logo

SwapBox: het optimale systeem voor herbruikbare verpakkingen

Fast CasualStart-ups en InnovatieDuurzaamheid

SwapBox: het optimale systeem voor herbruikbare verpakkingen

Aangeboden door: Horecava

Deze keer in 'Start-up in the spotlight': SwapBox, die met hun herbruikbare verpakkingen, verpakkingsafval tegen wil gaan. Mede-eigenaar Maurits Last vertelt over hun start-up en waarom dit geschikt is voor elk bedrijf.

Vertel, wie zijn jullie?

Jinna Li is in juli 2020 naar Amsterdam verhuisd. Hiervoor heeft ze een MBA bij INSEAD behaald en 6 jaar in strategische functies bij advies- en reclamebureaus in Toronto, Canada gewerkt. Maurits Last, zou in juni 2021 op de Hotelschool The Hague afstuderen, maar SwapBox kwam in een stroomversnelling terecht. Hij  besloot fulltime te werken en de studie stop te zetten.

Wat is jullie achtergrond?

SwapBox is gestart als studentenproject van Maurist in zijn derde jaar bij Hotelschool The Hague voor het Business Model Innovation project.

Toen SwapBox op het punt stond live te gaan,  startte Jinna hetzelfde concept genaamd WePack in Amsterdam. Dus na 2 maanden hebben we besloten om samen te werken, om onze middelen beter te gebruiken en sneller impact te maken.

“We waren het afval van voedselverpakkingen zat”

Lees meer over duurzame horeca >>Onze oorspronkelijke inspiratie was hetzelfde – we waren het afval van voedselverpakkingen zat. We zagen het probleem met het verpakkingsafval exploderen tijdens de COVID-lockdown. Iedereen bestelde eten of haalde maaltijden af. We dachten dat er een betere manier moest zijn om van eten te genieten zonder het afval.

Wanneer en hoe is het idee voor deze start-up ontstaan?

De eerste 12 maanden hebben we veel onderzoek gedaan en we zijn naar de Horecava geweest om potentiële klanten te spreken. We hebben veel geleerd en veel verkeerde afslagen genomen. Uiteindelijk hebben we in december 2020 SwapBox gelanceerd met 15 partners in Amsterdam. De eerste 3 maanden stapten we elke dag op onze elektrische bakfiets en reden we door Amsterdam om gebruikte SwapBoxen op te halen. Jinna kwam in februari 2021 bij het team – haar eerste opmerking was: “waarom geen fietsers inhuren?”. Dus dat deden we. Hierdoor konden we in maart 2021 SwapBox lanceren in Brussel. De eerste versie van de app was webbased, wat handig was als proof of concept. Deze hebben we in juni 2021 snel hebben vervangen door de native IOS- en Android-app.

Waar staan jullie nu?

In ons eerste jaar hebben we 20.000 wegwerpverpakkingen vervangen, waarmee we 1 ton verpakkingsafval hebben bespaard. We hebben kantoren in zowel Amsterdam als in Brussel, en ons team bestaat nu uit 7 mensen met meer dan 100 bedrijven die SwapBox gebruiken. Dit jaar gaan we SwapBox verder uitrollen in Nederland en België. We verbeteren ook voortdurend onze technologie om het lenen van herbruikbare verpakkingen gemakkelijk, gratis en zonder statiegeld te maken.

Wat zijn jullie toekomst plannen?

Verpakkingsafval is geen probleem dat zich beperkt tot Nederland en België. Verpakkingsafval is er in alle grote steden – Parijs, New York, Londen, Dubai – de lijst gaat maar door. Overal waar veel verpakkingsafval ontstaat, moet SwapBox zijn.

Wie is jullie doelgroep?

“Onze eindgebruikers zijn milieubewust”

Snel én duurzaam? Disposables in de fast service >>Het SwapBox-platform verbindt eindgebruikers en foodbedrijven. Onze eindgebruikers zijn milieubewust en zien SwapBox als een eenvoudige manier om verpakkingsafval te vermijden wanneer ze afhaal- of bezorgmaaltijden bestellen. Voor voedingsbedrijven – we werken samen met elk horecabedrijf dat wil overstappen op herbruikbare verpakkingen, waaronder restaurants, cateringbedrijven, scholen en bedrijven met eigen kantine.

Waarom moet jullie doelgroep hiermee aan de slag?

Restaurants kunnen gasten verpakkingen van hoge kwaliteit aanbieden voor dezelfde of lagere kosten dan van wegwerpverpakkingen. Het is gratis voor klanten om lid te worden van SwapBox, ze kunnen op elk moment annuleren en ze betalen alleen voor wat ze gebruiken. Restaurateurs kunnen nieuwe bewuste klanten aantrekken en deel uitmaken van een beweging voor een betere toekomst.

Voor partners met een hoog volume – met het voorbeeld van een kantoor – is SwapBox net zo eenvoudig als het gebruik van verpakkingen voor eenmalig gebruik. Wij zorgen voor het legen en reinigen van de verpakkingen. Elk kantoor krijgt ook een individuele rapportage die ze kunnen gebruiken voor hun duurzaamheidsrapportage. Door over te stappen op SwapBox, toont de onderneming aan medewerkers en klanten dat ze echt geven om duurzaamheid.

“100% lekvrij en warmte-isolerend”

Elke keer dat een eindgebruiker kiest voor SwapBox weet hij dat hij goed bezig is. SwapBox is gratis, gebruiksvriendelijk en goed voor de planeet. Gebruikers kunnen hun milieu-impact direct zien in de mobiele applicatie. Ze genieten ook van een betere maaltijd ervaring door uit een hoogwaardige SwapBox te eten die 100% lekvrij en warmte-isolerend is.

Hoe genereren jullie zichtbaarheid en klanten?

We houden ervan om SwapBox in store te promoten wanneer potentiële gebruikers onze partners bezoeken. In Brussel hadden we ook een promotieteam dat tijdens de spits nieuwe gebruikers in de winkel zou benaderen. Naast in store promotie zijn we ook actief op diverse social media kanalen. Op deze kanalen zetten we graag onze partners in de kijker en delen we duurzaamheidstips met onze gebruikers.

Bekijk meer start-ups >>We zijn uitgenodigd om te spreken in podcasts, radiozenders en schoolpresentaties op middelbare scholen en universiteiten. We nemen ook deel aan lokale conferenties en evenementen om het bewustzijn van herbruikbare verpakkingen en SwapBox te verspreiden. Hoe meer restaurants of horecabedrijven zich aansluiten bij SwapBox, hoe sneller ons netwerk groeit en hoe sneller ons gebruikersbestand groeit.

Hoe reageert de horeca op jullie verhaal?

De krachten van de vraag van de consument, net-zero bedrijfsdoelstellingen en overheidsbeleid creëren een omgeving waarin foodservicebedrijven actief op zoek zijn naar een oplossing. We hebben gelezen dat Nederland EPR (uitgebreide producentenverantwoordelijkheid) gaat handhaven waarbij producenten moeten betalen voor het inzamelen en afvoeren van voedsel- en drank verpakkingen voor eenmalig gebruik.

Wij geloven dat grote cateringbedrijven, restaurantketens en ondernemingen geïnteresseerd zijn om met ons samen te werken, omdat we open en flexibel zijn om samen te werken en het optimale systeem voor herbruikbare verpakkingen te creëren. We hebben productietechnologie- en reiniging mogelijkheden die essentieel zijn voor de herbruikbare industrie om de komende jaren een grote vlucht te nemen.

“We geloven dat het kiezen van de duurzame optie niet extra hoeft te kosten”

 

Waar zijn jullie trots op?

We zijn het meest trots op de samenwerking met onze gebruikers en partners. We willen dat SwapBox gratis is voor onze gebruikers, omdat we echt geloven dat het kiezen van de duurzame optie niet extra hoeft te kosten. Om dit te laten werken, moeten we werken op basis van vertrouwen waarbij we de verantwoordelijkheid geven om de SwapBoxen terug te geven aan onze gebruikers. Momenteel zien we dat we erop kunnen vertrouwen dat onze gebruikers de verpakking binnen 14 dagen retourneren.

Wat is jullie grootste uitdaging en waar hebben jullie nog hulp bij nodig?

Onze grootste uitdaging op dit moment is het vinden van de juiste mensen om ons team te versterken om onze snelle groei mogelijk te maken. Er zijn veel geweldige startups in Amsterdam die op zoek zijn naar getalenteerde mensen om hun team te versterken, waardoor het erg moeilijk is om getalenteerde mensen te vinden.

Wat is dé tip voor andere start-ups in de branche?

 

“Doe meer, test meer en faal meer”

Doe meer – ik heb anderhalf jaar nagedacht en onderzoek gedaan, we hebben meer geleerd in onze 6 maanden van doen dan we ooit hadden kunnen verwachten.
Test meer – We lanceerden SwapBox, gelovend in één manier van werken – het was kapitaalintensief en operationeel intensief. We hebben een proof of concept gedaan op basis van een alternatieve manier van werken. Hierdoor zijn we vandaag, veel efficiënter met onze tijd en investering. Als we niet flexibel zouden zijn om andere manieren van werken te testen, zouden we nog steeds vastzitten.
Fail more – dat is een moeilijke. Niemand wil falen. Maar uit mislukkingen leren we de meest waardevolle lessen. We moesten ons hele systeem afsluiten vanwege een slechte lancering van de technologie. Dat maakte ons veel voorzichtiger en voorzichtiger voor alle toekomstige technische ontwikkelingen.

De andere 2 start-ups die ik wil aandragen zijn:

Frestable
Tippr