logo
Wat de horeca op dit moment nodig heeft
Wat de horeca op dit moment nodig heeft
PersoneelOndernemerschapInspiratie

Wat de horeca op dit moment nodig heeft

Aangeboden door: Gastvrijheidscoach

De holistische kijk op de branche van Raymond Talsma en Patrick Treichl

Raymond Talsma en Patrick Treichl in gesprek en delen hun ideeën en visie op hoe je de komende jaren weerbaar en succesvol blijft als horecabedrijf en voornamelijk als ondernemer.

Raymond Talsma, 17 jaar trotse eigenaar van cateringbedrijf House of Lords en diverse restaurants in Voorschoten en Den Haag, gelooft dat een succesvol horecabedrijf een afspiegeling is van de samenleving. Raymond volgde zijn opleiding aan de befaamde hotelschool van Koksijde in België en werkte vervolgens in verschillende sterrenrestaurants in binnen- en buitenland. Hij was chef-kok bij de restaurants Stephanie en Beluga in Antwerpen en reisde de hele wereld over als maître d’hôtel bij de Holland-Amerika Lijn en bij Windstar Cruises.

Patrick Treichl, oprichter van dé Gastvrijheidscoach en horecadier in hart en nieren, heeft als missie om werkend Nederland op te leiden en gastvrijer te maken. Patrick is er van overtuigd dat de combinatie van leren en plezier in het werk hebben de sleutel is tot een succesvolle onderneming.

Het team, de taak en ik

Raymond vertelt met veel passie over hoe de horeca vroeger nog als vak werd gezien en je ook met trots vertelde over wat voor een werk je deed. Toen mensen gelukkig maken je hoofdtaak was en je alles deed voor dat positieve compliment aan het einde van de avond. Hiermee zegt hij niet dat gastvrijheid vandaag de dag niet meer belangrijk is in de horeca, maar er zijn meer pijlers bijgekomen die invloed hebben op het succes van je bedrijf.

De wereld verandert en dat geldt ook voor de kwaliteiten en vaardigheden die we vragen van onze medewerkers. Vroeger waren kennis, kunde en het beheersen van vakinhoudelijke vaardigheden vereist om een baan te krijgen. Vandaag is het snelheid, beschikbaarheid en motivatie waar het om gaat. Ik geloof dat als we onze medewerkers meer vertellen over de geschiedenis van de horeca we het besef weer terugbrengen dat horeca een vak is en niet voor iedereen weggelegd is, we weer meer gaan realiseren waar het echt in de horeca om draait Het bieden van beleving, samen zijn, de entourage, de kwaliteit, inclusiviteit & duurzaamheid.

Patrick bevestigd wat Raymond zegt, daarnaast wil hij er aan toevoegen dat het vandaag de dag ook veel makkelijker is om aan werk te komen. Steeds meer ziet hij een groeiende groep mensen die vroeger een part-time dienstverband bij één werkgever hadden nu zelf bepalen waar en wanneer ze werken door gebruik te maken van apps / online-platformen waar zij zelf hun klussen uitkiezen, zelf hun werktijden bepalen en zelfs kunnen onderhandelen over het tarief. We hebben als branche gezamenlijk de verantwoordelijkheid om deze nieuwe generatie te inspireren om in onze mooie branche te komen én blijven werken.

Patrick Treichl, Suzie Q restaurant

Is er een tekort aan mensen?

Raymond denkt niet dat er een tekort is aan mensen, maar ziet wel dat medewerkers steeds kritischer kijken waar en voor wie ze willen werken. Er is een tekort aan toekomstperspectief in de horeca en daarom kiezen mensen voor andere branches. Voor medewerkers is het belangrijk dat het werk naast een financiële vergoeding ook arbeidsvreugde brengt. Ook willen ze de ruimte krijgen om hun passie centraal te laten staan en dat jij als werkgever hen daar ook in  accommodeert. Daarnaast vinden medewerkers het vandaag de dag belangrijk dat je een balans biedt tussen werk en hun privé en investeert in hen zowel professioneel als in de persoon zelf. Ons personeel heeft een binding met het bedrijf doordat we veel investeren in het luisteren naar onze mensen en per persoon kijken waar zijn toekomst en uitdaging binnen ons bedrijf kan liggen. Daarnaast wordt er gekeken op welke manier wij dit kunnen stimuleren door bijvoorbeeld interne cursussen, opleiding, bezoeken van beurzen en stage lopen bij onze vele leveranciers, die wij als partners beschouwen. Onze bedrijven zijn onze mensen!

Daarnaast komen de medewerkers voor Raymond altijd op de eerste plaats. Wij (ondernemers) hoeven er alleen maar voor te zorgen dat het de medewerkers aan niks tekort komt zodat zij hun werk zo goed mogelijk uit kunnen voeren. Wij moeten hen het podium geven om te kunnen presteren en te excelleren.

Patrick is van mening dat de huidige horeca niet meer van deze tijd is. Er is geen tekort aan mensen maar een tekort aan innovatie en vooruitstrevend ondernemerschap. Veel bedrijven die zich in het middensegment bevinden zullen langzaam uitsterven als ze niet deze kans aanpakken om de organisatie futureproof te maken. Ik geloof heel sterk in het gastcontact, dus echt het mens-tot-mens contact, maar ik juich het ook enorm toe dat er nu veel digitale oplossingen zijn. Wij adviseren nu onze opdrachtgevers om in het concept wat ze voeren te onderzoeken of je bijvoorbeeld een gedeelte self-service aanbiedt aan gasten en een gedeelte full-service. En gasten die kiezen voor full-service zijn bereid hiervoor extra te betalen door bijvoorbeeld een ticket, stoelgeld of toeslag te betalen.

Het doorberekenen in verkoopprijzen is niet realistisch (meer) als je wilt investeren in ontwikkeling, kennis en behoud van horecamedewerkers. Als de horeca hierover transparant communiceert zullen gasten hier begrip voor krijgen.

Hoe houd jij, je bedrijf weerbaar?

Onderzoek heeft uitgewezen dat ruim 60% van de horecaondernemingen een exploitatie kennen die na aftrek van alle lasten en investeringen, break- even draait. En zelfs 20% van de ondernemingen draait zelfs structureel verlies. Hoe zorg je er dan als ondernemer voor dat jij wel succesvol bent en blijft?

Volgens Raymond is dat heel simpel, kwaliteit overwint alles! 

Daarnaast moet ons vak toekomstbestendig worden. We moeten ons realiseren dat er meer soorten en typen gasten bij zijn gekomen en leefstijlen sterk zijn veranderd van de consument. Het merendeel van de horecaondernemers hebben nog onvoldoende focus op deze nieuwe doelgroepen. Het opdoen van ervaringen staat bij deze generaties voorop, en zij zoeken dit dan ook in nieuwe horecaconcepten. Als gastheer / -vrouw moet je hier op in kunnen spelen en als bedrijf moet je met je concept & aanbod je gast voorzien in hun behoefte.

Ook gelooft Raymond er sterk in om de kennis die hij heeft opgedaan in zijn loopbaan op de juiste manier in te zetten binnen zijn bedrijven om succesvol te worden en te blijven. Ook geeft hij het advies aan collega-ondernemers om inspiratie op te doen door goed te kijken naar landen waar de mensen nog trots zijn om in de horeca te werken. Veel trends die wij door de jaren heen hebben gezien komen daar vandaan. Hierdoor kan je als ondernemer in nederland trendsetter zijn in plaats van trendvolger.

Patrick zegt dat hier nooit iets in veranderd is. Werken vanuit je hoofd & je hart en met je handen: dit is alles heb je nodig om je gasten een leuke tijd te bezorgen. Gastvrijheid en oprechte aandacht spelen een grote factor voor het al dan niet succesvol zijn. Dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven. De wereld verandert voortdurend, en zo dus ook de verwachtingen van je medewerker en van de gast. Een nieuwe generatie brengt andere verwachtingen met zich mee. Succesvolle bedrijven passen zich niet alleen aan veranderingen aan, maar omarmen deze ook.

Maar het allerbelangrijkste volgens Raymond is dat je je niet alleen concentreert op wat er gaat veranderen, maar dat je je juist ook focust op de dingen die niet gaan veranderen, want daar ligt uiteindelijk je kracht.

Patrick is er van overtuigd dat de eerste stap is om horeca weer als een vak te zien. Een serieus vak waar serieus geld mee te verdienen valt. Het beste rendement behaal je door te investeren in je team en gastvrijheid. En gebruik te maken van de data die je toch al verzamelt, en deze in te zetten om gericht verbeteringen door te voeren. Nederland loopt zeker niet voorop als het gaat om gastvrijheid. Daarom is het uitermate belangrijk om het kennisniveau te verhogen en meer te trainen op vakinhoudelijke vaardigheden. Zeker in een tijd waarin veel vakkrachten helaas voor een andere branche hebben gekozen. Investeren in kwaliteit en je medewerkers belonen wanneer dat loont, is slechts één van de vele stappen richting succes.

Wat is de oplossing volgens jou?

Allereerst hebben we een orgaan nodig die de belangen voor de gehele horeca keten behartigd, ondernemer, medewerker, leverancier, producent echt iedereen die een belang heeft in de horeca. Een belangenorganisatie die naar de overheid een vuist kan maken.

Wij ondernemers zijn vaak te self-centered waardoor we ons niet verenigen (of maar tot op zekere hoogte). We moeten ons samen inzetten in het belang van de verandering. Daarnaast moet er een betere verdeling komen van de kosten en baten. Je hoort steeds meer dat de koopkracht afneemt terwijl alle prijzen stijgen, maar dat geld moet ergens vandaan komen. Ik heb dan ook nooit begrepen waarom de belasting op gezonde producten van 6 naar 9% is gegaan.

We moeten het dialoog met elkaar aangaan waarin ieders belang wordt meegenomen om zo eerlijke prijzen te kunnen rekenen, transparantie aan elkaar kunnen bieden, meer als collectief gaan samenwerken en afstappen van het eilandjescultuur.

Patrick stemt hiermee in en geeft aan nog veel te vaak te zien dat ondernemers het wiel zelf willen uitvinden. Door meer samen te werken, elkaar successen en kennis te delen zullen we sneller kunnen inspelen op de veranderende consumentenvraag. Een kenniscentrum en lobby richting Den Haag zal zeker bijdragen aan een future-proof horeca landschap. Let wel dit moet dan wel vertegenwoordigd worden voor en door werkgevers, werknemers, scholen, leveranciers en alle anderen die gelieerd zijn aan de horeca. Samenvattend is de sleutel tot een toekomstbestendige horecasector en keten verbinding en vereniging.
Logo gastvrijheidscoach, https://www.gastvrijheidscoach.nl

https://www.gastvrijheidscoach.nl