Supermarkt wordt concurrent van de horeca
De strijd rond de het marktaandeel van de gemaksconsument wordt hevig de komende tien jaar. Supermarkten gaan concurreren met horeca door ook voeding voor directe consumptie aan te bieden. Dit blijkt uit de nieuwe FSIN Beleidsmonitor 2030.
Gemak wordt het belangrijkste motief
Meer inzichten van het FSIN >>Als de consument in 2030 zichzelf de vraag stelt “wat eten we vandaag?” zal gemak de beslissende factor zijn. De dertig plus generatie plant vooruit, doet boodschappen voor de hele week en heeft altijd iets in huis. De generatie die volwassen is in 2030 doet dit allemaal niet. Zij bepalen op het laatste moment dát, wat en met wie er gegeten gaat worden. Dit uitstelgedrag leidt tot een heel ander consumptiepatroon. In 2030 zal 60% van het voedsel dat gekocht wordt direct of in ieder geval dezelfde dag geconsumeerd gaan worden.
Drie manieren voor de horeca om het te winnen van de supermarkt
- Zorg er voor dat je qua prijs kan concurreren met het supermarkt equivalent
Als een bezorgpizza even duur of iets goedkoper is dan de supermarktversie, zal de consument sneller de keuze voor de horeca maken. - Wees aanwezig op het juiste beslismoment
De consument van de toekomst plant niet. De aanbieder die aanwezig is op het moment dat de consument een beslissing maakt, is de aanbieder die de verkoop doet. De forens komt het station uit en loopt langs een AH to go en koopt daar een doosje sushi. Ziet hij op hetzelfde moment een advertentie van de betere sushibezorger op z’n telefoon, is de kans groot dat de keuze hier op valt. - Maak het makkelijk, maak het lekker
Vers eten, gemakkelijk besteld, bezorgd op de afgesproken tijd met een geweldige kwaliteit zal het altijd winnen van de supermarkt.
De cijfers in dit artikel komen uit de beleidsmonitor van FoodService Instituut. Meer informatie en cijfermatige onderbouwing staat in de FSIN Beleidsmonitor 2030