logo

Wij blikken terug op Horecava 2023

Personeel

Wij blikken terug op Horecava 2023

Aangeboden door: Horecava

Er was weer een fysieke Horecava en wat hebben wij genoten! Eindelijk was er weer de mogelijkheid om elkaar écht te ontmoeten, innovaties te zien, trends te bespreken en van alles te proeven en ontdekken. We zijn het nieuwe jaar goed gestart én deze Horecava was de start van een geheel nieuwe tijd binnen de horecabranche. Bedankt bezoekers, exposanten en partners. Als organisatie kijken we terug op vier fantastische dagen en daarom deze terugblik naar Horecava 2023!

Een beursvloer vol beslissers

De gangpaden waren vol en het was duidelijk te zien dat mensen behoefte hadden elkaar weer fysiek te ontmoeten. Het doel was om tijdens Horecava 2023 60.000 bezoekers te verwelkomen, uiteindelijk bezochten ruim 61.000 horecaprofessionals de beurs. Om de kwaliteit van de bezoekers hoog te houden en de beurservaring voor iedereen, publiek én exposant, zo effectief en aangenaam mogelijk te maken, was het uitnodigingsbeleid voor deze editie aangepast. Er werd gefocust op de doelgroep die het beste aansluit op de wensen en doelen van de Horecava exposant.

En deze strategie bleek succesvol: het percentage (eind)beslissers dat Horecava 2023 heeft bezocht is significant hoger dan in voorgaande jaren. Het percentage beslissers is gestegen met 16% en het aantal niet beslissers is gedaald met 35% ten opzichte van 2020.

Van start-up tot gevestigde namen

De hele horecawereld was weer goed vertegenwoordigd op de beursvloer. “Verschillende branches in verschillende hallen. Heel overzichtelijk en wat was het weer gezellig,” schrijft een bezoeker. Alle exposanten waren deze editie onderverdeeld in de volgende acht thema’s: Food & Wine, Fast Casual, Koude dranken, Warme dranken, Bakkerij & Patisserie, Interieur & Design, Grootkeuken en Tech & Dienstverlening. Het FD schrijft over de exposanten op Horecava: “De sector blijk niet verlegen te zitten om probleemoplossend vermogen, of het nu een energiezuinige frituurpan op infrarood is of het gebruik van halffabricaten”.

Duurzaamheid, innovatie en personeel

Het afgelopen jaar hebben we als organisatie gemerkt dat er drie centrale pijlers spelen in de horeca: duurzaamheid, innovatie en personeel. In het circulaire pop-up Restaurant Thuisbasis konden bezoekers ervaren dat het mogelijk is om volledig circulair te werken én eten. Bezoekers werden langs de duurzaamste keuzes van het moment gebracht via de Groene Route. En exposanten kregen de kans om aan het einde van de beurs nog bruikbare producten in te leveren. Deze producten zijn verdeeld over verschillende maatschappelijke initiatieven. Op gebied van innovatie presenteerden zo’n 50 start-ups hun nieuwe concepten op het Start-upLAB, onderdeel van het TrendLAB. Op het TrendLAB stonden ook diverse grotere partijen die niet alleen meer konden vertellen over de trends in de branche, maar ook hoe bezoekers dit gelijk kunnen toepassen in hun organisatie. Daarnaast kregen bezoekers op de PersoneelsHUB praktische oplossingen aangeboden om personeel in de horeca te vinden, binden én boeien. De pijlers werden goed ontvangen door de bezoekers: “De gelegenheid om met standhouders echt een gesprek aan te kunnen gaan over de mogelijkheden, behoefte en de uitdaging die ze ervaren was een enorm pluspunt”.

Van alles te zien en te doen

Horecava begon als vanouds met een officiële opening en uitreiking van de Horecava Innovation Award. Redefine Meat werd uitgeroepen tot overall winnaar en de circulaire bakken van de Clique wonnen de Duurzaamheid Award Karel de Vos. Het podium in het theater werd de rest van de beursdagen betreden door toonaangevende sprekers die de bezoekers meenamen in hun verhaal. Ook konden bezoekers vier dagen live zien, ruiken en ervaren hoe topchefs en hun brigades sensationele gerechten bereidden in de wedstrijdarena van het Gastronomisch Gilde. Ook werd er gekookt en gestreden tijdens de Lekkerste Wedstrijden met onder andere het NK Lekkerste Burger, NK Pizza bakken en NK (Vegan) Burger. Om het nieuwste aanbod binnen de branche te ontdekken, waren de concepten Food Markt, Craft Beer Street, Coffee Concepts Markt en Pop-up Bar de uitgelezen plek.

Horecava 2024

Deze Horecava smaakte naar meer, toch? Markeer 8 tot en met 11 januari 2024 vast in je agenda, want dan vindt de volgende editie plaats! En in de tussentijd staat ons platform niet stil. Op onze website houden we je op de hoogte van de laatste trends binnen de foodservicebranche en brengen we vraag en aanbod bij elkaar. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte. Of volg ons op social media: Instagram, Facebook, LinkedIn en YouTube, waar onder andere de aftermovie van Horecava 2023 te zien is!