logo
Horecava Kennisbank Personeel Aannemen

Zo belangrijk is het om je medewerkers goed te trainen

PersoneelHorecaondernemerInspiratie

Zo belangrijk is het om je medewerkers goed te trainen

Aangeboden door: Koninklijke Horeca Nederland

De horecabranche is enorm getroffen door de coronacrisis. Door de verschillende lockdowns en de onzekerheid hebben veel horecaondernemers (een deel van) hun medewerkers moeten laten gaan. Nu de horeca weer open is, neemt ook de vraag naar goede medewerkers hard toe. Het binden en boeien van je medewerkers is belangrijker dan ooit. De ontwikkeling van je team speelt hierin een belangrijke rol. Maar waar moet je op letten? KHN geeft tips.

Enthousiaste medewerkers zorgen voor enthousiaste gasten

Als je trots bent op je zaak en het team, straal dit dan uit. Medewerkers werken graag bij een bedrijf waar ze trots op zijn, maar willen ook worden uitgedaagd. Investeer daarom in de ontwikkeling van je medewerkers en motiveer ze om te werken aan hun vakbekwaamheid. KHN biedt via de KHN Academie verschillende e-learnings aan waarmee medewerkers op een laagdrempelige manier hun kennis kunnen verbreden. Denk bijvoorbeeld aan bier- of baristatrainingen, cursussen op het gebied van hygiëne en veiligheid of gastheer/-vrouw/modules voor verschillende niveaus. Een goede werksfeer en passende arbeidsvoorwaarden – waaronder ontwikkelingsmogelijkheden – zorgen ervoor dat medewerkers enthousiast zijn en graag in jouw horecabedrijf willen werken. Dat stralen ze uit en daarmee zijn ze een visitekaartje voor jouw zaak.

Laat jouw team meedenken

Het belang van een sterk team is groot. Als het team de juiste productkennis heeft en over de juiste vaardigheden beschikt, dan schept dit vertrouwen bij gasten én medewerkers. Ook een regelmatige teamsessie waarbij de manier van werken onder de loop wordt genomen en een bijbehorende training kan geen kwaad. Hoe staat het met de gastvrijheid bij ons in de zaak? Beschikken we over de juiste menukennis? Hoe is de routing? Werkt het met verschillende wijken of zien we soms de wensen van de gast over het hoofd? Kunnen we op een natuurlijke manier ons productaanbod beter onder de aandacht brengen? Moeten we de zaak of ons terras anders inrichten, zodat gasten zich prettiger voelen? Werken we efficiënt en zorgen we voor een schone en gezellige omgeving? Laat jouw team meedenken en met nieuwe ideeën komen die bijdragen aan een positieve gastervaring. Geef jouw toppers een leuke opdracht die past bij hun talent en maak ze bewust van het uiteindelijke doel. Medewerkers blijven over het algemeen langer als ze kunnen doen waar ze goed in zijn.

Ook Niels Mulder van Nielz Café Restaurant in Almelo erkent dat medewerkers het visitekaartje en dus ook de ambassadeurs van een zaak zijn. Of dit nu op de vloer, in de keuken of aan tafel is. Zijn zaak draait al negentien jaar en het team bestaat uit 110 mensen, waarvan 30 fulltimers.

Vertel eens iets over Nielz Café Restaurant.

“Het is een allround horecabedrijf, waarin we alles doen behalve slapen. Van ontbijt tot lunch, diner en catering. Nielz heeft een groot terras midden in het centrum van Almelo aan de haven. De leeftijd van onze gasten varieert van nul tot tachtig of iedereen daarboven die het lukt om langs te komen.”

Waarom is het trainen van je mensen belangrijk voor jou?

“Training geeft een stukje zelfverzekerdheid op de werkvloer. Het begint al bij het aannemen, want we hebben een kledinglijn waaruit iedereen zelf mag kiezen wat bij ze past. De gedachte hierachter is dat je met zelfvertrouwen op de werkvloer staat. De één is comfortabel in een strak shirt, de ander voelt zich prettiger in een ruimer overhemd of een polo. Iedereen mag zichzelf zijn, dat zelfvertrouwen willen we bieden. Het is ook een eerste indruk, want iedereen krijgt een mooie doos met daarin kleding en een welkomstbriefje. De horeca staat erom bekend gastvrij te zijn naar gasten, maar wij zijn het ook naar de medewerkers. De beleving is meteen gastvrij. Iedereen is ook echt ambassadeur, we gaan voor dat trotse gevoel van ergens bij horen.”

En dan?

“In de eerste maand draait alles om onboarding, dat is de kennismakingstraining van Nielz. Het gaat daarin om elkaar leren kennen. Die training geef ik zelf. Met elke medewerker, van de afwas tot de bedrijfsleider hebben we die zelfde kennismaking. Ik vertel over de geschiedenis, wat we tot nu toe met Nielz hebben gedaan, iedereen krijgt de missie en visie te horen en waar we heen willen met het bedrijf. Uiteraard leren we elkaar ondertussen kennen. Alle horecamedewerkers volgen ook de online horeca-academie. Hierin leer je de basis van gastvrijheid en de vaardigheden die je nodig hebt om bij ons te werken. Meestal beginnen er meerdere medewerkers tegelijk, want samen sta je sterk. Het is fijn om elkaar vast te pakken als iets spannend is.”

Train je nog verder na die basis?

“Ja, door het jaar heen blijven we trainingen geven. Zo is er in maart een terrastraining, want hoe loop je zo’n terras en waar moet je allemaal op letten? Maar natuurlijk zijn er ook de gebruikelijke trainingen, zoals die voor barista’s of een cocktailtraining. Het is belangrijk om kennis en knowhow goed up-to-date te houden, maar óók om het samen gezellig te hebben. Dat is voor de jongere generatie net zo belangrijk, het draait niet meer alleen maar om wat je verdient. Het gaat om ervaring opdoen en onderdeel van een familie zijn, de Nielz-familie in ons geval.”

Hoe hou je het interessant voor medewerkers?

“Bij Nielz kun je promoveren, dat komt door de lagen die we in de organisatie hebben. Je begint als runner, groeit door naar een wijk lopen en dat is weer uit te breiden met bijvoorbeeld een bartraining of baristatraining. Onze senior medewerkers mogen openen en sluiten en bij elke stap bieden we een stukje extra verantwoordelijkheid en salaris. Als bedrijfsleider krijg je bij ons ook een coach om jezelf verder te ontwikkelen.”

Wat haal jij daar dan uit? 

“Dat medewerkers best lang bij ons blijven, zeker zo’n vijf tot tien jaar. De cultuur op de werkvloer is open en iedereen mag zich persoonlijk ontwikkelen. Zo werkte iemand al veertien jaar bij ons en ze wilde graag de apotheekassistentkant op. In plaats van stiekem te solliciteren voelde ze zich veilig genoeg om zich te uiten. We hebben geholpen met de opleiding, een stageplek en ze heeft haar opvolger zelf ingewerkt. Daar creëer je rust door. Het is niet: ‘Niels, ik ga weg en ik heb één maand opzegtermijn. Red je ermee!’ Ik kreeg een half jaar de tijd om iemand te vinden en die werd ingewerkt door onze eigen ambassadeur. Wil je ergens anders werken? Prima, we helpen je. Heb je hier ambitie? Ook goed.”

Hoe werkt dat dan met ambitie binnen Nielz?

“Je krijgt kansen om te groeien en we kijken wat bij je past, dat is soms zelfs een nieuwe functie. We namen ooit een leidinggevende aan, maar na het eerste jaar bleek hij veel meer een gastheer pur sang te zijn. Hij wist van iedereen wat ze dronken, van alle medewerkers wat ze in het weekend deden en sommige gasten dachten zelfs dat hij Niels was. Bij veel zaken nemen ze dan afscheid van je, maar wij keken naar wat wel mogelijk was en hij werd onze experience manager. Hij regelt evenementen, doet aftersales en is gastheer. Dát is zijn kracht. Ik adviseer collega/horecaondernemers om de tijd te nemen om met je medewerkers te praten en te ontdekken wat iemand beweegt. Ik vind dat mooi, niet alleen met mijn team trouwens. Ik hou er ook van om met andere ondernemers te praten en te sparren. Zo leer je weer van elkaar. Dus bij dezen: iedereen is welkom om langs te komen bij Nielz.”