TOPPR februari: Kevin Marchant - The Dublin House
In februari is Kevin Marchant, barmanager van The Dublin House in Zwolle, uitgeroepen tot TOPPR van de maand. Kevin is geprezen voor zijn uitzonderlijke kennis van whiskey en zijn passie voor het creëren van bijzondere ervaringen voor zijn gasten. Als barmanager draait het bij Kevin niet alleen om het serveren van drankjes, maar om het delen van zijn passie voor whiskey en het creëren van persoonlijke belevingen. Lees verder om meer te ontdekken over Kevin’s verhaal, zijn aanpak bij het omgaan met verspilling in de horeca, en zijn tips voor collega’s in de horeca.
De tweede TOPPR van dit jaar is de 31-jarige Kevin Marchant, barmanager van The Dublin House in Zwolle. Hij is genomineerd door zijn collega Youri Pos: “Kevin heeft een uitzonderlijke kennis van whiskey, wat bijzonder is voor iemand van zijn leeftijd. Hij weet werkelijk álles over onze 140 (!) whiskey’s!”
Waarom denk je dat jij genomineerd bent?
Ik ben voorgedragen door mijn collega Youri, die wist dat jullie op zoek waren naar mensen met passie voor wat ze doen. Ik denk dat hij het daarom een goed idee vond om mij aan te melden. In The Dublin House serveren we veel verschillende bieren, een aantal wijnen en maar liefst 140 soorten whiskey. En over die whiskey’s weet ik álles.”
“De liefde voor whiskey zit gewoon heel diep. En ik zie het als een missie om mensen daarvan te laten genieten. Zo organiseren mijn collega Wessel en ik elke woensdagavond Whiskey Wednesdays, waarbij we een tasting aanbieden tegen een mooie prijs. We proberen whiskey voor iedereen toegankelijk te maken. Wat het is: ik kan iedereen whiskey leren drinken, ik kan alleen niet iedereen leren het lekker te vinden. Maar ik geloof wel dat er voor iedereen een spirit is.”
Waar komt de passie voor dit werk vandaan?
“Drie jaar geleden kreeg ik bij toeval de kans om bartender te worden bij The Dublin House, waar de bal is gaan rollen — want daar kwam ik voor het eerst in aanraking met de enorme verscheidenheid aan whiskey’s. Ik vroeg m’n collega André waarom we zoveel soorten in huis hadden, en zijn antwoord was simpel: Omdat ze allemaal anders smaken!”
"NA EEN AVOND PROEVEN WAS IK ÓM"
“We zijn diezelfde avond nog samen uitgebreid gaan proeven en ik was meteen verkocht. Sindsdien ben ik alles gaan leren over spirits, alcohol, cocktails, noem maar op. Die drive om alles te willen weten is nooit meer weggegaan.”
Hoe gaan jullie om met No Waste?
“We doen veel mee aan cocktailwedstrijden, waar steeds meer aandacht is voor het thema verspilling. Dus daar houden we enorm rekening mee, ook in onze eigen bar. Zo gebruiken we uitsluitend duurzame stro-rietjes en proberen we zoveel mogelijk te recyclen. Lege flessen worden bijvoorbeeld gevuld met zelfgemaakte siropen, die gaan dus niet zomaar de glasbak in.”
“We blijven voortdurend zoeken naar manieren om verspilling tegen te gaan. Op dit moment verkopen we bijvoorbeeld veel Pornstar Martini’s. Elke Pornstar Martini bevat een halve passievrucht, maar lang niet iedereen eet die. Zonde, want zo’n exotische vrucht moet worden ingevlogen of verscheept — en dat is natuurlijk allesbehalve duurzaam. Daarom zijn we nu op zoek naar een goede, groene vervanger.”
Heb je een tip voor horeca-collega's?
“Deze vraag gaat me aan het hart, want we hebben momenteel leerlingen van het Deltion College over de vloer. Zij volgen exact dezelfde opleiding die ik tien jaar geleden deed, toen ik net begon in de horeca en totaal nog niet wist wat ik wilde. Tot ik de wondere wereld van whiskey’s ontdekte. Het vuur ging aan bij me en het drong ineens tot me door dat er zoveel méér te vinden was in de horeca. Vanaf dat moment wist ik: dít wordt mijn ding.”
"BIJZONDERE, PERSOONLIJKE ERVARINGEN CREËREN"
“Mijn tip voor collega’s is dan ook om de horeca niet zomaar als een tussenstap te zien. De horeca biedt zoveel meer dan alleen het serveren van eten en drinken; het draait om het creëren van bijzondere, persoonlijke ervaringen. Ik vind het bijvoorbeeld heel tof om te zien hoe mensen opbloeien als ze een whiskey proeven die perfect past bij hun smaak. Mijn boodschap is dan ook: vind een niche, verdiep je erin en het zal worden beloond, want er is altijd ruimte voor specialisatie in de horeca.”
Cheers to that.
Een eigen whiskey in de toekomst?
“Nou, met alle liefde. Ik zit daar al een poos over te broeden… Er is nog zoveel te doen. Zwolle gaat nu hard op populaire cocktails als de Bacardi Cola’s en de Whiskey Cola’s, maar die worden meestal geserveerd met een Jack Daniels. Ik zou het anders aanpakken en zeggen: ‘Nee, nee, nee, wacht, je moet een Old Fashioned proberen of deze whiskey straight drinken, maar dan wel op déze manier!”
Wil jij een TOPPR nomineren?
De harde werkethiek van horecamedewerkers verdient waardering en daarom kiest TIPPR elke maand een horecamedewerker die zich heeft onderscheiden door een bijzondere bijdrage aan de branche. Of het nu gaat om extra inzet, creativiteit of klantgerichte acties, horecamedewerkers verdienen het om in het zonnetje gezet te worden. Heb jij een collega of ken jij een horecamedewerker die het verdient om in het zonnetje gezet te worden? Nomineer hem of haar dan als de volgende TOPPR via de website van TIPPR!
Horeca TOPPR's 2025
Als Horecava willen we de felicitaties overbrengen aan Kevin! Naast de titel TOPPR van februari maakt hij kans op de titel TOPPR van 2025, die tijdens Horecava 2026 wordt uitgereikt. Bekijk de andere horecamedewerkers die in 2025 in het zonnetje zijn gezet en dus kans maken op de prestigieuze titel. Eind van het jaar kun jij stemmen op jouw favoriet!
Meer weten over het TOPPR initiatief? Ontdek het hier.