Stilstand in de branche is keiharde achteruitgang
Al jaren is de Horecava Innovation Award aanwezig op de beurs, maar wie zijn de juryleden eigenlijk, waar kijken ze naar bij innovaties en nog belangrijker waar letten ze op bij inzendingen voor de Horecava Innovation Award (HIA)? Leer ze kennen en doe er je voordeel mee...
Puck Wilbers | Managing Partner HTC, Consumatics, Atir | Juryvoorzitter
Waarom ben je jurylid van de HIA?
Lees meer over de Horecava Innovation Award >>Hospitality creëert een beleving met impact. Daarom is een sterk en eigenzinnig concept zo belangrijk. Samen met opdrachtgevers ontwikkelt HTC Advies concepten die inspireren én rendement opleveren. Dat doen we ondernemend en deskundig. HTC Advies is sinds 1978 een belangrijke speler in de markt. Onze adviseurs zijn ambitieuze experts met veel ervaring en buitengewone nieuwsgierigheid voor hun vak. Wij zijn pioniers in de markt en integreren dagelijks innovaties in onze adviezen.
Welke innovatie is je het meest bijgebleven van afgelopen jaren? En waarom?
In 2018 is Formitable één van de genomineerde geweest. Het systeem waarbij de reserverende restaurantgast een aanbetaling doet. Bindt strijd aan met no-shows. Formitable, Amsterdam. Het doen van een aanbetaling kende in de markt wat weerstand maar inmiddels is Formitable bij restaurants in het hoger segment een geadopteerd systeem. Ook fijn dat er de afgelopen jaren zoveel aandacht is voor duurzaamheid. Zoals bij de winnaar van 2022, Enjay, met een energie terugwinsysteem dat meer rendement uit het afzuigsysteem kan halen en niet onbelangrijk: een snelle terugverdientijd heeft!
Wat betekent innovatie voor jou?
“Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg” . Innoveren geeft energie! Dingen kunnen altijd sneller, beter, gezonder, duurzamer of gewoon anders. De consument, gast of gebruiker staat centraal in alle adviezen van HTC. Deze is kritischer dan ooit en zeker als het gaat om service, eten en drinken. De Covid periode heeft trends versneld en de consument nog bewuster en kritischer gemaakt. Stilstand is in deze branche keiharde achteruitgang. Innovatie is geen luxe maar een MUST!
Waar moet een product/ dienst voor jou (naast innovatief zijn) minimaal aan voldoen? En waarom?
Toegankelijk zijn, bruikbaar voor een breed publiek, impact hebben en aantrekkelijk zijn. Een innovatie die te ver afstaat van gebruik, wordt niet geadopteerd.
Waar zou jij nou wel eens een innovatieve oplossing voor willen zien?
Er wordt nog steeds veel voedsel weggegooid. Bij restaurants, in de evenementen branche blijft eten over dat nog prima is maar vanwege hygiëne regels moet dit eten worden weggegooid. Er zijn al vele initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan. Ik mis hierin nog een koppeling naar mensen die het echt nodig hebben zoals daklozencentra, moeder-kind huizen en voedselbank.
Wie zou je willen vragen om mee te doen aan de Horecava Innovatie Award?
TeaWall: jonge ondernemers met een kwalitatief hoogwaardig theeconcept. ‘Met onze start-up maken we een product om losse thee toegankelijk te maken, bijvoorbeeld binnen to-go concepten. Het idee hierachter is om thee ook echt speciaal te maken, en af te gaan van het standaard zakje wat men thuis ook heeft.’
ITaptoo: studenten met een duurzaam initiatief ‘Vul je herbruikbare fles bij een automaat van iTapToo en draag bij aan een wereld zonder wegwerpplastic!’
Inschrijven Horecava Innovation Award?
Jouw innovatie ook een droomstart geven? Schrijf je hieronder in voor de Horecava Innovation Award!