logo

Start-up De Krekerij: lekker vlees van krekels en sprinkhanen

Food en WineStart-ups en InnovatieDuurzaamheid

Start-up De Krekerij: lekker vlees van krekels en sprinkhanen

Aangeboden door: Horecava

De start-up De Krekerij is gespecialiseerd in het maken van lekker vlees van onder andere krekels en sprinkhanen. Sander Peltenburg vertelt in deze ‘Start-up in the spotlight’ hoe De Krekerij bouwt aan een duurzame eiwittransitie.

Sander Peltenburg

Vertel, wie zijn jullie?

Wij zijn De Krekerij, een foodstart-up gespecialiseerd in het maken van lekker vlees van onder andere krekels en sprinkhanen in verrassende bekende vormen zoals een burger, bal of shoarma. Ik (Sander Peltenburg) bouw samen met De Krekerij mee aan de duurzame eiwittransitie. Met ons hele team werken we aan onze missie waarin de Nederlander wekelijks minimaal 1 keer vlees eet van krekels en sprinkhanen.

Wanneer en hoe is het idee voor start-up ontstaan?

Initieel hoorde ik over over de voordelen van eetbare insecten in een Ted-talk. Ze gebruiken weinig grondstoffen, hebben geen antibiotica nodig om gekweekt te worden, hebben een minimale uitstoot van broeikasgassen en maximale voedingswaarde. Een uitermate potente eiwitbron voor een nieuw en duurzaam voedselsysteem.

Lees meer over start-ups >>Echter, na het eten van een gedroogde sprinkhaan dacht ik daar anders over. De vleugels tussen je tanden en een stoffige smaak, zo wordt Nederland hier niet warm van. Later kwamen we erachter dat wereldwijd de dieren wel ook als delicatesse werden gegeten. Vrij snel kwam het idee tot stand om door te focussen op de smaak van die insecten ze om te toveren tot malse burgers, balletjes en shoarma die passen in een voor ons bekend dieet.

Wat hebben jullie gedaan om het bedrijf op te starten?

We zijn initieel een jaar lang met een caravan door Nederland getrokken om te kijken op wat voor manier mensen wel insecten wilden eten. Dat ging erg goed en langzaam gingen we ook meer en meer aan cateraars leveren. Toen hebben we een eigen productielocatie gerealiseerd en zijn we echt het bedrijf gestart. Wanneer het kon speelde we onszelf in de kijker op evenementen, ondernemer- en pitch contests.

Onze vooruitstrevende missie, voedsel technologische ontwikkelingen en aanpak mentaliteit hebben ons gebracht tot waar we nu staan.

“Producten maken die mals, natuurlijk hartig en voedzaam zijn”

Waar staan jullie nu?

We hebben onze eigen productie waar we met kennis van de eiwitten van de insecten zelf producten kunnen maken die mals, natuurlijk hartig en voedzaam zijn. We zijn dat nu aan het opschalen en met COVID maatregelen eindelijk in remissie zien we dat we klaar staan om weer te gaan vliegen

Wat zijn jullie toekomst plannen?

Wij staan nu op een punt waar wij onze aandacht verdelen over B2C en B2B. Voorheen zat onze focus op het aanbieden van onze producten via cateraars en restaurants. Echter door COVID-19 werd onze strategie gedwarsboomd. Restaurants moesten dicht en evenementen gingen niet meer door. Het drong tot mij door dat wij onze aandacht moesten verspreiden naar het aanbieden van onze producten in winkels dichterbij de consument, zoals onze eigen webshops, flitsbezorgers en supermarkten.

We richten ons echter voor nu weer zoveel mogelijk op de horeca met nieuwe producten die we speciaal voor foodprofessionals ontwikkelen.

 

Wie is jullie doelgroep?

Er is een zeer brede groep mensen die insectenvleesproducten koopt. Ze hebben gemeenschappelijk dat ze geloven in een betere wereld (met beter voedsel). Met flexitarisch, lokaal of biologisch eten maken ze een statement: ons huidig industriële voedselsysteem moet veranderen. Ze willen op hun manier eten om te veranderen: onze toekomstige planeet kent geen vervuiling, geen dierenmishandeling en heeft een mini impact. En met het soort eten dat bij dat ideaal past. Ik ben niet wat ik eet, ik eet op basis van wat ik ben.

Je ziet dat deze doelgroep erg geïnteresseerd is in voor hen nieuwe producten zoals de onze. Op een evenement of in een restaurant zijn ze op zoek naar een combinatie van die duurzaamheid en nieuwe ervaring. Ze zijn ook erg enthousiast om dat verhaal aan vrienden en familie weer door te vertellen.

“Smaak staat voor ons voorop!”

Waarom moet jullie doelgroep hiermee aan de slag?

Onze krekelburger heeft een mini footprint, is mega voedzaam en erg lekker. Door 2kg voer om te zetten in 1kg vlees winnen onze krekels dik van kip, varken en rund. Daarbij stoten ze nauwelijks broeikasgassen uit en door hun harde, antimicrobiële pantser hebben zij bovendien geen antibiotica nodig.

En water? Dat hebben krekels niet nodig, de nodige hoeveelheid halen zij al uit het groenvoer dat zij consumeren. Wist je trouwens dat krekels goed groeien op reststromen van de landbouw, zoals broccoliblad? Dat vinden ze heerlijk! Van nature zitten de krekels vol goede voedingsstoffen zoals eiwitten, vitaminen (B12, D) en mineralen (ijzer, zink, calcium). Alles wat we nodig hebben. Onze producten zijn in samenwerking met chefs ontwikkeld, smaak staat voor ons voorop!

Hoe genereren jullie zichtbaarheid en klanten?

Door on- en offline veel actief te zijn proberen wij direct met de klant in contact te komen. Wij vertellen graag ons verhaal en delen graag onze producten. Juist de combinatie van deze twee factoren wordt de drempel van het eten van een insecten product verlaagd. Wij zijn actief op Instagram, waar wij graag samenwerkingen aangaan. Daarnaast staan wij ook graag op food-events om onze Hoppers te delen met het publiek!

Het is overigens tweeledig wij helpen namelijk ook de foodprofessional op evenementen of in het restaurant met ondersteuning van die storytelling om hun gasten een nog betere beleving te geven.

Hoe reageert de horeca op jullie verhaal?

Ook voor horeca gaat het natuurlijk allereerst om de smaak. We hebben afgelopen jaren enorm hierin geïnvesteerd en we zien dat nu terug. Mijn sales collega Jasmijn de Vries gaat langs restaurants om persoonlijk een tasting te organiseren.

Chefs en hun teams kunnen dan al hun vragen stellen (Zitten er pootjes in? Antwoord: Nee). En we kunnen helpen om het product te verwerken tot een gerecht, alhoewel de meeste chefs dat graag zelf willen. Zij kennen hun clientèle en kaart natuurlijk ook het beste. Daarnaast zijn onze producten aantrekkelijk geprijsd, zodat we ook een goed commercieel verhaal hebben.

Waar zijn jullie trots op?

Ik ben erg trots op mijn team! Ze werken met veel enthousiasme elke dag aan een betere wereld. We hebben het afgelopen jaar zwaar gehad doordat er veel lockdowns en onzekerheid was, maar met elkaar hebben we ambitie en doorzettingsvermogen getoond.

Wat is jullie grootste uitdaging en waar hebben jullie nog hulp bij nodig?

Op dit moment is de grootste uitdaging om zoveel mogelijk food-professionals kennis te laten maken met onze producten. We zijn altijd op zoek naar partners die daarmee kunnen helpen of die aan de slag willen met onze producten op het menu.

“Ga niet alles zelf doen”

Wat is dé tip voor andere start-ups in de branche?

Ga niet alles zelf doen. Wij ondernemers willen graag alles zelf in de hand houden, maar eenvoudige of gespecialiseerde taken kun je toch beter uitbesteden. Dan hou je tijd over voor dingen die echt belangrijk zijn en die toch echt jouw verantwoordelijkheden zijn, zoals strategie of netwerken.