logo
Pop-up Restaurant Bierfabriek Horecava 2016
Pop-up Restaurant de Bierfabriek op Horecava
OndernemerschapBeursnieuwsHorecaondernemer

Pop-up Restaurant de Bierfabriek op Horecava

Aangeboden door: Horecava

Horecava beleefde in 2016 van 11 tot en met 14 januari haar 60e editie in RAI Amsterdam. Het jaarlijks terugkerende pop-up restaurant werd dit jaar gedraaid door de Bierfabriek. Bezoekers konden genieten van het bekende Franse boerderijkippetje, maar ook inspiratie opdoen voor het brouwen van bier. Wij vroegen Andrea Possa en Ronald Bolhuis, twee van de drie oprichters van de Bierfabriek, hoe zij het proces hebben ervaren en wat zij toekomstige ondernemers zouden aanraden?

De Bierfabriek werd opgericht in oktober 2011. In dit horecaconcept van Andrea Possa, Harm van Deuren en Ronald Bolhuis komen brouwerij, restaurant en café samen. Het concept biedt een ongedwongen sfeer met huisgebrouwen bieren en de mogelijkheid voor gasten om hun eigen bier te tappen. Op de menukaart staan gerechten bereid met biologische en maatschappelijk verantwoorde producten met als signature dish het boerderijkippetje.

Waarom het pop-up restaurant?

In 2016 had de Bierfabriek een locatie in Amsterdam en Delft en het concept liep goed. Wat was dan de reden om met zo’n succesvol concept het pop-up restaurant op Horecava te draaien? “Het kwam eigenlijk vanuit twee kanten”, begint Ronald. “Wij hadden Horecava het jaar ervoor bezocht en waren verrast over het concept. Vanuit Horecava was juist interesse getoond in het concept van de Bierfabriek”. Eén en één is twee en zo werd er een plan gemaakt om de brouwerij en het restaurant op de eerstvolgende Horecava neer te zetten.

Bedenken en uitvoeren van het concept

Het bouwen van de brouwerij en het creëren van het Bierfabriek-gevoel was een challenge. “Het was een ambitieus project, maar we wilden de bezoeker de volledige Bierfabriek-beleving geven. Door ons aan het plan te houden en vanwege de support van Horecava, RAI Amsterdam, BloemBloem en Heman is dit gelukt”, vertelt Andrea. Met een gevel van zo’n 80 vierkante meter, de centraal opgestelde brouwerij, de koks die de boerderijkippetjes boven de houtskool-barbecue klaarmaken én de taptafels waar gasten hun eigen bier tapten was de Bierfabriek pop-up niet te missen tijdens Horecava 2016. “Het was net alsof je in Amsterdam liep. Bezoekers waren nieuwsgierig wat er achter die grote wand gebeurde. Uiteindelijk hebben we drie of vier keer per dag ongeveer 380 mensen mogen ontvangen”.

Pop-up Bierfabriek Horecava

Fun en experience

Het gebrek aan gasten of reserveringen was niet de reden voor Andrea, Harm en Ronald om het pop-up restaurant te draaien. Hun voornaamste doel was de fun, de experience en het aantrekken van franchisenemers. “Het kost natuurlijk tijd en geld, maar het is een enorme boost voor je naam. De bouw en uitvoering vonden we geweldig en het leverde veel blije gezichten op”, geven Andrea en Ronald aan. “Het is echt een experience om dit neer te zetten en wanneer het staat denk je met elkaar: we did it!”. Het was ook goed om de Bierfabriek op de kaart te zetten bij “collega’s” en (toekomstig) personeel. Door te laten zien wat voor gave plek de Bierfabriek is, zijn ze achteraf ook aan personeel gekomen. Ook het laatste doel uit het rijtje kunnen ze bij de Bierfabriek afvinken: “Door de gesprekken op Horecava hebben we uiteindelijk de vestiging in Almere geopend”.

De oprichters van de Bierfabriek hadden na de editie in 2016 de smaak te pakken, want de succesvolle pop-up van de Bierfabriek is uiteindelijk tijdens Horecava 2017 én 2018 teruggekeerd. De reden om nog twee keer terug te komen was, zoals Andrea zelf aan gaf, “vanwege het grote succes”. Aan alle toekomstige ondernemers willen Andrea en Ronald nog meegeven: “Met de juiste energie is het een enorme kans om veel zichtbaarheid te genereren en je merk of concept te promoten: Just do it!”.