logo

Alleen wie kiest, heeft succes

Alleen wie kiest, heeft succes

Aangeboden door: Horecava

De consument van vandaag kiest wat past bij zijn leefstijl of zijn leefstijl bevestigt. Dat geldt ook voor de horecalocaties die hij bezoekt om te werken, te ontspannen of te ontmoeten. Dit vraagt van horecaondernemers dat ze keuzes maken: op welke gasten en bijpassende leefstijl gaan ze zich richten? Alleen wie kiest, heeft succes! Op het Innovation & TrendLAB van de Horecava (in RAI Amsterdam van 8 tot en met 11 januari 2018) zijn concepten te zien van ondernemers die durven kiezen voor een sterke identiteit.

Durf te kiezen voor een horecaconcept met identiteit

Voor het creëren van een eigen identiteit als horecaondernemer is het noodzakelijk je te verdiepen in de identiteit van je gasten. Wat is kenmerkend voor hun leefstijl? Waar voelen zij zich thuis? Waar willen ze door worden verrast? Door dit in kaart te brengen, kun je als horecaondernemer keuzes maken. Bijvoorbeeld voor één verhaal of één product. Door deze keuze door te voeren in alle onderdelen van de bedrijfsvoering – van servies tot en met bedrijfskleding – wordt je herkenbaar en kunnen gasten zich makkelijk met jouw bedrijf identificeren. Via Instagram en Snapchat kun je visualisering van je concept razendsnel delen en versterken. De verspreiding van foto’s van invloedrijke vloggers of instagrammers haalt het immers niet meer bij de mond-tot-mondreclame.

Storytelling

Met storytelling kun je de identiteit van je horecaconcept verder versterken. Storytelling is meer dan simpelweg ‘een verhaal vertellen’. Het gaat om een verhaal waarin gasten zich herkennen en dat uitnodigt om het gesprek aan te gaan. ’Verhalen gaan niet over zenden, maar creëren een gevoel, motiveren interactie en het aangaan van gesprekken,’ zegt Anne van Muijen, adviseur bij HTC Advies. ‘En dat is precies wat gasten willen.’ Jonathan Karpathios, de eigenaar van restaurant Vork&Mes, is een ondernemer met zo’n verhaal. Hij bezoekt elke dag boeren en andere ondernemers voor de beste ingrediënten voor zijn producten. Al deze ingrediënten hebben een eigen verhaal. Al die verhalen vormen de basis voor de identiteit van zijn restaurant in Hoofddorp.

One trick pony

Sinds een aantal jaren zien we single line concepten opkomen, ook wel one trick pony concepten genoemd. Dit concept betreft specialisatie op één product, waardoor een sterke identiteit kan worden neergezet. Een voorbeeld is de Burgerrestaurants waar alleen hamburgers in een paar variaties op de menukaart staan. Of Baker’s Dough in Rotterdam, waar gasten van ongebakken koekjesdeeg een eigen product op maat kunnen maken, bijvoorbeeld met fruit, chocolade of M&M’s. De koekjes worden ware kunstwerken, die door gasten maar wat graag op de foto worden gezet om te delen met hun vrienden en volgers.

Café Nol

Naast nieuwe one trick pony concepten, zijn er ook gevestigde namen die een duidelijke identiteit kiezen. Zo heeft café Nol in Amsterdam een Jordanese uitstraling met rode pluchen barkrukken, Amsterdamse muziek en gezellige bardames. De sfeer en het concept worden bepaald door het vasthouden aan oer-Hollandse tradities, zoals de barvrouw die met bitterballen langs de gasten gaat. De sterke identiteit van deze kroeg is onmiskenbaar de reden voor het succes ervan.

Het Innovation & TrendLAB op Horecava 2018 laat innovaties op het gebied van Identiteit zien, zoals Vrumona met een ‘heritage’ cocktailbar en HagelSwag en Proeflokaal Reypenaer met een concept store. HTC Advies is founding partner van het Innovation & TrendLAB. Deze hospitality experts gaan in het AdviesLAB met bezoekers in gesprek over hoe zij kunnen inspelen op de veranderingen in de markt. De Horecava vindt plaats van maandag 8 januari tot en met donderdag 11 januari 2018 in RAI Amsterdam.