Zó krijgt Bart Melis van restaurant De Werf jongeren aan het werk op zijn terras
Overal in de horeca merken ze dat het lastig is om personeel aan te trekken. Zo vertelt Bart Melis: “Tot voor kort hadden wij ons team goed op orde, maar we hebben nu drie vacatures en met het terrasseizoen en de zomer in het vooruitzicht moeten we alle zeilen bijzetten om die te vullen”.
Geen bonussen
“Bonussen in het vooruitzicht stellen aan het team als ze nieuwe krachten aandragen, zoals in de Randstad gebeurt, levert hier nauwelijks iets op”, zegt hij. “De jongeren die we nodig hebben voor de horeca zijn van de generatie Z (1995-2010). Deze jongeren staan heel anders in het leven. Ze zijn digitaal opgegroeid, staan via hun mobiele telefoon voortdurend aan, hechten veel waarde aan een goede sfeer in het bedrijf, aan betrokkenheid en aan transparantie. Ze werken niet voor je, maar met je. Het is ook een generatie die door de ouders wordt ‘onderhouden’; pa en ma betalen de scooter, de wekenlange zomervakanties, de kamerhuur. De noodzaak om zelf te werken is er nauwelijks. Dat maakt het voor ons horecaondernemers wel moeilijk om jongeren aan het werk te krijgen.”
Regelmatig in gesprek
Het aansturen van een team vol Gen Z’ers vraagt het nodige van de ondernemers van nu. “Zaterdagavond ga ik chillen met vrienden dus dan werk ik niet. Alweer glazen poleren? Mag ik een extra dag vrij deze week? Ik kijk er al lang niet meer van op”, zegt Melis. “Jong personeel heeft een waslijst aan wensen.”
Dynamiek bieden
Aan dynamiek en sfeer ontbreekt het niet bij restaurant De Werf. “We hebben een semi open keuken en een groot terras met 180 zitplaatsen verdeeld over verschillende niveaus. Zowel vanaf het terras als vanuit het restaurant hebben gasten én personeel uitzicht op de levendige, historische haven van Veere. Er staat minimaal vier man in de keuken en vier man in de bediening en bij drukke tijden schalen we op naar twaalf. We zitten in een toeristisch gebied en de diversiteit aan gasten is groot. Dat maakt het werk afwisselend en geen dag hetzelfde. Dat spreekt deze generatie, die gewend is aan 24/7 prikkels, aan. En na het werk, of in de pauzes, kunnen ze hierachter naar het strand om te chillen en zwemmen.”
Grenzen
Niettemin is Melis ook de werkgever die grenzen aan de flexibiliteit stelt. “We sluiten om half elf ’s avonds, zodat iedereen nog op een redelijke tijd thuis is. En we werken met vaste vrije dagen, wat door het hele team wordt gewaardeerd. Daar vragen we ook wat voor terug. Het horecavak is een mooi vak, maar zeker straks als het terrasseizoen opent en in de zomer is het ook tempo draaien en de gast centraal stellen. En dat leren ze bij ons”, zegt Melis.
Ga in op feedback
Over het algemeen zijn jongeren harde, maar functionele werkers, vindt Melis. “Overbodige uren draaien vinden ze zonde van hun tijd. Als je daarover met ze in gesprek gaat, krijg je vaak verrassende inzichten. Wij kregen bijvoorbeeld terug dat ze het gek vonden dat wij nog zelf de jus de veau maken. Dat kun je tegenwoordig toch ook heel goed inkopen en dan houd je tijd over voor andere taken. We zijn erover gaan nadenken en nu bestellen we dat dus, samen met nog veel andere halffabrikaten. Het heeft onze ogen geopend.”
Managers van morgen
Melis vindt het jammer dat écht leergierige en gemotiveerde jongeren niet blijven na hun dertigste. “Dat is niet alleen bij ons, maar de zorg die alle horecaondernemers hebben. Soms zitten er pareltjes tussen die in hart en nieren kok of gastvrouw/ -gastheer zijn en die toch voor een andere baan kiezen.”