Personeelstekort? Ontvang meer sollicitaties via social media
Goed personeel vinden is en blijft een uitdaging. Dat geeft extra druk op jou, de ondernemer. Zonder goed personeel sta je zelf 24/7 op de vloer om tekorten op te vangen. Ook komt de kwaliteit van de service onder druk te staan. Heb je moeite met het vinden van goed personeel voor jouw hotel, café of restaurant? Met de tips uit dit artikel ontvang je meer sollicitaties via social media!
Nu er steeds meer concurrentie is van andere bedrijven, die voor werknemers misschien wel flexibeler of rustiger zijn, is het belangrijk om te weten waar je als horecabedrijf een streepje voor hebt; en dat is natuurlijk de sfeer. Werken in de horeca is de állerleukste baan die je kunt hebben!
Bij een restaurant of café wil je werken als je een goed gevoel bij de zaak hebt én goede verhalen hoort van de mensen die er werken. Personeelswerving is dan ook bij uitstek een mooie doelstelling voor de social media kanalen van jouw horecabedrijf.
Goed personeel via social media
Social media biedt de unieke kans om snel op te vallen bij de juiste doelgroep voor jouw horecabedrijf. Dat betekent dat je vacatures via social media makkelijk aan de juiste personen kunt laten zien. Daarnaast kun je via social media een goed beeld schetsen van hoe leuk het is om bij jullie te werken. Daarmee geef je geïnteresseerden alvast een kijkje in de keuken, nog voordat ze bij jullie aan de slag gaan. Jouw nieuwe collega weet zo ook alvast wat hij of zij kan verwachten van werken in jouw horecabedrijf. Dat is fijn voor jullie allebei.
Hieronder delen we met welke 3 tips je het hele jaar door nieuw personeel kunt werven via social media.
Tip 1: Laat het familiegevoel van jullie team zien
Net zoals gasten dat doen, zullen potentiële werknemers ook de social media kanalen van jouw hotel, café of restaurant grondig bekijken om te bepalen of ze jouw horecabedrijf leuk vinden. Daarmee is het ontzettend belangrijk om het warme familiegevoel dat jullie team heeft te laten zien op Instagram, Facebook en bijvoorbeeld TikTok. Maak berichten over je personeel dus een vast onderdeel van je contentstrategie. Dat vinden gasten overigens ook leuk om te zien. Een win-win!
Een voorbeeld van een horecabedrijf dat op verschillende manieren personeel uitlicht is coffee & dinnerbar Tijm in Utrecht. Hieronder laten we twee voorbeelden zien.
Voorbeeld 1
De teamleden van Tijm noemen elkaar ‘Tijmies’. Door deze benaming ook op social media te gebruiken bij berichten over personeel, krijgen lezers het gevoel dat de werknemers van Tijm een leuke club vormen. Een club waar je misschien wel bij wil horen.
Ook verwijst Tijm in het bericht naar de persoonlijke interesses van teamlid Angela: reizen. Daarmee geeft het bericht een beeld bij wie er bij Tijm werken en wat ze leuk vinden om te doen in hun vrije tijd. Als aanstaande collega helpt dit om je voor te stellen of je nieuwe vrienden gaat vinden in het team. Daarnaast geeft het voor gasten een leuk gespreksonderwerp bij hun volgende bezoek.
Voorbeeld 2
Een mooi tweede voorbeeld van hoe Tijm het personeel uitlicht op social media is het bericht waarin eigenaresse Fianne samen met haar zus Mirlotte bezig is met een nieuw project. Een bericht over personeel hoeft dan ook niet altijd te gaan over het voorstellen van een teamlid of het plaatsen van een vacature. Door regelmatig te laten zien waar jullie binnen het horecabedrijf mee bezig zijn, worden berichten over het team een logisch en vast onderdeel van jullie identiteit als horecabedrijf. En waarom ook niet? Ook bij het horecabezoek is jullie team onmisbaar in de ervaring. Dat is online precies hetzelfde!
