logo

Recordpoging voor duurste hamburger ter wereld geslaagd

Recordpoging voor duurste hamburger ter wereld geslaagd

Aangeboden door: Horecava

De recordpoging van De Daltons in Voorthuizen om de duurste hamburger ter wereld te maken, is geslaagd. Dat is het oordeel van de aanwezige jury, die een voorlopig certificaat heeft uitgereikt aan eigenaar Robbert Jan de Veen. Het bewijsmateriaal is samen met het juryrapport ingediend bij World Records, die moet besluiten of De Daltons een permanent certificaat verdient.

De hamburger waar De Daltons het wereldrecord officieel mee wil binnenhalen, is The Golden Boy. De prijs: 5000 euro. Het eerste exemplaar is tijdens de recordpoging in Voorthuizen gekocht door sauzenfabrikant Remia. Robèr Willemse, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, mocht de burger opeten.

“We zijn op zoek gegaan naar een persoon die het verdient om in het zonnetje gezet te worden”, zegt Robbert Jan de Veen van De Daltons. “Robèr heeft zich tijdens de coronacrisis op een bijzondere wijze hardgemaakt voor de Nederlandse horeca en onze belangen direct en indirect vertegenwoordigd. Natuurlijk is het coronadossier nog niet afgesloten, maar we vonden het wel belangrijk om Robèr te bedanken voor zijn buitengewone inzet.”

The Golden Boy op YouTube: https://youtu.be/KtT5lFxe4WM

The Golden Boy is een hamburger van 5000 euro gemaakt met 100 procent Wagyu A5 vlees, die de ondernemer vervolgens ‘pimpt’ met onder meer Beluga kaviaar, king crab, Spaanse Paleta Ibérico, witte truffel, Engelse cheddar van Wyke Farms en barbecuesaus gemaakt met Kopi Luwak koffie en Schotse Macallan whisky. Ook het hamburgerbroodje maakt De Veen zelf, met Dom Pérignon champagnedeeg. Als laatste wordt de burger belegd met bladgoud en kort gerookt met whisky geïmpregneerde rook.

De opbrengst van de burger ging naar de Voedselbank, die een cheque van 5000 euro in ontvangst mocht nemen. “Het is natuurlijk gek om 5000 euro voor een burger te betalen”, zei Robbert Jan de Veen eerder. “Maar het is nog gekker dat in Nederland dit jaar meer dan 160 duizend mensen gebruikmaken van de Voedselbank, een toename van 7 procent. Daar willen we aandacht voor vragen.”

 

Gouden vingers

Het eten van The Golden Boy is volgens De Veen een bijzondere ervaring. “De smaken zijn intens en passen perfect bij elkaar; het zilte van de kaviaar en de krab, het rokerige van de whisky, de umami van de Wagyu en de truffel, het zoete van het champagnebrood, de barbecuesaus en de ingelegde komkommer en tomaat.” Ondanks dat hij 5000 euro kost, dient de hamburger volgens De Veen met de handen gegeten te worden. “Dat hoort gewoon. Het leuke is dat door het bladgoud je vingers naderhand helemaal verguld zijn.” The Golden Boy is op bestelling verkrijgbaar bij De Daltons. “Omdat het even duurt voordat we de ingrediënten in huis hebben, is er waarschijnlijk wel een wachttijd van twee weken.”

Motivatie

De coronacrisis en het eigen jubileum brachten Robbert Jan de Veen op het idee van de wereldrecordpoging. “Ik vind het leuk om mezelf uit te dagen en aan wedstrijden mee te doen, maar die werden vanwege corona niet georganiseerd. Uit nieuwsgierigheid zocht ik online naar de duurste hamburger ter wereld. Ik kwam uit bij Guinness World Records en zag dat iemand in Amerika een hamburger van omgerekend 4100 euro heeft gemaakt. Dat is een enorme burger van 30 kilo, dus niet voor één persoon. Dat kan ik beter, dacht ik. Bovendien valt het mooi samen met ons 30-jarig bestaan.”

Luxueuze ingrediënten

De Veen heeft zich ingeschreven en is het recept gaan schrijven. “De basis had ik snel voor elkaar. Het is een combinatie van iconische en luxueuze merken als Dom Pérignon, Beluga en Wagyu, en producten waar ik zelf groot liefhebber van ben, zoals koffie en whisky. Al die smaken passen perfect bij elkaar.” Om tot het beste eindproduct te komen, heeft hij onder meer gespard met Remia en groothandel Bidfood, die de recordpoging sponsoren. De ondernemer wordt bij zijn recordpoging ondersteund door Nice To Meat, Smit & Dorlas, Wyke Farms, Koninklijke Horeca Nederland. Remia en Bidfood.

Bijzondere kaas

Achter een aantal producten die De Veen gebruikt, zit een mooi verhaal. “Neem bijvoorbeeld king krab. Dat zijn gigantische beesten die ik vers krijg geleverd. Heel gaaf om mee te werken. En a burger without cheese is a hug without a squeeze. Een goede cheddar is dé perfecte burgerkaas. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb Wyke Farms gebeld, de grootste onafhankelijke kaasproducent in het Verenigd Koninkrijk. Die kaas is in Nederland niet te krijgen. Ze waren zó enthousiast over mijn recordpoging dat ze speciaal voor mij een cheddar maken die ze normaal alleen voor vrienden en familie reserveren.”

Over de Daltons

Robbert Jan de. De Veen heeft met succes deelgenomen aan verschillende wedstrijden. In 2019 won hij zilver met zijn hotdog Veen runt De Daltons in het centrum van Voorthuizen met zijn ouders Ruud en Trudy, die de zaak in 1991 openden, en zijn vrouw Sarah. Tijdens de Lekkerste Wedstrijden op de Horecava 2020 viel hij meerdere keren in de prijzen: hij won de Carl Siegert prijs voor het lekkerste lunchgerecht van Nederland, de Voedselveiligheid Bokaal en bronzen medailles voor zijn hotdog, loaded fries en zijn tosti. In datzelfde jaar pakte hij het zilver tijdens Best Burger Benelux. De Veen is vertegenwoordiger van ondernemers onder 35 jaar bij Koninklijke Horeca Nederland.

Ingrediënten van The Golden Boy

  • Wagyu A5 brisket, chuck short ribs
  • King crab, in witte wijn gekookt
  • Uienringen in champagnebeslag
  • Paleta Ibérico Bellota
  • Witte truffel
  • Beluga kaviaar
  • Gerookte saffraan-bieslookmayonaise van eendeneieren
  • Barbecuesaus van Kopi Luwak koffie en Macallan Single Malt Whisky Rare Cask
  • Cheddar met truffel van Wyke Farms
  • In matcha ingelegde tijgertomaat en komkommer
  • Champagne-saffraanbrood met bladgoud
  • Met whisky geïmpregneerde rook