logo
Nooit meer stress bij het bedenken van social media posts

Waarom social media onmisbaar is voor jouw restaurant

Social MediaHorecaondernemer

Waarom social media onmisbaar is voor jouw restaurant

Aangeboden door: Lekker Sociaal Media

Veel eigenaars van restaurants en cafés vragen zich af of het wel écht nodig is om op social media aanwezig te zijn. Over het antwoord kunnen we kort zijn: JA! Want het is de plek voor interactie met je vaste en nieuwe gasten, wanneer ze niet bij jou aan tafel zitten. Maak er slim gebruik van, en je ziet steeds vaker nieuwe gezichten binnenlopen, de doelgroep verjongen, en de omzet stijgen.

De belangrijkste reden waarom je als restaurant of café op social media aanwezig moet zijn, is simpelweg omdat jouw gasten daar ook zijn! Zowel huidige gasten, als potentiële nieuwe gasten. Dat het niet duur, tijdrovend of ingewikkeld is om social media voor jou te laten werken, lees je in dit artikel.

Social media doen in 15 minuten per dag: download hier het stappenplan!

Online visitekaartje van jouw café-restaurant

Maar liefst 75% van de gasten in de horeca maakt gebruik van social media bij het maken van een restaurantkeuze. Ze willen een voorproefje van wat hen te wachten staat. Het is dus heel belangrijk dat je als restaurant of café vindbaar bent op social media, anders mis je een hele grote groep potentiële nieuwe gasten. Zorg ervoor dat je profiel er professioneel en uitnodigend uitziet. Het moet passen bij de sfeer en persoonlijkheid die je ook ervaart wanneer je als gast bij jou over de drempel stapt en aan tafel plaatsneemt.

Online visitekaartje

Een van de belangrijkste manieren om dat voor elkaar te krijgen, is door jezelf en je personeel veel in beeld te brengen. Jullie zijn het gezicht van de zaak en zorgen voor de gastvrijheid. Vertel bij de foto’s of video’s meer over waarom jullie een hart voor horeca hebben, wat jullie favoriete gerechten van het menu zijn, of neem volgers mee in het reilen en zeilen van het restaurant. Zo leren je gasten je al kennen en voelt het alsof er een persoonlijke band ontstaat.

Natuurlijk mogen goede beelden van de gerechten ook niet ontbreken. Je wil voorkomen dat je een ‘menu-met-plaatjes-effect’ krijgt, dus denk na over diverse manieren om de gerechten in beeld te brengen. Steeds dezelfde foto van boven, van een bord met eten is niet aantrekkelijk om naar te kijken. Sfeerfoto’s doen het veel beter! Denk aan een chef die het bord opmaakt, iemand uit de bediening die het gerecht aan tafel uitserveert aan (model)gasten, of een (model)gast die van het gerecht aan het genieten is. Zien eten, doet eten. Als je het lastig vindt om zelf goede foto’s te maken kun je ook overwegen om een professionele fotograaf in te schakelen.

Sfeerfoto's van je horecazaak

Daarnaast blijkt ook interieur en sfeer een belangrijke factor te zijn die de restaurantkeuze van gasten bepaalt. Vul daarom je foto’s en video’s aan met beelden van verschillende hoeken in het restaurant, verschillende soorten gezelschappen, bijzondere elementen en details in jouw zaak die het de ambiance geven waar vaste gasten voor terugkomen.

Benaderen van een gerichte doelgroep

Als je goed voor ogen hebt wie jouw ideale gasten zijn, kun je social media inzetten om deze groep gericht te bereiken. Wanneer vaste gasten jouw social media profielen volgen, worden de posts die je plaatst automatisch getoond aan gebruikers met een vergelijkbaar profiel. Dikke kans dus, dat dit ook mensen zijn die geïnteresseerd zijn in jouw horecaconcept.

Benaderen van een gerichte doelgroep

Waar het voor veel restauranteigenaren lastig is om de groep vaste gasten te verjongen en doorlopend te vernieuwen, biedt social media uitkomst om daarop in te spelen. Millennials en genZ maken nog veel intensiever gebruik van social media dan voorgaande generaties en vinden het leuk om hun favoriete merken te volgen. Door aanwezig te zijn op de kanalen die onder hen het meest populair zijn, zorg je dat je vindbaar bent. Zorg er wel voor, dat zij zich vervolgens ook in jouw posts kunnen herkennen, anders zul je hun aandacht snel verliezen.

Gebruik social media ook om nieuw personeel aan te trekken! Deel regelmatig vacatures en sla ze op instagram op in een highlight. Vraag volgers om te reageren via DM of de post door te sturen naar iemand die goed in jullie team zou passen. Voor jongeren is reageren via social media een stuk laagdrempeliger dan het opsturen van een CV en motivatiebrief. Door in de vacature al zoveel mogelijk informatie te geven over werktijden, salaris en andere voorwaarden of eisen, voorkom je een stroom aan reacties van mensen die toch niet geschikt zijn of niet binnen jullie profiel passen. Dat scheelt je een hoop tijd! Zodra je in gesprek bent kun je vragen naar ervaring en verwachtingen en eventueel een afspraak plannen om kennis te maken.

Vindbaar via social media

Omzet verhogen

Uiteindelijk draait het er natuurlijk om dat jouw kassa gaat rinkelen. Tijd en energie die in social media wordt gestoken moet zich uitbetalen in omzet. Door het vergroten van je bereik en het aantrekken van nieuwe gasten ga je zeker verschil merken, maar er zijn ook directe manieren om van volgers betalende gasten te maken.

Dat begint bij het duidelijk vermelden van je contactmogelijkheden op je social media profiel. Een potentiële gast die enthousiast wordt van de posts die je plaatst, moet wel direct kunnen vinden hoe hij bij jullie kan reserveren of bestellen. Zorg er daarom voor dat in je profiel altijd duidelijk het adres, de openingstijden, een telefoonnummer en een link naar de website wordt vermeld. Aanvullend kun je in een bedrijfsprofiel actieknoppen toevoegen waarmee je direct linkt naar een bestel- of reserveringspagina op je website, of het telefoonnummer en e-mailadres opent om contact met jullie op te nemen

Maak ook gebruik van highlights en stories op Instagram, waar je knoppen kunt toevoegen met een aangepaste link naar bijvoorbeeld je reserveringssysteem, bestelpagina, inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of een pagina met meer informatie over een aankomend evenement. Je maakt de drempel voor gasten zo laag mogelijk om tot reservering of betaling over te gaan. Als je dit slim gebruikt zie je meteen resultaat wanneer je een post plaatst over een nieuw menu of speciale aanbiedingen.

Maar wat plaats je dan?

Misschien ben je al vaker begonnen met een poging om serieus aan de slag te gaan met social media, maar stopte je steeds omdat je gewoon niet weet waar je moet beginnen, of steeds vastloopt bij het bedenken van posts. Inspiratie kun je stimuleren door het jezelf makkelijk te maken. Er zijn een aantal berichten die iedere week relevant zijn, en je kunt afwisselen met berichten uit terugkerende categorieën. Bijvoorbeeld:

  • Maandag: weekspecials 
  • Dinsdag: ontbijt of (zakelijke) lunch promoten
  • Woensdag: gerecht uit het huidige menu uitlichten
  • Donderdag: gastvrijheid en service
  • Vrijdag: borrel / weekend sfeer
  • Zaterdag: favoriet gerecht van iemand uit het team
  • Zondag: kijkje in de keuken

Vul aan met thema’s die voor jouw horecaconcept relevant zijn, bijvoorbeeld: koffie, zaalverhuur, vergadermogelijkheden, reserveringen voor brunch, high-tea, proeverijen, bruiloften, feesten en partijen, happy hours, bestellen/bezorgen, fast-casual horeca, etc.

Omzet verhogen met social media

Door te denken in categorieën wordt het veel makkelijker om te bedenken welke berichten belangrijk zijn om te delen. Deze hoef je alleen maar in te vullen met de info en beelden van jouw restaurant. Blijkt creativiteit toch echt een struikelblok? Vraag dan iemand uit het team die veel actief is op social media om mee te denken over jouw social media strategie, of maak gebruik van kant-en-klare inspiratie via Lekker Gastvrij Online.

Waar haal je de tijd vandaan?

Nu denk je vast: ‘Dat klinkt allemaal leuk en aardig… maar waar haal ik in vredesnaam de tijd vandaan om social media er ook nog even bij te doen?’ Heel begrijpelijk. Als eigenaar van een eigen restaurant of café ben je altijd druk. Grote kans dat je vijf, zes of zelfs zeven dagen per week in de zaak aanwezig bent. Er liggen al zoveel verantwoordelijkheden op je bordje, dat je niet ziet hoe je social media daar nog aan toe kunt voegen. Gelukkig zijn er slimme manieren om veel tijd te besparen. Zoals bijvoorbeeld het maken van een social media planning. Het helpt je vooruit te denken, waardoor je kunt anticiperen op belangrijke berichten. Die kun je voorbereiden en plannen voor later. Zo doe je social media in nog geen 15 minuten per dag!

Maak het jezelf nog makkelijker:

Zoek je ondersteuning, inspiratie en een stok achter de deur? Je hoeft de regie niet uit handen te geven aan een duur social media bureau. Met een beetje hulp en een heleboel kant-en-klare voorbeelden doe je het zelf! Download de brochure van onze partner Lekker Sociaal Media en ontdek de social succesformule, speciaal ontwikkeld voor cafés en restaurants. Dat doe je door hier of op onderstaande afbeelding te klikken.

Meer jonge gasten voorbeelden TikTok

Dit artikel werd aangeboden door de specialisten van Lekker Sociaal Media. Hét social media bureau voor horeca in Nederland en België.

Team Lekker Sociaal Media