logo
TikTok trend horeca

Wel of geen TikTok voor jouw horecazaak?

Social MediaHorecaondernemer

Wel of geen TikTok voor jouw horecazaak?

Aangeboden door: Lekker Sociaal Media

Twijfel jij of je wel mee moet in de TikTok trend? Begrijpelijk. Zeker als je zelf niet actief bent op het medium heb je vast veel vragen over het nut ervan, over de gebruikers en het bereik. In dit artikel lees je waarom het verstandig is om je te verdiepen in TikTok, waarom het interessant is voor jou als horecaondernemer en hoe je ervoor zorgt dat je de tijd en energie die je erin steekt dubbel en dwars terugverdient.

>>>Download hier de Do's en Don't voor horecaondernemers op TikTok

Wat is TikTok?

TikTok is een social media platform waarop gebruikers korte video’s plaatsen, vaak met daarbij voice-over, ondertiteling en muziek. Het platform is toegankelijk via een gelijknamige app die te downloaden is op je telefoon of tablet. Oorspronkelijk deelden gebruikers vooral korte dansvideo’s waarin men elkaars routines imiteerde, of elkaar uitdaagde nieuwe dansjes te bedenken op trendy muziek. Tegenwoordig is TikTok veel meer dan dat. Je vindt er video’s met uiteenlopende onderwerpen waardoor er voor ieder wat wils te vinden is.

Welke video’s aan gebruikers getoond worden, wordt bepaald op basis van algoritmes. Net als bij de meeste social media platforms wordt ook op TikTok opgeslagen welke berichten een gebruiker leuk vindt. Door langer naar een video te kijken, een like te geven of een reactie achter te laten kan een gebruiker de algoritmes beïnvloeden. Op die manier wordt content geselecteerd die het beste past bij de interesses en voorkeuren van de gebruiker.

Door deze algoritmes kunnen berichten heel direct aan specifieke doelgroepen worden gericht. Dat maakt het platform ontzettend interessant voor creatieve marketingdoeleinden. Zo kun je het als horecaondernemer inzetten om meer verbinding met bestaande gasten te creëren, om ontdekt te worden door nieuwe gasten, en om meer jonge gasten aan te trekken.

 

Voor wie is TikTok?

Wereldwijd zijn meer dan 1.7 miljard actieve gebruikers van TikTok. Bijna 40% van de TikTokkers is tussen de 18-24 jaar. Dat maakt het de meest populaire social media app van generation Z. De generatie die op dit moment bestaat uit jong-volwassenen en studenten. Millennials vormen daarna de grootste gebruikersgroep. Oudere generaties worden ook vertegenwoordigd op het platform, maar in mindere mate.

Op TikTok vind je video’s van allerlei soorten. Voor iedere hobby, interesse en niche is er wel een kanaal te vinden waarop inspirerende video’s worden gedeeld. Zo ook voor liefhebbers van lekker eten. De hashtags #TikTokFood is 40.2 miljard keer bekeken, en #foodtok heeft 9.7 miljard views. Eten is een van de meest populaire thema’s op het platform.

Wat kan je als horecabedrijf met TikTok?

Met bovengenoemde kennis kun je concluderen dat TikTok een vijver is vol enthousiaste foodies die jouw volger kunnen worden, om ze daarna te verleiden bij jou te komen eten! Door de scherp afgestelde algoritmes is het relatief makkelijk om hoge bereikcijfers op TikTok te scoren. Makkelijker dan op Facebook of Instagram. Er zijn talloze horecabedrijven die door één TikTok video een overvloed van nieuwe gasten op zich af zagen komen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Bakker van Maanen - De Crompouce 
    Deze bakkerij introduceerde als eerste een croissant, gevuld met roompudding en bedekt met roze tompouce-glazuur. De hashtag #crompouce is al 20.5 miljoen keer bekeken. Alle influencers willen ‘m geproefd hebben om te delen op hun kanaal en vele TikTokkers staan nu in de rij bij de bakker om dit zoete broodje te scoren.
  • Fabelfriet - Patatje parmezaan
    Volgens TikTok gebruikers haal je bij deze frietzaak in Amsterdam de aller lekkerste frietjes. Vooral het patatje parmezaan lijkt uitermate populair. Video’s waarin de patatjes worden aangeprezen zijn al miljoenen keren bekeken. Voor deze zaak staat dus ook altijd een rij! De reviews op Google hebben er ook een flinke boost van gekregen. Daar scoort het restaurant een 4.8/5. Ze kunnen de hype dus ook waarmaken!
  • Wowcrab - krab
    Dit restaurant gaat viraal met zijn zeevruchten, krab en kreeft. Ze worden geprezen om de betaalbaarheid, smaak en service. Het restaurant ziet er ook hip en fotogeniek uit met leuke neonkunst aan de muur. Filmpjes waarin de zeevruchten aan tafel worden geserveerd vanuit een plastic zak worden massaal gemaakt, gedeeld en bekeken. #wowcrab is al bijna 245 miljoen keer bekeken, #wowcrabamsterdam 1.5 miljoen keer.

Bovenstaande restaurants hebben allemaal één ding gemeen: de berichten waarmee ze viraal gingen hadden allemaal een ‘signature dish’ in de hoofdrol. Sommigen bedachten er zelfs een nieuw gerecht voor. TikTokgebruikers zijn nu eenmaal heel erg gevoelig voor fotogenieke gerechten en eten wat op een bijzondere manier wordt geserveerd. Bij het delen van de hotspots en gerechten spelen de influencers en gebruikers in op het FOMO (Fear Of Missing Out) gevoel van de kijker. Je denkt meteen: ‘daar had ik bij willen zijn’ of ‘daar had ik mijn tanden ook wel in willen zetten!’

Serveer jij iets bijzonders in jouw restaurant? Een lokale lekkernij, een spectaculaire cocktailtoren of misschien heb je zelf een bijzonder gerecht bedacht. Deel die op TikTok en nodig influencers uit jouw bijzondere gerecht ook te proeven en te delen. Wie weet ga jij dan ook binnenkort viraal!

Natuurlijk kun je daarnaast nog veel meer soorten video’s delen op jouw TikTokaccount. Gebruik je kanaal om bestaande en nieuwe gasten ook op de hoogte te brengen van:

  • Nieuwe gerechten op het menu
    Natuurlijk wil je jouw nieuwe kaart overal promoten waar het kan. Dus ook op TikTok! Maak een paar mooie shots van het nieuwe gerecht. Even rustig inzoomen op het bord, of laat zien hoe de chef de laatste hand aan het gerecht legt. En je weet wat ze zeggen: ‘zien eten doet eten’. Dus ook een video waarin gasten smullen van je nieuwe gerecht zal het goed doen op TikTok. Als het er maar oprecht uitziet. Het moet lijken op een echte beleving, niet op een reclamefilmpje. 
  • Deel een handige keuken hack
    Heeft iemand uit de keuken een handige tip voor thuiskoks? Deel die met je volgers. Zo’n handigheidje wordt al snel gedeeld tussen vrienden en kennissen, en heeft dus alle potentie om snel veel bereik te genereren. 
  • Laat zien hoe de bereiding van een gerecht gaat
    Geef een kijkje in de keuken bij de bereiding van een van jullie gerechten. Laat daarmee zien hoe netjes er wordt gewerkt, en hoeveel liefde en passie er bij het keukenpersoneel leeft. Het is geen kookles, maar een ode aan het vakmanschap van jullie chefs. 
  • Zet een personeelslid met bijzondere skills in het zonnetje
    Een andere manier waarop je de kunde van je personeel in de spotlight kunt zetten, is door het maken van een filmpje waarin je een bijzondere vaardigheid van hem/haar laat zien. Kan iemand de beste latte-art maken? Of heeft de chefs bizar goede snij-skills? Is er iemand in de bediening die wel 20 borden tegelijk kan afruimen? Of heb je de allersnelste spoeler in de afwas staan? Show off!
  • ASMR
    Een waanzinnige trend op TikTok is ASMR. Video’s waarin geen omgevingsgeluid is, en de focus ligt op het geluid van een product of een handeling. Unboxing video’s kende je misschien al. Daarin worden producten uitgepakt en van een review voorzien. Deze zie je ook voorbij komen bij ASMR, maar dan is er juist geen commentaar bij, en hoor je alleen het kraken van de doos, het ritselen van de plastic zakken en het klikken van het in elkaar zetten. Deze video’s zie je ook in de categorie ‘eten’. Soms vanuit het perspectief van een gast. Iemand die bijvoorbeeld zijn tanden zet in een populaire crompouce, en waar je alleen het knisperen van de laagjes bladerdeeg hoort. Dit is een subtiele review waaruit blijkt hoe knapperig de crompouce bij die bakker is. Ook zie je video’s van bereidingen van gerechten waar geen commentaar bij zit, en waar je alleen de geluiden van de bereiding hoort. Zoals het snijden van de sla, het wassen van de broccoli, het sissen van de olie in de pan en het frituren van friet.

Do's en Don'ts voor horecaondernemers op TikTok:

Soms is het best even zoeken naar de juiste aanpak op social media. Zeker als je nog niet zo bekend bent op een nieuw platform kan het even duren voordat je weet welke geschreven en ongeschreven regels belangrijk zijn. Lees hier een lijstje met Do’s en Don’ts voor horecaondernemers op TikTok en maak ook jouw restaurant of café populair op dit veelzijdige platform.

Maak social media makkelijker:

Met de bovenstaande tips gaat social media je al veel minder tijd kosten, maar wil je het écht in 15 minuten per dag doen? Dat kan! Je hoeft de regie niet uit handen te geven aan een duur bureau. Met een beetje hulp en een heleboel inspiratie doe je het zelf! Download de brochure van onze partner Lekker Sociaal Media en ontdek de social succesformule, speciaal ontwikkeld voor cafés en restaurants. Dat doe je door hier of op onderstaande afbeelding te klikken.

Tips voor horecaondernemers op TikTok

Dit artikel werd aangeboden door de specialisten van Lekker Sociaal Media. Hét social media bureau voor horeca in Nederland en België.

Team Lekker Sociaal Media