logo
Hoe communiceer je sfeer en beleving online

Zo deel je sfeer en beleving via social media

Social MediaHorecaondernemerInterieur en Design

Zo deel je sfeer en beleving via social media

Aangeboden door: Lekker Sociaal Media

Bij de keuze voor een café of restaurant blijkt de sfeer vaak belangrijker dan de menukaart. Voordat ze binnen stappen of reserveren beoordelen ze of het er ‘gezellig’ uitziet. Op straat gebeurt dat door even naar binnen te gluren om te zien welke mensen er zitten, om te kijken of het druk is en om een beetje van de sfeer te proeven. Op social media gebeurt precies hetzelfde. Nieuwe gasten zoeken naar een goede eerste indruk en beoordelen op basis daarvan of ze bij jou willen eten. Maar hoe communiceer je sfeer en beleving via social media?

Social media doen in 15 minuten per dag: download hier het stappenplan

Interieur & uitstraling

De uitstraling van een restaurant speelt een steeds belangrijkere rol bij het maken van een restaurantkeuze. Daarbij is interieur de meest bepalende factor. Er zijn verschillende manieren om de inrichting in beeld te brengen op je social media kanalen. Probeer daarbij niet te denken in het delen van je meubelstukken - dat is helemaal niet interessant voor je volgers - maar denk aan het delen van verschillende hoeken in de zaak die met een bepaalde gedachte zijn ingericht. Heb je bijvoorbeeld gezellige booths in je restaurant? Dan heb je die vast aangeschaft met een specifiek gezelschap voor ogen, bijvoorbeeld: een groep vrienden die knus bij elkaar wil zitten om te borrelen. Maak dan ook beelden van zo’n setting en deel die functie van je interieur op je social media pagina’s. Datzelfde geldt voor de leestafel waar iedereen kan aanschuiven voor een kop koffie en een krant. Of de hoge krukken aan de bar voor een chef’s table ervaring. Of een gezellig zaaltje dat je verhuurt voor feesten en partijen. Een foto van de lege zaal is wellicht praktisch, maar een paar bewegende beelden van de zaal in gebruik geven de mogelijkheden veel beter weer. Dit is het verschil tussen platte promotie en het delen van sfeer en beleving via social media.

Sfeer = gastvrijheid

Als gastheer of gastvrouw weet je dat een onvergetelijke beleving begint bij gastvrijheid. Normen en waarden die voor jou symbool staan voor goede service, draag je uit richting je gasten en geef je mee aan je personeel. Denk bijvoorbeeld aan: gastvrijheid, exclusiviteit, service die een stapje verder gaat, huiselijke sfeer, duurzaamheid, inclusiviteit, etc. De invulling die je aan deze begrippen geeft bepaalt het karakter en de sfeer in jouw horecazaak. Om deze waarden ook online te communiceren is het belangrijk om ze terug te laten komen in social media posts.

Vind je inclusiviteit belangrijk? En is iedereen welkom bij jullie? Kijk dan eens of dat ook blijkt uit de posts die je deelt. Welke verschillende groepen uit de samenleving kunnen zich herkennen in jouw posts? Let bij het maken van foto’s en video’s op de diversiteit van gasten en personeel die in beeld komen. 

Laat zien wat gastvrijheid voor jullie betekent. Hoe onderscheiden jullie je daarin ten opzichte van concurrenten? Zit dat in het aannemen van een jas, het aanschuiven van een stoel, het bijschenken van water of wijn, een attentie voor een verjaardag of jubileum? Of de positieve werksfeer en gemoedelijke benadering van gasten? Je kunt gastvrijheid op de volgende manieren in beeld brengen:

  • Deel foto’s van interactie met gasten waarbij je duidelijk vrolijke en tevreden gezichten ziet.
  • Vraag aan je personeel wat gastvrijheid voor hen betekent, en deel hun antwoorden bij een leuke foto of korte video van de werknemer in actie.
  • Deel ook de kleine gebaren. De ontvangst, een hartelijke begroeting, een attentie voor een speciale gelegenheid, het bij schuiven van een stoel voor een extra gast, etc. Dat kun je doen door deze fragmenten toe te voegen aan video’s met meerdere shots, of in een carrouselpost met meerdere foto’s.
  • Gastvrijheid uit zich ook in de moeite die je doet om het allerlei soorten gasten naar de zin te maken. Een fijne speelhoek, kinderstoelen, aparte verschoonruimte voor baby’s, een rolstoelvriendelijk terras, een menu met allergie-informatie, een drinkplaats voor honden of een genderneutraal toilet. Bied jij iets extra’s? Laat het zien!

Maak gebruik van muziek

Ongetwijfeld staat er een specifieke playlist aan in jouw restaurant of café die past bij de ambiance. Het kan zijn dat je verschillende muziekstijlen afwisselt op verschillende momenten op de dag. Maar hoe dan ook is de keuze voor muziek van invloed op de sfeer die je neerzet. Wanneer je een video plaatst op Facebook, Instagram of TikTok, kun je muziek toevoegen. Kies dan ook muziek die je ook in je restaurant zou draaien, een aansluit bij de doelgroep die je voor ogen hebt. Zo maak je van je social media kanalen een verlengstuk van je horecazaak.

FOMO: Fear Of Missing Out

Beloven dat het gezellig is bij jullie, is lang niet zo sterk als bewijzen waarom het zo gezellig is bij jullie. Deel bewegend bewijs van leuke momenten. Die momenten waarop je zelf ook trots door jouw restaurant of café loopt en denkt: hier doe ik het voor! Maak een filmpje tijdens jullie beruchte pubquiz avond, of maak een opname met live geluid van het geroezemoes en geklink van glazen tijdens de legendarische vrijdagmiddagborrels. Zo creëer je FOMO bij je volgers en gasten; het gevoel dat ze erbij hadden willen zijn. Dit hoeft niet altijd bij een bijzonder evenement te zijn. Een fijne sfeer tijdens een ‘gewone’ avond waarop het gezellig druk is en alle gasten het goed naar hun zin hebben is ook leuk om te delen. Speel in je teksten in op het FOMO gevoel en vergeet niet om te verwijzen naar de reserveringspagina zodat gasten er de volgende keer WEL bij kunnen zijn. Bijvoorbeeld:

  • Het was volle bak vanavond! Hard werken, maar zo hebben we het ‘t liefst! Het geluid van gezellige gesprekken, de stiltes die vallen wanneer jullie genieten van al het lekkers dat we uitserveren, en de tevreden gezichten en lege borden aan het eind van de avond. Daar doen we het voor! De komende avonden zitten we ook weer lekker vol. Kun je niet meer online reserveren? Bel dan even! Dan kijken we wat er mogelijk is.
  • Het is al lekker druk in de bar met vrijdagmiddagborrelaars! En geef ze eens ongelijk. Bij ons vier je het weekend met een vers getapt biertje, een heerlijk wijntje en bittergarnituur vers uit de frituur*. Klap je laptop dicht en haast je naar [naam restaurant] voor een goed begin van je weekend! Reserveren is niet nodig, maar vol = vol! *Het weekend vieren met fris mag natuurlijk ook. We hebben een ruime keuze aan limonades, frisdranken, mocktails, 0.0 bieren en sappen.
  • Op [datum] organiseren we weer een pittige pubquiz! Beelden van de vorige edities bewijzen hoe fanatiek onze gasten kunnen zijn als er iets te winnen valt! Ook dit keer belonen we het beste team met [bijv. een cocktailworkshop voor het hele team]. Dus, weet jij alles over [thema pubquiz]? Stel dan snel een team samen en schrijf je in! Er zijn nog maar een paar plekken. Reserveren kan via [bijv. de link in bio / deze link / onze story highlights].

Door de ogen van de gast

Wil je volgers écht het idee geven dat ze als gast bij jou in het restaurant staan? Maak dan eens een filmpje vanuit hun perspectief. Hou je telefoon vast op ooghoogte en film hoe je bij jullie naar binnen loopt. Je wordt begroet door iemand van de bediening, kijkt rond in de zaak en spot het laatste plekje dat nog vrij is. Je kunt dit eventueel aanvullen met een shot van iemand uit de bediening die jouw stoel naar achter schuift om plaats voor jou te maken, het opnemen van de bestelling, het uitserveren van je gerecht of een fragment waarin je een vers getapt biertje in ontvangst neemt van een hartelijke barman of barvrouw. Gebruik onder de video weer muziek die aansluit op de stijl die in het restaurant door de speakers klinkt.

Maak social media makkelijker:

Met de bovenstaande tips gaat social media je al veel minder tijd kosten, maar wil je het écht in 15 minuten per dag doen? Dat kan! Je hoeft de regie niet uit handen te geven aan een duur bureau. Met een beetje hulp en een heleboel inspiratie doe je het zelf! Download de brochure van onze partner Lekker Sociaal Media en ontdek de social succesformule, speciaal ontwikkeld voor cafés en restaurants. Dat doe je door hier of op onderstaande afbeelding te klikken.

Dit artikel werd aangeboden door de specialisten van Lekker Sociaal Media. Hét social media bureau voor horeca in Nederland en België.

Team Lekker Sociaal Media