logo
Wat post je tjidens de feestdagen

Geef je koffie omzet een boost via Instagram & TikTok

Social MediaKoffie Thee CacaoHorecaondernemer

Wat post je tijdens de feestdagen?

Aangeboden door: Lekker Sociaal Media

De eindejaarsdrukte tijdens de decembermaand. Je leeft er als horecaondernemer naartoe, maar soms kun je het ook vervloeken. Naast de reguliere ontbijt-, lunch- en diner service, ben je ook nog druk met de voorbereidingen voor kerst en oudjaar. Vaak schiet social media er dan even bij in. Zonde, want juist in deze periode is het heel belangrijk om te laten zien aan jouw volgers en gasten waarom ze bij jou moeten reserveren, en niet bij een ander restaurant in de buurt. Met een slimme strategie geef jij een boost aan je reserveringen en bespaar je veel tijd.

>> Download hier 10 kant-en-klare posts voor tijdens de feestdagen

Begin op tijd met de voorbereidingen

Je wil het jezelf tijdens de decembermaand zo makkelijk mogelijk maken. Je bent immers al druk genoeg. Zorg er daarom voor dat je op tijd begint met het promoten van het aanbod tijdens de kerstdagen en oud & nieuw. Ga in je reserveringssysteem na wanneer vorig jaar de eerste reserveringen voor kerst binnen kwamen, en start dit jaar net daarvoor met je eerste communicatie over de feestdagen.

Kijk of je nog gezellige beelden hebt van vorig jaar of de jaren daarvoor. Deze kun je opnieuw gebruiken om de reserveringen van dit jaar te promoten. Vaste gasten zullen zich herkennen in de sfeer en de gerechten van toen, en alvast verleid worden te reserveren voor dit jaar. Maar ook nieuwe gasten breng je vast op het idee om na te denken over hun kerstplannen. Kijk ook meteen welke beelden je nog mist. Heb je foto’s van het team tijdens kerst? Van de gezellige lichtjes waarmee het pand aan de buitenkant versierd is? Van de decoraties binnen?

Natuurlijk wil je ook foto’s en video’s delen van de gerechten die je komende kerst zal serveren. Daarvoor moet je een moment met de keuken inplannen, en zorgen voor modellen die als gast op de foto willen. Dek één of meerdere tafels in zoals je dat ook tijdens kerst zou doen, en fotografeer en film de gerechten vanuit verschillende perspectieven, zoals:

  • Tijdens de bereiding of tijdens de finishing touches van de chef;
  • Terwijl ze uitgeserveerd worden;
  • Een tafel vol verschillende gerechten, met meerdere gasten aan tafel
  • Laat zien hoe de gasten genieten van de gerechten, door actiefoto's te maken van het opscheppen, het aansnijden of het eten.
 

Wat post je tijdens de feestdagen op social media

Plan vooruit

Als eigenaar van een café of restaurant ben je de hele dag druk. Van personeelszaken tot inkoop, en van overleg met de keuken tot bijspringen in de bediening. Tijdens de eindejaarsperiode worden je dagen alleen maar voller. Gun jezelf wat lucht en plan je social media posts alvast in. Zo heb je tijdens de hectiek van kerst en oud & nieuw minder stress. Maak gebruik van de planningstool van Meta, waarmee je posts voor Instagram en Facebook tegelijkertijd in kunt plannen. Tussendoor een spontaan bericht delen van het optuigen van de boom of de voorbereidingen in de keuken kan nog steeds, maar je voelt minder druk om iedere dag bezig te zijn met het bedenken van een goede post. 

Welke berichten moet je sowieso posten?

Het belangrijkst van een social media account is dat het persoonlijk is, en past bij de identiteit van jouw horecazaak. Deel daarom vooral wat voor jullie natuurlijk voelt en laat trends die niet binnen jullie straatje vallen lekker links liggen. Het gaat erom dat jouw ideale gast via social media een goed beeld krijgt van de sfeer, het eten en de gastvrijheid die ze bij jou in de zaak ook in het echt kunnen ervaren. Tijdens de feestdagen is de concurrentie voor reserveringen extra groot. Met het plaatsen van deze posts zit je helemaal gebakken qua promotie voor jouw kerst en oud & nieuw menu:

  1. Deel teasers
    Je kunt (bijna) niet vroeg genoeg beginnen met het promoten van jouw kerstactiviteiten. Gasten beginnen steeds eerder met reserveren. Dat betekent dat jij ook steeds eerder moet beginnen met de communicatie. Heb je nog niet alle details rondom het menu, de tijden of de details? Geen probleem. Deel dan alvast leuke beelden van vorig jaar en laat weten dat jullie al druk bezig zijn met de voorbereidingen voor dit jaar en dat je binnenkort het kerstmenu gaat delen. Zo bouw je alvast de spanning op en zorg je dat vaste gasten en volgers alvast het gesprek met familie en vrienden starten over de kerstplannen van dit jaar. 
  2. Deel je menu
    Maak leuke foto’s en video’s van de creatie van het kerstmenu. Laat zien hoe druk de keuken er mee bezig is en hoe jullie samen proeven en testen tot de beste gerechten zijn bedacht. Zodra de menukaart compleet is, deel je die natuurlijk met je volgers! Plaats er meteen verleidelijke beelden van de gerechten bij, en vergeet niet te delen waar ze kunnen reserveren! 
  3. Deel de sfeer
    Voor de meeste gasten is sfeer minstens net zo belangrijk als lekker eten. Zeker tijdens de feestdagen! Laat zien hoe jullie het restaurant helemaal in kerststemming brengen. Maak sfeerbeelden van de feestlichtjes buiten, van de versiering binnen en deel gezellige momenten van het optuigen van de boom, het indekken van de tafels  of het ophangen van de kerstverlichting. 
  4. Deel gastvrijheid en inclusiviteit
    Met de hele familie of met grote groepen vrienden uit eten gaan kan best lastig zijn. Want de een houdt van dit, en de ander mag dat niet. Een gezelschap bestaat uit jonge en oude gasten. Bij het reserveren is het fijn voor gasten belangrijk dat er met iedereen rekening gehouden kan worden. Is er plek voor de rolstoel van oma? Zijn er kinderstoelen en kleurplaten voor de kleintjes? Serveren jullie opties voor de vegetarische schoondochter of voor de oom met glutenallergie? Laat weten dat iedereen tijdens kerst bij jullie welkom is. Dit is meteen je kans om gasten te stimuleren deze voorkeuren en wensen alvast bij de reservering mee te geven zodat jullie je er tijdig op voor kunnen bereiden. 
  5. Maak het persoonlijk
    Jij bent het gezicht van jouw restaurant. Veel vaste gasten komen voor jou. Daarom is het belangrijk om ook je eigen gezicht vaak te laten zien op social media. Deel een korte video waarin je enthousiast vertelt wat jullie tijdens de kerstdagen aanbieden of waarin je de gerechten van het menu laat zien en toelicht. Neem ook meteen een kerstboodschap op en een nieuwjaarswens met het hele team. Zo zorg je voor herkenbaarheid op jouw online kanalen. 
  6. Herhaal je berichten meerdere keren
    Wees niet bang om je berichten meerdere keren te herhalen. Volgers zien niet al jouw berichten voorbij komen, dus het is slim om vaker dezelfde boodschap te delen. Sowieso hebben de meeste mensen meerdere momenten nodig om tot een beslissing te komen en zul je ze daarom meermaals moeten motiveren om die reservering bij jou te plaatsen. Doe dit wel het liefst steeds met een nieuwe foto of videofragment. Dat ziet er het aantrekkelijkst uit op je profielpagina. 
  7. Maak gebruik van stories en highlights
    Deel je posts allemaal ook in je stories, en sla ze vervolgens op in een highlight met als titel: ‘kerst’. Zo kunnen gasten op Instagram alle informatie over het menu en de reserveringsmogelijkheden makkelijk terugvinden. Je hebt in stories ook de mogelijkheid om directe links naar je reserveringspagina toe te voegen. 

 

Promotie voor jouw kerst en oudjaar menu

Maak social media makkelijker

Met de bovenstaande tips gaat social media je al veel minder tijd kosten, maar wil je het écht in 15 minuten per dag doen? Dat kan! Je hoeft de regie niet uit handen te geven aan een duur bureau. Met een beetje hulp en een heleboel inspiratie doe je het zelf! Download de brochure van onze partner Lekker Sociaal Media en ontdek de social succesformule, speciaal ontwikkeld voor cafés en restaurants. Dat doe je door hier of op onderstaande afbeelding te klikken.

Doe social media in 15 minuten per dag

Dit artikel werd aangeboden door de specialisten van Lekker Sociaal Media. Hét social media bureau voor horeca in Nederland en België.

Team Lekker Sociaal Media