logo

‘Populariteit van dry January is gegroeid’

‘Populariteit van dry January is gegroeid’

Aangeboden door: Horecava

Deze maand hebben naar schatting ruim 200 duizend Nederlanders geen druppel alcohol gedronken. Dat zegt Martijn Planken van de IkPas-campagne tegen het ANP. "De industrie speelt steeds meer in op de 0.0 trend."

Deze maand hebben naar schatting ruim 200 duizend Nederlanders geen druppel alcohol gedronken. Dat zegt Martijn Planken van de IkPas-campagne tegen het ANP. “De industrie speelt steeds meer in op de 0.0 trend.”

Nog één weekend volhouden en dan is ‘dry January’ afgelopen. IkPas, de Nederlandse campagne om regelmatig alcoholgebruik te verminderen, registreert deze maand ruim 33,5 duizend deelnemers. Voor elke geregistreerde deelnemer rekent IkPas ongeveer vijf extra enthousiastelingen die op eigen kracht meedoen.

Populair

Vorig jaar waren er meer mensen geregistreerd deelnemer aan dry January, zo’n 41,5 duizend mensen. “Dat komt omdat we dit jaar een grof minder mediabudget hebben”, legt Planken uit. Driekwart van de deelnemers in 2020 maakte de maand helemaal alcoholvrij af. “Hoewel het er dit jaar minder zijn, merken we toch dat de bekendheid begint toe te nemen.”

Ook ziet Planken een groei in populariteit bij jongeren en jongvolwassenen. Bijna 18 procent van alle deelnemers deze maand is onder de 35 jaar, blijkt uit de cijfers van IkPas. Ieder jaar is veruit de grootste leeftijdsgroep rond de 55 jaar. Dat is logisch, zegt Planken. “Wij richten ons ook met name op ouderen, omdat het belangrijk is dat zij patronen van regelmatig drankgebruik doorbreken. Jongeren hebben die patronen nog niet zo ver ontwikkeld.”

Ongezellig

De campagneleiders van IkPas vinden het leuk om te zien dat de industrie steeds meer inspeelt op de alcoholvrije trends. “Alle verschillende 0.0 biertjes, het is natuurlijk een reactie op het fenomeen van gezond leven”, zegt Planken. “Maar waar ik vooral blij van word, is dat er in deze tijd veel meer alternatieve frisdranken zijn waar je uit kunt kiezen. Je bent niet meer veroordeeld tot een mierzoete cola als je geen bier wil drinken op het terras. Dat is ook winst.”

Er hangt een andere sfeer rondom alcoholvrije dranken, voelt Planken. Het argument dat een biertje afslaan ‘ongezellig’ is, geldt niet meer. “Er zijn nu mooie huisgemaakte of gezondere dranken die je kunt kiezen, met een bittertje. In plaats van een kop thee of koffie.”

Thuisdrinkers

Deze januari was het misschien wel extra zwaar voor de deelnemers van de alcoholvrije maand. Afgelopen jaar is 11 procent van de mensen meer gaan drinken, meldde het Trimbos-instituut. En toen de cafés een groot deel van het jaar gesloten waren, is vooral het aantal thuisdrinkers toegenomen.

“We hopen met mensen zelf ervaren dat ze fitter worden, geld besparen en afvallen. Een half jaar na de challenge drinkt 70 procent van de deelnemers gemiddeld een derde minder”, aldus Planken.