeca in grote steden. Steeds meer horecaondernemers vervangen hun afspeellijst door een dj. Gasten nemen plaats voor het diner en op het moment dat ze normaal gesproken naar huis zouden gaan, betreedt de dj de draaitafel en gaat het volume omhoog. Dinergasten blijven langer hangen en bestellen alsnog die cocktail of borrelhap.

Bovendien biedt een nieuwe groep gasten zich aan voor een drankje. Horecaondernemers creëren hiermee een extra shift, mits de kwaliteit goed is. Deze trend zal zich naar verwachting verder ontwikkelen en verspreiden en vormt een directe concurrent voor clubs.

Veranderende mentaliteit

“Tien jaar geleden was een dj in een restaurant heel raar. Dat kwam gewoon niet voor”, zegt Ndeke, die onder andere clubconcepten in Jimmy Woo, Supper, Club Air, Chin Chin Club en Lovelee neerzette. Dat dit nu zo veranderd is, komt volgens hem onder andere door de coronatijd. “Horecaondernemers moesten buiten de gebaande paden denken. Clubs werden bijvoorbeeld restaurants en dinershows waren in opkomst. Vanaf dat moment veranderde de mentaliteit."

"Dj's zijn de meest betaalbare vorm van entertainment. Het zijn geen danseressen die met veren door de lucht slingeren. Een dj is gewoon iemand achter een draaitafel.”


Over Kees Ndeke

Als geen ander weet Kees hoe je een concept ontwikkelt en daar de juiste marketing-strategie bij vindt voor groei. Al jaren drukt hij in Amsterdam een stempel op het nachtleven met clubconcepten in de Jimmy Woo, Supper, Club Air, Chin Chin Club en Lovelee. In het buitenland doet hij dat in Dubai, Valencia, Mallorca en Antwerpen en op Ibiza. Ook is hij actief op marketing-gebied voor bedrijven zoals Levi's, en horecagroepen Sixty Two Group en RCE. Hij doet dit onder de vlag van zijn nieuwe bedrijf: Brandly IQ.

Extra shift

Horecaondernemers creëren met dj's een extra shift, wat hand in hand gaat met de populariteit van restobars. Ndeke legt uit: “Vroeger stond er in restaurants alleen een afspeellijst aan op de achtergrond. Gasten kwamen eten en vertrokken daarna weer.” Restobars daarentegen hebben vaak een vergunning tot drie uur 's nachts, waardoor ze een brug slaan naar het nachtleven.

Ndeke zegt hierover: “Een club begint meestal rond middernacht, maar dan is het nog niet druk. Restobars vullen het gat tussen het einde van het diner en het begin van de uitgaansavond. De dj zorgt niet alleen voor muziek, maar ook voor een nieuwe aanwas van gasten die alleen komt om te drinken. Dit zorgt er ook weer voor dat dinergasten langer blijven. Het is een model dat alles aantikt.”

Kwaliteit

Een dj kan volgens Ndeke enorm bijdragen aan de omzet van een zaak, mits de kwaliteit goed is. Ndeke: “Met een ervaren dj kun je tot drie uur ’s nachts programmeren, zoals Bisous in Amsterdam laat zien. Het moet dus echt een toevoeging zijn, want het grootste risico is dat een slechte dj letterlijk je zaak leeg draait."

Daarom adviseert hij ondernemers om experts in te schakelen en daarna serieus te investeren in een goede dj. Volgens Ndeke is dit iemand die inspeelt op het publiek en beseft dat je in een restaurant draait en niet in een club. 

Hier moet je op letten

Dat er nogal wat haken en ogen aan deze trend zitten, weet Ndeke maar al te goed. Hij merkt dat veel ondernemers onderschatten wat de toevoeging van een dj met zich meebrengt. Ndeke: “Veel ondernemers vergeten bijvoorbeeld dat je met een dj ook beveiliging nodig hebt. Gasten nuttigen meer alcohol en worden dronken: dan weet je hoe laat het is. Dit zijn allemaal extra kosten die je moet maken.” 

Nog een punt van aandacht is het personeel dat het tempo van de bar moet aankunnen. Ndeke: “Het is namelijk heel anders als je achter de bar staat tijdens een shift, waarbij iedereen rustig tijdens het diner aan de wijn zit. Het personeel moet dus getraind zijn op de hoeveelheid gasten en kunnen knallen."

Goed geluidssysteem

“Ook belangrijk is om de dj pas vanaf de laatste shift te laten draaien. Zorg voor een goed geluidssysteem, zet de muziek niet te hard en zorg dat de routing ondanks de draaitafel blijft kloppen. De muziekstijl moet bovendien passen bij het algehele concept van het restaurant. Je kan geen Hoempapa van Snollebollekes draaien als je een Franse kaart hebt.”

Of een restaurant goed heeft nagedacht over het toevoegen van een dj óf dat ze het puur doen omdat de buren het ook doen, ziet Ndeke in één oogopslag. De dj hoort bij het concept als deze een centrale plek in de zaak heeft. Zet je hem in een hoekje, dan kun je volgens de conceptontwikkelaar beter een afspeellijst aanzetten.

Een zichtbare dj zorgt volgens hem ervoor dat gasten denken: oh wat leuk, ik blijf nog even. Staat de dj ergens in een hoek achter een tafel met een paar kabels erin geschoven, dan werkt het niet.

Wel of geen dj?

Belangrijk om te benadrukken: een dj is geen must voor een restaurant. Ndeke: “Onderaan de streep blijf je een restaurant en geen club. Er zijn bepaalde restaurants waar het borrelaspect het hele restaurant overnam. Daar moet je voor waken. Zorg ervoor dat je je doel niet uit het oog verliest: het eten moet goed blijven.”

Restaurants waar een dj niet past bij het concept zijn zaken als Bar Bellini, Lolita en Vegitalian in Amsterdam. "Hier zit de doelgroep niet te wachten op een dj. Zij willen gewoon lekker bier drinken op een vrijdagavond. Zet ABBA in de playlist en je hebt een prachtige avond."

Voorbeelden van zaken waar een dj daarentegen niet mag ontbreken, zijn MR PORTER en Izakaya in Amsterdam. “De dj geeft het restaurant een high-end uitstraling. In alle restaurants op Ibiza, op Mykonos en in Dubai staat altijd een DJ. In Dubai al helemaal, daar staan zelfs saxofonisten en heb je een avond met alles erop en eraan!"