logo
Nederlandse fast casual formules

Deze 14 restaurants hebben de ambitie om te groeien (tot keten)

Fast CasualEntree MagazineHoreca

Deze 14 restaurants hebben de ambitie om te groeien (tot keten)

Aangeboden door: Entree Magazine

Er komen steeds meer ondernemers die beginnen met één restaurant, maar daar wel de ambitie mee hebben om uit te groeien, soms tot een (kleine) keten. Vaak worden dit soort zaken opgezet door ambitieuze, meestal jonge, ondernemers. Dit zijn Nederlandse formules die de aankomende jaren (flink) gaan uitbreiden. 

1. Cancanteen

Nu 1x Amsterdam, gaat in 2024 uitbreiden in Amsterdam, ambitie: 10 locaties in 2 jaar (o.a. Utrecht en Rotterdam)

Het 'moderne buurthuis' CanCanteen Houthaven Amsterdam gaat uitbreiden. Het all day-concept heeft één locatie in Amsterdam en in de zomer van 2024 komen er twee in Amsterdam bij. Ook Utrecht en Rotterdam staan op de planning. “Ons plan is om komende twee jaar tien locaties te openen. Daarna willen we stabiel doorgroeien.” 

CanCanteen is een plek waar mensen samenkomen om te eten, te ontspannen of te werken. Eigenaren zijn Galtjo Beek en Mike Pietersz, die ook Anne&Max in de Houthavens runnen. Onderdeel van CanCanteen is het restaurant. Op de kaart staan toegankelijke en herkenbare gerechten, zowel oer-Hollands als internationaal. Het concept van CanCanteen gaat verder dan alleen een restaurant. In de huidige en nieuwe locaties vind je een lobby waar bezoekers samenkomen, hun verjaardag vieren of spelletjes spelen. En (co-)working spaces, een yogaruimte en een kleine supermarkt.

2. The Villy 

Nu 1x Amsterdam, 1x Den Haag en 1x Rotterdam, ambitie: 1 a 2 locaties per jaar

The Villy is een all day concept in nieuwbouw-complexen met woningen. Er zijn drie locaties (Amsterdam, Den Haag en Rotterdam) en eigenaren Hanex Hospitality Group (Rob van Herpen), Jan-Willem van der Aa, Rob Bongers en Jeroen Veldkamp willen groeien met ongeveer één á twee locaties per jaar. 

The Villy is een sociaal ontmoetings- en werkplekconcept dat dorpse samenhang creëert in bruisende binnensteden. Het concept richt zich op het vormen van een unieke community, gebaseerd op lokale betrokkenheid en sociale cohesie. Rob van Herpen, directeur Hanex Hospitality Group, legt uit: “Ons all-day horecaconcept is meer dan een culinair trefpunt; het is een sociale hub waar stedelijke dynamiek en lokale charme hand in hand gaan."


3. Box Sociaal

Nu 2x Amsterdam: in de zomer van 2024 een nieuwe locatie in Rotterdam, daarna verdere uitbreiding

In de eerste Box Sociaal in Amsterdam. Box Sociaal is een een all day Australian brunch en dinner café. In juni 2023 opende Box Sociaal een tweede locatie hartje Jordaan in Amsterdam en in de zomer 2024 staat een opening in Rotterdam gepland. Than Aye en Srinivasan willen in de toekomst nog meer vestigingen openen.

Voor de totstandkoming van de eerste Box Sociaal op de Plantage Middenlaan in Amsterdam-Oost, moeten we verder terug en naar de andere kant van de wereld. Naar Sydney, Australië om precies te zijn, waar twee reislustige en (horeca)vrienden en huisgenoten het plan opvatten om samen een zaak te beginnen. Beiden verliefd geworden op de Europese lifestyle viel de keuze op Amsterdam. Een stad in een land dat in hun ogen alles al had, behalve… een all day brunch-cultuur. Met de intentie het beste uit de rijke Australische brunch-cultuur naar Nederland te brengen landde het tweetal in juni 2017 op Schiphol. Negen maanden later was de eerste Box Sociaal een feit.

4. Otemba

Nu 2x Amsterdam en ambitie is 50+ locaties in Nederland en internationaal

Als het aan Myrthe Slok en haar broers Martijn en Bastiaan Slok ligt, telt Otemba straks ruim vijftig locaties wereldwijd. In 2020 openden ze hun eerste restaurant in Amsterdam (Otemba ramen) en daar voegden ze onlangs een tweede aan toe (Otemba gyoza). Op het menu van de nieuwste locatie vind je allerlei gyoza-varianten, van spicy chicken tot een vulling met langoustine en Old Amsterdam.  “OTEMBA staat voor ontembaar, opstandig, eigenwijs. From Japan to Amsterdam”, vertelt Myrthe.

“We merkten dat de gyoza’s echte hardlopers bij ons zijn", zegt Myrthe. "Bij veel restaurants krijg je traditionele gyoza’s met sojasaus, bij ons proef je gyoza’s met bijzondere vullingen, sauzen en toppings. Bijvoorbeeld krokant gebakken gyoza met langoustine en Old Amsterdam-kaas."

Vanaf het begin was er al het plan om van OTEMBA een keten te maken. Dit gaan de ondernemers doen door middel van franchise en investeerders. Myrthe: “We ontwikkelden een uniek concept met een goede prijs-kwaliteitverhouding en dat je eenvoudig kunt kopiëren en plakken. Hierdoor kan OTEMBA op beide manieren groeien. Onze ambitie is om 50+ locaties te openen in Nederland en internationaal. “Naast het uitrollen van meerdere Otemba gyoza-vestigingen denken we ook aan een hostel en een diepvrieslijn. Maar ons ultieme doel is een ramen- zaak in Tokio."

5. Sababa 

Nu 3x Amsterdam, 1x Den Haag: wil naar Nijmegen en jaarlijks nieuwe vestigingen tot landelijke dekking

In 2019 raakten de vier vrienden Bob Dolphijn, Jorinde Havinga, Karlijn Havinga (zusjes) en Roel Keizer in Tel Aviv geïnspireerd door de Midden-Oosterse keuken. Daarover zeggen ze: "Een smaakvolle, kleurrijke keuken, maar ook een keuken die zich uitermate goed leent voor een revolutie in de fastfoodindustrie." Met die gedachte opende Sababa in 2019 haar eerste restaurant aan de Kinkerstraat in Amsterdam. Daar staat fastfood met een missie op het menu: de industrie beter maken voor mens en omgeving.

Sababa betekent ‘no worries’ in het Hebreeuws. Dat is ook de kernboodschap van Sababa. Geen zorgen over mens én milieu. Op het menu staan namelijk vooral plantaardige of vegetarische opties, maar ook enkele gerechten met biologische kip. Het Midden-Oosten voert de boventoon, met een Hollandse twist van chef Karlijn Havinga. “No worries betekent ook soms frietjes, ijsjes en ander comfort food.”

De ambities van Sababa zijn groot. Na de derde in Amsterdam, opende Sababa in april 2023 een eerste restaurant in Den Haag. En daar zal het niet bij blijven. De ondernemers willen graag een locatie in Nijmegen.  “We dromen groots. Komend jaar willen we 200.000 maaltijden serveren en we blijven jaarlijks nieuwe vestigingen openen, totdat we landelijke dekking hebben. Voorlopig houden we de vestigingen in eigen beheer, maar ondertussen werken wij ook hard aan het franchise-ready maken van het bedrijf.” In 2023 werd Sababa genomineerd bij de Entree Awards, in de categorie Best New Scale Up Concept.

6. Soju Bar

Nu 5 locaties en gaat veel locaties in Nederland openen, daarna buitenland

Halverwege 2021 opende de eerste locatie van SOJU Bar in Rotterdam, een Koreaans concept met fried chicken, deep fried Korean dumplings en soju-shots. Een jaar later opende er een locatie in de Amsterdamse Pijp, in 2023 opende de derde locatie van SOJU Bar in Eindhoven en inmiddels heeft het restaurant vijf locaties (Amsterdam, twee in Rotterdam, Eindhoven en Antwerpen). "We hebben plannen om op korte termijn een goede dekking te creëren in de grote steden van Nederland", luidt het plan van SOJU Bar. "Daarnaast liggen de plannen al klaar om binnenkort in het buitenland te starten. Alle buurlanden hebben we momenteel in het vizier."

SOJU Bar won tijdens afgelopen Entree Awards de categorie Best New Scale Up Concept. De SOJU Bar is vernoemd naar een Koreaanse gedistilleerde drank, een soort Japanse sake maar milder van smaak. Het volledige menu is Koreaans. "De Koreaanse cultuur viert gezelschap namelijk met eten en drinken", aldus de keten. "Wij kunnen zelf niet wachten om nóg meer mensen kennis te laten maken met onze Koreaanse gerechten en dranken. De Koreaanse markt is een volgende grote stap. Onze missie is om daar de toonaangevende voorloper in te zijn en Europa kennis te laten maken met de geweldige Koreaanse eetcultuur."

7. Fat Phill's 

Nu 17 locaties, ambitie: in elke Nederlandse binnenstad een Fat Phill's en 100 locaties in Verenigd Koninkrijk 

Fat Phill’s is een Nederlandse franchiseformule met smashed burgers, de Amerikaanse Philly cheesesteak en cheesedrips. Het concept is geïnspireerd op Amerika: van menu tot de hiphopcultuur die er voelbaar is.

Fat Phill’s groeit hard. Eigenaar Armin Vahabian opende in 2019 de eerste vestiging. Inmiddels staat de teller op 17 vestigingen in Nederland. Fat Phill's is te vinden in grote steden als Amsterdam, Den Haag, Groningen, Tilburg, Utrecht en Leiden. "Wij hebben ambitie om te groeien. Voor de lange termijn zien wij graag in elke Nederlandse binnenstad een Fat Phill’s en in totaal 500 locaties internationaal over 10 jaar." Met zijn 28 jaar is Armin Vahabian de enige Nederlander in de welbekende Forbes 30 under 30 lijst in Europa (2024). Naast deze 17 locaties, wordt met de multi-unit franchiseovereenkomst tussen Fat Phill’s en Freshly Baked Limited er in de komende 10 jaar nog 100 nieuwe vestigingen geopend in het Verenigd Koninkrijk.

Er zijn ook multifranchisers van Fat Phill's. Dit zijn zijn franchisenemers met meerdere vestigingen. Benjamin Reid en Gidon Bouwhuis openden locaties in Zoetermeer en Utrecht.  Met de opening van Fat Phill’s Rotterdam, is Stijn Moussault, de franchisenemer van Fat Phill’s Leidschendam ook multi-unit franchisenemer. In zijn portfolio: Leidschendam en Rotterdam. Bovendien kondigde Fat Phills in januari aan er een franchiselocatie in Londen komt in het voorjaar 2024.

8. Mondi

Nu 3x Amsterdam en 1x Rotterdam en 1 juli 2024 in Curaçao 

Corendon Hotels heeft meerdere Mondi-restaurants, waaronder Mondi in het Corendon Hotel in Amsterdam Nieuw-West, een locatie in Amsterdam-Zuid en Mondi Skybar 747 in Badhoevedorp. Restaurant Just Rotterdam is onlangs getransformeerd tot Mony by Just.

"Dit jaar openen we een nieuwe vestiging op Curaçao", vertelt chef-kok Justin Niessen, die het restaurant-concept heeft ontwikkeld.

Bezoekers genieten bij Mondi van Caribbean shared fine dining en entertainment zoals liveoptredens van Juni Juliet, opzwepende beats en Caribbean Nights. Mariska Nunes, managing director van Corendon Hotels & Resorts: "Ik ben supertrots dat we het Mondi-merk uitbreiden en ik mijn passie voor de Caraïben en in het bijzonder Curaçao met nog meer personen kan delen. Nu kan Amsterdam Nieuw-West ook de ‘Caribbean dining experience’ ervaren."

9. Mima 

Nu 1x Amsterdam en in 2024 de 2e locatie, daarna verdere groei

 In oktober 2022 openden Michiel Kruize en Marc Wesseling de eerste vestiging van Mima in Amsterdam in de Jan Pieter Heijestraat. "Daarvoor hebben wij zes maanden gezeten in de keuken van een koffiebar. Dit om uit te vinden of mensen ons eten daadwerkelijk lekker vonden en om te zien wat wel, en ook zeker wat niet, werkte," vertelt Michiel Kruize. Mima is een mediterrane zaak waar de gerechten uit Tel Aviv de hoofdrol spelen. Op de kaart staan gegrilde kippendijen, maar bovenal veel groentegerechten, zoals shoarma van bloemkool en knapperige aubergine met een gekookt ei en pickles. Hummus, flatbread en pita mag hierbij niet ontbreken.

"Wij hopen dit jaar, in 2024, onze tweede locatie te openen. We zijn daar nu over in gesprek met verschillende pandeigenaren. In de meest ideale situatie openen wij volgend jaar nog twee locaties, maar dat hangt af van het succes van de eerste twee zaken." De ondernemers zijn ambitieus: "Wij willen groeien buiten Amsterdam, maar eerst willen we dekking hebben in de gehele stad."

10. Pizza Project

Nu 2 locaties Amsterdam, in juni 2024 nieuwe locatie, ambitie is verdere groei

 Ondernemers Idske Dries en Bas Scheffer maakten in 2018 pizza's in hun eigen achtertuin. Inmiddels hebben ze twee restaurants:  in augustus 2021 opende een eerste locatie in Amsterdam Oud-West. In 2022 volgde er een tweede locatie in Amsterdam Zuid. Scheffer: "In juni 2024 opent Dough Studio by Pizza Project in Amsterdam-Oost, waar we ook een eigen deegstudio krijgen. Ook zal deze locatie ons de mogelijkheid geven om op termijn te groeien naar meerdere Pizza Project locaties, maar nog niet in 2024. Eerder in 2025."

Over de nieuwe locatie zegt Scheffer: "Begin juni zal op de Eerste Oosterparkstraat 7 in Amsterdam een nieuwe locatie openen; Dough Studio by Pizza Project. Een plek waar wij onze deegproductie nog beter kunnen verbeteren en kwalitatief nog een stap kunnen maken om uiteindelijk de beste pizza van het land te maken. Los van dat deze locatie een productiekeuken zal worden gaan we ook aan de slag om hier gedurende dag een take away lunch concept te openen. Denk aan koffie van Rum Baba (Amsterdamse Roaster), heerlijke pastries en ook de beste Schiacciata (Italiaanse broodsoort met veel luchtigheid en kleine crunch)."

Op de kaart van Pizza Project staan pizza’s met unieke smaakcombinaties. "Wij maken onze pizza’s volgens Napolitaanse traditie. Wij laten ons deeg meer dan 48 uur rijzen en bakken de pizza op meer dan 500 graden. Het resultaat is een prachtige luchtige pizza waar je geen genoeg van krijgt. Ons concept is meer dan puur restaurant of pizzeria. Wij proberen de buurt samen te brengen en bieden ook een bar vibe in de avonden." Vorig jaar werd Pizza Project benoemd als Excellent Pizzeria door 50TopPizza, als één van de vier Nederlandse zaken uit de lijst.

11. Rozey 

Nu 1x Rotterdam en 1x Amersfoort, binnenkort Den Haag en in 5 jaar (franchise)vestigingen door heel Nederland

 Roos Rutjes opende in 2019 de deuren van restaurant Rozey in Rotterdam. Bij het stylish en volledig vega(n) dining-concept eet je voor een vaste prijs vegetarisch en vegan. Na het succes van de eerste vestiging in Rotterdam, heeft Rozey inmiddels ook een vestiging geopend in Amersfoort. In april 2024 opent er een nieuwe locatie in Den Haag. Alle zaken opereren inmiddels via franchise.

Maar hier blijft het niet bij. "Over vijf jaar willen wij door heel Nederland in de grote steden te zitten," vertelt Rutjes. "We zien dat veel horecaondernemers zich bewust worden van de toenemende vraag naar veggie & vegan, maar niet altijd de skills hiervoor hebben. Door samen te werken met onze franchise kunnen ze meeliften op onze kennis en kunde. Zo blijven ze zelf ondernemer voor de dagelijkse gang van zaken." 75% van de kaart is vegan en 100% procent vegetarisch. Op de kaart staan koude en warme gerechten, bijgerechten en desserts. Van bitterballen, pizza en miniburgers tot muhammara, wortelsteaktartaar, paksoi uit de oven en chocoladelava.

Rutjes: "Bij het concept van Rozey komt alles samen: de liefde voor goed en verantwoord vega(n) eten en drinken, design, meehelpen aan een duurzamere wereld en de ambitie om zo veel mogelijk mensen kennis te laten maken met eerlijke en mooie gerechten. Dat wat er nog niet is maar wel noodzakelijk, wil ik waarmaken. Dat is de reden waarom ik Rozey ben gestart."

12. Nomi

Nu 1 locatie in Amsterdam, ambitie: snel groeien, maar niet 'wildgroeien'

 Midden in het centrum van Amsterdam, naast het Rembrandtplein, opende in november 2022 het Japanse/Koreaanse barbecue-restaurant Nomi. Eigenaar is Michael Hu, tevens eigenaar van Sumo in Amsterdam en Ajisan Ramen in Rotterdam.

"Nomi in Amsterdam loopt het als een trein. Het restaurant zit elke dag vol en daarom willen we uitbreiden. We zijn op zoek naar nieuwe locaties", vertelt Hu. Hij denkt aan een locatie in Amsterdam, Eindhoven, Utrecht, Breda, Haarlem, Nijmegen, Rotterdam, 's-Hertogenbosch of Den Haag. Hij benadrukt dat hij kritisch is. "Niet elke locatie is geschikt voor een barbecue-concept. Het plafond moet hoog zijn, en we hebben eisen met betrekking tot de afzuiging, bijvoorbeeld."

Bij Nomi hebben gasten veel keuze betreft de gerechten. Zo staat er sushi en rijst en noodels op het menu, maar kunnen gasten ook Koreaans barbecueën. Hierbij bereiden gasten à la minute én aan tafel eten op een ingebouwde barbecue.  Het nieuwe all you can eat-concept valt goed in de smaak en daarom zoekt Hu nieuwe horecalocaties om uit te breiden. "We willen snel groeien, maar niet wildgroeien," aldus Hu.

13. Vegitalian 

Nu 3 locaties in Utrecht en Amsterdam, in juni 2024 in Rotterdam, ambitie: tientallen locaties in binnen-en buitenland

 Het vegan en Italiaanse geïnspireerde restaurant Vegitalian heeft nu twee locaties in Utrecht en één in Amsterdam en gaat flink groeien. Als eerste opent in juni 2024 een locatie in Rotterdam, aan de Schiedamse Vest. Er wordt ook gekeken naar tientallen locaties in het buitenland. De eigenaren krijgen daarbij hulp van investeringsclub V-SQUARE. De eerste vestiging in de Utrechtse Schoutenstraat opende in 2020 en was een hit onder jong publiek tussen 20 en 45 jaar (het restaurant heropende onlangs weer na een brand in december). In 2022 opende een Vegitalian pizzabar in de Nachtegaalstraat in Utrecht. In september 2023 opende die in Amsterdam.

Eigenaren zijn Sippien Baarsma, Wichert van Rijn en Joep van den Bersselaar. Zij hebben een missie met Vegitalian. Van den Bersselaar: “We willen een positieve impact maken op de planeet, mensen en dierenwelzijn. Onze ambitie is groter dan de stad Utrecht, en zelfs groter dan Nederland. Wij willen een bijdrage leveren door het maken van bewuste keuzes aantrekkelijk te maken voor een groter publiek.” Vegitalian is een op de Italiaanse keuken geïnspireerd casual dining-concept met een volledig vegetarisch en grotendeels veganistisch menu. 

De eerste twee ondernemers, Baarsma en Van Rijn, zitten ook achter onder andere de zaken The Streetfood Club (Breda en Utrecht), Ruby Rose (Utrecht), Carmel Market (Utrecht) en Rum Club (Utrecht) en werden tijdens de Entree Awards uitgeroepen tot Horecaondernemers van het Jaar.

14. Masmais 

Nu 2 locaties in Amsterdam, ambitie: elk jaar een nieuwe zaak

Drie jaar geleden openden Mike van Kruchten en Yves Jim van de Ven een zaak in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer: MasMais Taqueria. Daar kwam in 2023 een tweede zaak bij: Marisqueria aan de Admiraal de Ruijterweg.

Ze vertellen: "Na een erg succesvol eerste jaar wilden we meer. Maar schalen op de manier hoe succesvolle formules het meestal doen door een exacte copy elders in de stad neer te zetten leek ons saai. Ook wilden we graag in Bos en Lommer blijven omdat wij hier allebei wonen en geloven in de buurt. Daarom hebben we het concept MasMais Marisqueria ontwikkeld, zelfde vibe, zelfde buurt. Ook Mexicaans eten, maar dan enkel en alleen seafood."

Van Kruchten en Van de Ven zijn ervan overtuigd dat ze binnen een relatief klein gebied verschillende MasMais-concepten kunnen openen zonder dat het kannibaliseert. Dit komt door de diversiteit binnen de Mexicaanse keuken. "We proberen een sterk merk neer te zetten waar verschillende, maar wel hele herkenbare, concepten onder vallen." MasMais heeft de ambitie om elk jaar een zaak te openen. "De voorwaarde is wel dat het een uniek concept is wat binnen het MasMais-concept valt en dat het iets toevoegt aan de buurt."