Start-up in the spotlight Nocto
Nocto; het data gedreven social media platform voor de horeca dat mensen met horecaondernemingen in real-time met elkaar verbindt. In de Nocto app kunnen gebruikers actuele foto's en video's delen en bekijken, en zij hebben een overzicht van deals en activiteiten. Aangesloten horecabedrijven kunnen op een effectieve, snelle en goedkope manier mensen aantrekken en een relatie met hen opbouwen. Sinds 1 juli is er een nieuwe ‘stoplicht’ feature. Hiermee kunnen horeca locaties aangeven hoe druk het is (bij groen is er nog plek, bij geel zijn er nog wat plekjes beschikbaar en rood betekent dat het vol is.)
Nadat het concept was uitgerold in Den Haag besloot Nocto om begin 2020 deel te nemen aan het Start-upLAB op Horecava. Waar ze naast een plek op het LAB ook een pitch gaven aan 6 vooraanstaande juryleden uit de branche. De pitch is zeer positief ontvangen en ook veel potentiële klanten, app gebruikers, partners en zelfs investeerders waren op Horecava geïnteresseerd in Nocto.
Klantrelaties verbeteren
De start van het jaar was positief en de plannen om Nocto verder over Nederland uit te rollen lagen klaar. Maar door de komst van Corona, lag het gebruik van de app en het platform plat. Het Nocto-team zat echter niet stil. Zij besloten het product en strategie te verbeteren, alsmede het contact met hun partners. “We geloven dat deze situatie op de midden- en lange termijn in Nocto’s voordeel kan werken. De horeca industrie heeft effectieve en data gestuurde tools nodig om te promoten en de relaties met gasten te verbeteren. En dat is precies wat Nocto biedt.’ Geeft David Franzen, oprichter Nocto, aan.
Veilig naar de horeca
Naast marketing ondersteuning hebben ze de afgelopen tijd gekeken naar hoe technologie kan bijdragen aan een veilige horeca industrie. Dat is het nieuwe ‘stoplicht’ onderdeel geworden. Mark Brouwers, mede-oprichter Nocto: “Hiermee krijgen consumenten meteen inzicht in waar er nog plek is. Zo kunnen teleurstellingen worden voorkomen en drukke plekken vermeden. Het stoplicht zal zó worden ingezet dat het bijdraagt aan het succes van een locatie. Groen en geel is uiteraard nog steeds een promotietool. Het stoplicht gaat op rood als het echt te druk is en de locatie wilt afremmen. Dit biedt een betere spreiding van de bezoekers onder locaties. Hierdoor wordt het risico op corona en op boetes verkleind.” Dit is niet alleen prettig voor de gasten en ondernemers, maar ook de overheid steunt initiatieven die de veiligheid buitenshuis ondersteunen. Daarom zijn ze in gesprek met de gemeenten Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Amsterdam. Waar ze vorige maand de ‘New Normal Challange’ wonnen.
Verschillende mogelijkheden met Nocto
Naast het nieuwe stoplicht concept, hebben ze ook de app een geheel nieuw design gegeven, starten ze grote campagnes en bieden ze het Nocto-platform tot 1 oktober volledig gratis aan. Om restaurants- en café- eigenaren zoveel mogelijk te helpen. Na 1 oktober kunnen de horecaondernemers kiezen welke functies zij willen inzetten. “Er zal altijd een gratis versie beschikbaar blijven,” voegt David toe. “Restauranteigenaren lijden grote verliezen als gevolg van het sluiten van hun locaties. Wij bereiden de horecaondernemers voor op een scenario waarin ze met minder geld en tijd, effectiever met klanten kunnen verbinden.”
Nocto richt zich de komende tijd op verschillende steden in Nederland. Horecaondernemers die mee gebruik willen maken van de (gratis) mogelijkheden kunnen zich aanmelden via de website.