logo
Populariteit van brood in de ochtend neemt af
Bakkerij en PatisserieKoffie Thee CacaoHorecatrends

Populariteit van brood in de ochtend neemt af

Aangeboden door: Horecava

Nederlanders staan bekend als fanatieke broodeters, maar niet (meer) bij het ontbijt. Hoe komt dat en wat staat er dan wel bij consumenten op de ontbijttafel?

Hoe veel sneetjes brood eet jij op een dag, of in een week? Tijdens de coronacrisis bleek dat er steeds minder brood werd verkocht. Door de maatregelen, waaronder de sluiting van de horeca, was een lekker broodje op het terras of in een café eten niet mogelijk. Hoewel de totale aanschaf van brood daalde, nam de binnenhuis consumptie van brood op dat moment wél toe. In 2022 kon de markt beginnen met het herstel, maar daar komt ook een nieuwe stapeling van uitdagingen bij kijken. Zo blijkt nu dat de populariteit van brood bij het ontbijt daalt. Daarnaast werden er ook drie andere ontwikkelingen verwacht op het gebied van brood, die we op dit moment daadwerkelijk zien:

  • De consumptie buitenshuis gaat herstellen

Millennials en Generatie Z, gezien als de gemaksgeneraties, eten steeds vaker buiten de deur en dat geldt ook voor het ontbijt. Deze generaties zijn groot fan van het ‘grab & go’ concept; ze eten hun ontbijt onderweg naar kantoor of nemen het mee om op kantoor te eten. De opkomst van tankbakery’s, quickservicerestaurants en all day breakfastconcepten heeft deze trend een enorm impuls gegeven. Zij bieden verse en verpakte yoghurts, shakes en sandwiches aan, gemakkelijk om mee te nemen voor het eerste eetmoment van de dag.

  • Gezondheid, duurzaamheid en voedselveiligheid

Gezonde voeding is al jaren een hot topic in de horeca. Dit is door de coronacrisis niet zo zeer veranderd, maar het heeft consumenten wel nog bewuster gemaakt. De belangstelling voor 100% plantaardig ontbijten groeit dus ook, zeker in de grote steden. In de ochtend starten met een voedzaam en gezond ontbijt geeft consumenten gelijk een hoop energie voor de rest van de dag. Dit maakt een plantaardige keuze extra voordelig.

  • Voorkeur voor producten met een duidelijke meerwaarde

Vooral jongeren zijn ervan overtuigd dat voeding een belangrijke invloed heeft op hoe je je voelt. Ze kopen en kiezen de producten waarmee zij het beste ‘matchen’. Platforms die direct bij de bron hun inkopen doen of concepten als Too Good To Go, zijn manieren waarmee consumenten een steentje bijdragen aan het terugdringen van voedselverspilling.

Wat staat er dan wél op de ontbijttafel?

Het ontbijt van vele consumenten bestaat al lang niet meer enkel uit brood. Croissants en bagels zijn een populaire keuze, evenals kleine zoetigheden zoals muffins, donuts, wafels en pannenkoeken. Maar vooral de populariteit van zuivel als ontbijt is flink toegenomen, bestaande uit yoghurt of magere kwark met bessen en havermout of granola. Het aantal consumenten dat het ontbijt overslaat groeit ook. Of ze kiezen voor een kleinere portie, om meer eetmomenten op een dag te hebben. De populariteit van brood neemt misschien af bij het ontbijt, maar bij de lunch is het voor vele Nederlanders nog steeds een goede optie. Belangrijkste is om te blijven variëren!