Start-up in the spotlight: MamasChai
Twee zussen, één missie; Nederland kennis laten maken met ECHTE chai. Leonie en Kirsten, de oprichtsters van MamasChai, brengen met hun merk de eerste ready-to-drink masala chai van Nederland.
De oprichters van MamasChai
De twee zussen Leonie en Kirsten zijn de oprichters van het merk MamasChai. Kirsten focust met haar creativiteit meer op het brand en de marketing, terwijl Leonie zich richt op de zakelijke kant van het bedrijf, zoals sales en operations. Voor de financiën krijgen zij hulp van hun vader. Met elkaar vormen ze een super goed team!
Hoe werd MamasChai geboren?
Drie jaar geleden vloog Leonie met haar man naar zijn familie in India, waar zij voor het eerst de authentieke Indiase masala chai leerde kennen. Leonie was gelijk verkocht: “dit was zoveel lekkerder dan de chai latte die je in Nederland krijgt. Waarom is deze natuurlijke chai nergens te verkrijgen in Nederland?” Terug thuis nam ze haar zus Kirsten aan boord en zijn ze begonnen met zelf chai te brouwen. Tegelijkertijd wilden zij erachter komen of er ook wel genoeg vraag was naar chai in de markt. Aan de hand van zelfgemaakte chai tastings zochten Leonie en Kirsten het antwoord op deze vraag uit. “We merkten dat er grote vraag was naar chai, maar veel consumenten vinden dat het drankje teveel onnatuurlijke ingrediënten bevat en dat de poeders en concentraat te zoet zijn”, vertellen de twee zussen. Hiermee werden hun gedachtes over de behoeften van de consument bevestigd en konden ze starten met het ontwikkelen van het perfecte recept.
Suikerarm, caloriearm en vegan
Met MamasChai introduceren Leonie en Kirsten de eerste ready-to-drink masala chai in Nederland. Het recept bestaat uit Indiase zwarte thee, amandelmelk, echte specerijen en slechts een vleugje ongeraffineerde ruwe rietsuiker. MamasChai is vegan, bevat tot 80% minder suiker dan chai lattes en hij is zowel warm als koud te drinken. Hiermee is hun chai ideaal als alternatief voor koffie en thee. MamasChai speelt in op de trends van dit moment. “Aangezien chai nu nog vrijwel niet in retail wordt verkocht, is dit perfect voor consumenten thuis”, geven Leonie en Kirsten aan. Daarnaast is het voor horeca en catering ook heel handig om een authentieke chai te serveren die in een oogwenk klaar is.
Waar staat MamasChai nu en wat zijn de toekomstplannen?
In oktober 2022 is MamasChai gelanceerd en inmiddels vind je deze chai bij Gorillas, Getir, Landmarkt, specialty stores zoals Sterk Amsterdam en The Maker Store en via TooGoodToGo. MamasChai staat ook steeds vaker op de kaart bij horecazaken en via hun eigen webshop bestel je de chai voor thuis. Maar natuurlijk willen de zussen nog verder groeien: “wij willen met MamasChai hét chai merk worden. Als je aan chai denkt, moet je aan MamasChai denken. Al gaat het om ’s ochtends of ’s avonds en warm of koud, we’ve got you!”. Ze willen onder andere groeien door met meer grote cateraars, horecazaken en -ketens samen te werken. Om MamasChai ook onderweg te drinken, zijn Leonie en Kirsten van plan om to-go verpakkingen te introduceren. En het uiteindelijke doel: de grens over. “Er zijn namelijk nog veel meer landen waar chai populair is, maar er nog geen ready-to-drink chai te verkrijgen is”.
Hoe wordt er gereageerd op jullie verhaal?
“Via mooie events als Horecava en het Amsterdam Coffee Festival hebben veel mensen kennis gemaakt met MamasChai en kregen wij veel enthousiaste reacties”, vertellen Leonie en Kirsten. Chai is vaak een drankje dat veel tijd kost om te maken, op drukke dagen kan dit vervelend zijn. Horecaondernemers zijn dan ook aangenaam verrast om te horen dat MamasChai een ready-to-drink chai op de mark heeft gebracht dat zij snel kunnen serveren. Daarnaast schenk je MamasChai het hele jaar door: warm op een koude winterdag of als iced drankje in de zomer op het terras.
Blijf altijd geloven in jouw merk
“We hebben behoorlijk wat tegenslagen gehad”, beginnen Leonie en Kirsten. “Een zaak over onze naam en het zoeken naar het perfecte recept. Het is als start-up hard strijden voor je plek tussen al die grote bedrijven”. Ondanks dat zijn de twee zussen blijven geloven in MamasChai en zijn ze blij dat het als team zo goed gaat samen. Dé tip die zij dan ook aan andere start-ups meegeven: “altijd blijven geloven in je merk! Er gaan tegenslagen komen en periodes die eindeloos lijken, waar je uiteindelijk wel weer uitkomt. De helft van de start-ups geeft in die periode op, maar op dat moment moet jij doorzetten”. En ook heel belangrijk: “vier je successen, ook de kleinere! Vaak leg je de focus op de dingen die niet goed gaan of beter kunnen, terwijl er vaak ook al zoveel goed gaat, dat je niet mag vergeten”.
Enthousiast geworden over MamasChai en wil jij hen helpen groeien? Check dan snel de crowdfunding die zij hebben gelanceerd via de website.