logo
Roel Kramer van Van de Koe
Food en WineStart-ups en Innovatie

Roel Kramer van Van de Koe

Aangeboden door: Horecava

Ik ben Roel. 32 jaar oud en woon in Amsterdam met mijn vriendin Tanja en zoontje James. Een jaar of twee geleden ben ik samen met compagnon Martijn het avontuur “Van de Koe” begonnen.

Vertel Roel, wie ben je?

Ik ben Roel. 32 jaar oud en woon in Amsterdam met mijn vriendin Tanja en zoontje James. Een jaar of twee geleden ben ik samen met compagnon Martijn het avontuur “Van de Koe” begonnen. Ik ben vaak bezig in m’n keuken met koken maar liever nog met experimenteren. Soms wordt m’n vriendin gek als er weer één of ander potje staat te fermenteren. Kombucha brouwen, zuurdesembrood bakken en kruidenboters maken dus.

Wat heb je gedaan voordat je met Van de Koe begon?

Ik ben na mijn studie bij Nestlé gestart. Pakjes Maggi en doosjes Nescafé verkopen aan supermarkten. Daarna heb ik als productmanager en accountmanager verschillende rollen vervuld en later bij BrandM in een combinatierol van marketing, productontwikkeling en sales. Tijdens Nestlé ben ik begonnen met het opzetten van Van de Koe.

Startup Van de Koe - foto 2

Wanneer kwam je tot het idee om te ondernemen en waarom?

Ik had al lang het idee om ooit voor mezelf te beginnen. Klein probleempje; ik had duizenden ideeën! Eén van die ideeën was kruidenboter. Ik vond dat deze productcategorie was blijven hangen in de jaren ‘70 qua smaak, uitstraling en duurzaamheid. Tijdens de “academie” van Slow Food Youth Network werd mijn enthousiasme om voor mezelf te starten nog meer aangewakkerd. Via dit netwerk kwam ik in aanraking met de Vogelbescherming.

De Vogelbescherming? Wat heeft dat te maken met kruidenboter?

Haha. Ja die link moet ik vaker uitleggen. Toen ik vroeger een groene weide vol met koeien zag dacht ik dat dit een gezond groen landschap was. In zo’n weide is echter weinig ruimte voor biodiversiteit. Door de Vogelbescherming leerde ik over deze problematiek. De vogelbescherming schreef een wedstrijd uit voor een product wat kon bijdragen aan meer bloemen, kruiden, insecten en vogels in de Nederlandse weide. Zodoende kwam ik destijds op het idee om “onkruidenboter” te gaan maken van zuivel van boeren die met oog voor biodiversiteit werken.

Startup Van de Koe - foto 3

En toen? Wat heb je gedaan om je bedrijf op te starten?

Minder uren gaan werken voor een baas. Ik moest tijd creëren om het idee uit te voeren omdat het anders slechts bij een idee zou blijven. We zijn heel klein en fijn gestart. Zelf melk halen bij een boer in de buurt en zelf boter maken. Zelf kruiden plukken voor onze onkruidenboter in de weide van de boeren waarmee we samenwerkten. Zelf verpakken in kleine ambachtelijke rolletjes. Zelf rondbrengen bij onze eerste klanten Landmarkt, Blijburg en Roest. Eigenlijk ongeveer in alle opzichten exact het tegenovergestelde van hoe mijn baan er bij het grote en efficiënte Nestlé eruitzag. Toen ik op een gegeven moment zowel Marqt als de Kweker aan de lijn had besefte ik me dat de wild geplukte kruiden uit de weide niet helemaal waren ingericht op schaalbaarheid en voedselveiligheid haha. Daarna zijn we alles gaan professionaliseren, zonder ooit de biodiversiteitsmissie uit het oog te verliezen.

Waar sta je nu? Vertel ons over je bedrijf en producten.

Inmiddels hebben we verschillende culinaire smaken ontwikkeld. Voor de horeca hebben we boters met daslook en veldzuring, een boter met salie en citroenrasp en een boter met gefermenteerde knoflook. Ons proces is niet simpelweg wat mengen van een aantal ingrediënten maar echt een kookproces. Bijvoorbeeld de zwarte knoflook wordt 20 dagen gefermenteerd voordat hij de boter ingaat. Voor de salieboter laten we de salie eerst een dag trekken in olijfolie zodat we de smaak er volledig uit krijgen. Die aandacht proef je terug in de producten.

Waarom moet ik hier volgens jou mee aan de slag?

Naast het feit dat het vernieuwende en bijzondere smaken zijn die onderscheid bieden voor de menukaart, draag je direct bij aan biodiversiteit door onze producten te gebruiken. We zorgen ook dat klanten het verhaal achter de producten te horen krijgen door bijvoorbeeld de botervelletjes die we er standaard bijleveren. Als chefs en consumenten bewust gaan kiezen voor onze impact-producten zorgen we er hopelijk voor dat biodiversiteit en vogelgefluit in de Nederlandse weide weer vanzelfsprekend wordt.

Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je trots op?

Onze bijzondere smaken en het verhaal over biodiversiteit spreekt goed aan. Chefs worden blij van combinaties zoals de gefermenteerde zwarte knoflook met boter en gaan hier creatief mee los. We merkten dat er daarnaast chefs zijn die als borrelhap en voorafje de voorkeur geven aan een neutralere smaak. Daarom hebben we sinds kort ongezouten boter en eentje met fleur de sel waar chefs helemaal lyrisch over zijn. De boter wordt op ouderwetse wijze gemaakt met een lang fermentatieproces waardoor de boter een mooie smaak ontwikkelt.

Wat is je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

Genoeg uitdagingen! Verkoop en distributie over het hele land. Hoe lever je een klant aan de andere kant van Nederland voor een paar rolletjes boter? Ik vind het altijd leuk als mensen enthousiast worden van ons verhaal en mee willen denken of bijdragen op wat voor manier dan ook. Verder is operations niet mijn sterkste punt dus mochten er ondernemers meelezen die denken “dit verhaal past bij mij”, dan doe ik graag een keer een bakkie!

Dit is je kans. Wat zou je als pitch willen zeggen?

Benader me als je in bent voor een boterproeverij’tje.

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Roel Kramer en Van de Koe? Klik dan hier en neem nu eenvoudig persoonlijk contact met hem op.