logo
Start-up in the spotlight: Braxzz
Koude DrankenStart-ups en Innovatie

Start-up in the spotlight: Braxzz

Aangeboden door: Horecava

Een lekker stevig biertje zoals een IPA of een Porter maar dan alcoholvrij. Waarom is dat er nog niet? Dat dachten Jilles Eissen en zijn collega Mirko Schnitzler toen ze in de zomer 2017 begonnen met ‘twee hobby projectjes,’ zoals Jilles ze noemt. Nog geen twee jaar laten hebben ze zich kunnen ontwikkelen als specialist op het gebied van alcoholvrij- en arme IPA’s en Porters en gaan hun bieren steeds verder de landgrenzen over.

Jilles en Mirko werkten destijds in Duitsland en waren bekend in de voedingsindustrie. “Dan sta je op een borrel en kun je behalve een Radler of Weizener eigenlijk geen alcoholvrij speciaalbiertje krijgen.” Begint Jilles. “Toen hebben we gezegd laten we proberen om een IPA en een Porter alcoholvrij te maken.” En zo gezegd zo gedaan, maar er kwam meer bij kijken dan alleen het idee ontwikkelen. “We hebben gezocht naar de juiste mensen, we zijn op onderzoek uitgegaan: welke markt wilden we op bijvoorbeeld.”

Braxator

Tijdens deze ‘ontwikkelreis’ zoals Jilles het noemt, moesten ze ook op zoek naar een naam voor hun stoere speciaalbieren. “We willen een flesje met ballen, het moet er stoer uitzien en opvallen in het schap.” Uiteindelijk kwamen ze op een combinatie van letters: Braxzz. Waarbij Braxator uit het Latijn komt, en ‘zz’ voor zero compromise en zero alcohol staat.
Na 8 maanden lanceerden ze in Nederland en Engeland. “We kregen veel aandacht van de wereldpers omdat we de eerste zijn met een 0.0 Porter. Daardoor hebben we ook veel distributeurs erbij gekregen.”

Toch ligt er nog een bepaald sigma op alcoholvrij- en arme bieren, terwijl de markt wel groeit. “We organiseren daarom heel veel bierproeverijen op festivals en afgelopen editie stonden we ook op de Horecava in het Start-upLAB.” Naast dat ze op het Start-upLAB stonden hebben ze ook gepitcht voor onder andere De Beijenkorf, Schiphol Group, Lidl en Baker Street. “Iedereen had wel interesse om verder te praten,” vertelt Jilles enthousiast. “Op de Horecava heeft onze Cider veel aandacht gekregen, dat merken we nu nog steeds in de partijen die ons benaderen. Zoals The Jane** in Antwerpen die sinds kort onze Cider en Rebel schenken. Daarnaast wordt onze Oaked Cider en 0.0 Porter geschonken in de eerste alcoholvrije pub in Ierland. De Financial Times vergelijkt de 0.0 Porter in combinatie met de nitro-koffie zelfs met het bekende Guinness.”

De Toekomst

“De ontwikkelingen gaan nu heel snel. Wij blijven onze producten innoveren en zullen ook de range verder ontwikkelen zo hebben we nu onder andere al een Porter met chocolade en espresso smaak,  een orange IPA, een Tripel en een Bock. Daarnaast willen we een bekende naam zijn in de alcoholvrije bierbranche. Er zullen vast nog wel anderen komen, maar we willen wel in het top 3 rijtje bekendste merken zitten als het gaat om alcoholvrije bieren.

Als laatste voegt Jilles nog wat tips toe voor startende ondernemers in de food industrie: Je kunt alles zelf doen, maar maak ook gebruik van partners die al connecties en kennis hebben. Zo staat het hoofdkantoor van Braxzz in Nederland, maar wordt hun bier gebrouwen in Duitsland. “We brouwen niet zelf, er zijn al zoveel goede specialisten op dat vlak, die zetten we in. Daarnaast ben je ook veel kwetsbaarder als je het alleen of met z’n twee doet. Zorg voor een goed team, dan maak je meer kans. Kijk ook kritisch naar je product, is het echt vernieuwend en is de markt er ook klaar voor? Pak kansen voor marketing aan, investeer daar in…En ga op het start-upLAB staan,” sluit hij af.