Werknemer valt op eerste werkdag uit door ziekte, wat nu?
Het personeelstekort is de afgelopen jaren een groot probleem. Ook in de horeca zijn er grote uitdagingen als het gaat om het vinden van geschikt personeel. Dus als je dan een geschikte kandidaat denkt te hebben gevonden, is het wel behoorlijk balen als diegene op de eerste werkdag uitvalt met – vermoedelijk langdurige – rugklachten. Wat kun je dan als werkgever?
Afgelopen november sprak de rechter zich hierover uit in een soortgelijke zaak. Hierbij had de werkgever aan de werknemer per e-mail een aanbod gedaan voor een arbeidsovereenkomst. Partijen hebben vervolgens per e-mail een akkoord over het loon bereikt en over de datum van beginnen, maar zijn verder geen schriftelijke arbeidsovereenkomst aangegaan.
De werknemer begint op 1 oktober maar gaat direct op de eerste dag naar huis met rugklachten en heeft daarna niet meer gewerkt. Omdat er geen ondertekende arbeidsovereenkomst is, stelt de werkgever dat (nog) geen sprake is van een arbeidsovereenkomst en hij weigert dan ook om het loon door te betalen. De werknemer vindt dat er wel een arbeidsovereenkomst is en vordert daarom in kort geding zijn loon, te verhogen met de wettelijke verhoging – die maximaal 50% van het maandloon bedraagt – en wettelijke rente.