logo
Start-up in the spotlight The Food Kees
Tech en DienstverleningStart-ups en Innovatie

Start-up in the spotlight The Food Kees

Aangeboden door: Horecava

The Food Kees bestond nog maar net toen ze al op het Start-upLAB op Horecava stonden. Spannend om je jonge bedrijf meteen aan het grote publiek te tonen. En hoe overleef je daarna een zware periode waarbij bijna al je klanten dicht zijn? We spreken met Kees van Duinhoven eigenaar en oprichter van The Food Kees.

The Food Kees, een lekkere catchy naam die blijft hangen. Maar wat doen ze precies? Van Duinhoven legt uit: “The Food Kees helpt food en horeca bedrijven die hun verhaal willen vertellen. Dit doen we met video, fotografie, eigenlijk het hele digitale spectrum. We zien dat vooral veel restaurants achterblijven om zich online goed te presenteren, zeker op social media. Dit willen we ook op een betaalbare manier kunnen aanbieden.”

Het klinkt alsof Van Duinhoven dit al jaren doet en eigenlijk is dat ook zo. Want al op jonge leeftijd begon hij met het maken van video’s en tijdens zijn studietijd maakte hij ook filmpjes voor betalende klanten. “Dit doe ik nu drie jaar en sinds een jaar heb ik een eigen bedrijf. Maar dat was nog niet The Food Kees. Die ben ik pas enkele weken voor Horecava begonnen.” Zegt hij zelfverzekerd.

“Ik studeerde toen Foodmarketing en ben een ontzettende foodfanaat. Wat is er dan mooier dan die twee te combineren? Ik werkte het concept uit, daarbij ben ik zelf goed grafisch onderlegd. Dus alle communicatiemiddelen zoals een logo en website waren zo gemaakt. Ook zette ik natuurlijk de social media voor The Food Kees op.” Vervolgt Van Duinhoven.

The Food Kees op het Start-upLAB

En dan sta je opeens op Horecava, gelukkig was hij er al een aantal keer geweest, maar toch was het begin wel even spannend: “Ik weet nog wel dat ik me op de eerste ochtend, net voordat de beurs open ging, realiseerde: straks komen er allemaal bezoekers, die allemaal vragen hebben. Ik hoop maar dat ik overal antwoord op heb. Maar na een paar geïnteresseerden gesproken te hebben merkte ik dat het goed ging en personaliseerde ik steeds meer mijn verhaal op de persoon die voor me stond. Toch wel handig die badges van bezoekers” Lacht hij.

“Horecava was voor mij en The Food Kees echt een hele mooie test, zo kon ik valideren of ik goed bezig was. Want je kunt het allemaal bedenken op een kantoort maar dan weet je nog niet of het aansluit en goed is. Tijdens de twee dagen dat ik op het LAB stond ben ik met veel mensen in contact gekomen. Daaruit zijn verschillende afspraken gekomen en ook offerte- en website aanvragen.” Het blijft even stil, dan met een kleine twijfel in zijn stem: “Ook met een grote drankenleverancier…Dit gaat beginnen vanaf september. Maar meer kan ik daar nog niet over zeggen.”

Horecava - start-up in the spotlight the food kees

Werken aan je bedrijf

In januari was alles nog goed en wel. Maar hoe overleeft een jonge start-up als al je (potentiële) klanten dichtgaan? Drie weken voordat hier in Nederland alles dicht ben ik afgereisd naar Nepal voor een documentaire. Toen ik terug kwam was alles dicht. Maar gelukkig had ik al het materiaal uit Nepal en kon ik daar wel een aantal weken mee vooruit. Daarna dacht ik wel ‘Wat nu?’ Ik ben toen aan mijn bedrijf gaan werken in plaats van in mijn bedrijf. Ik heb het bedrijf iets steviger in de grond gezet. Dus veel acquisitie, de website geüpdatet en op social media had ik verschillende acties lopen. Gelukkig kreeg ik eind mei alweer de eerste opdrachten binnen.”

Horecava - start-up in the spotlight the food kees

Toekomstplannen

Nu komen de opdrachten weer als vanouds binnen en ook de toekomst ziet Van Duinhoven positief in: “Enerzijds wil ik meer content maken voor particulieren. Want door het inzetten van mijn eigen acties op social media merkte ik dat hier ook heel veel vraag naar is. Anderzijds wil ik pakketten voor ondernemers uitwerken waarin ik verschillende mogelijkheden aanbied met garantie. Bijvoorbeeld met de overname van de social media kanalen en hogere ranking in Google.”