Overall winnaar van de Horecava Innovation Awards: Enjay!
Hiep hiep hoera voor Enjay! De overall winnaar van de Horecava Innovation Award 2022. Ook werd Enjay winnaar in de categorie Equipment & Services. Het bedrijf uit Roosendaal ontwikkelde een innovatieve methode, waarmee de warmte die in een professionele keuken door de afzuigkap verdwijnt opnieuw gebruikt kan worden. We spreken de dolblije algemeen directeur Pieter-Jan van der Linden over wat het winnen van deze Award voor hem betekent.
Enjay heeft een heavy duty warmtewisselaar ontwikkeld, speciaal om in warme luchtstromen te functioneren. De afzuiger neemt de warmte van de afgevoerde lucht op. De inkomende lage temperatuur wordt vervolgens omgezet in een hogere uitgaande temperatuur. Deze warmte kan bijvoorbeeld voor vloerverwarming worden gebruikt.
Van bouwliften naar Enjay
Pieter-Jan, algemeen directeur bij Enjay, heeft 8 jaar in Dubai gewerkt waar hij de eigenaar van Enjay, Jesper Wirén, tegen het lijf liep. Met een uitgebreide carrière in de sales en ervaring in veel verschillende landen, is Pieter-Jan een ware aanwinst voor Enjay. Pieter-Jan: “Ik werkte in het Midden-Oosten bij een bedrijf die bouwliften produceert. Daar ben ik dus ook Jesper tegengekomen. Hij was zijn eigen bedrijf gestart en zocht iemand die de verkoop op zich kon nemen. Ik begon hier in maart 2020 aan, maar dat was het slechtste tijdperk ooit: corona brak uit. Dit was een moeilijke tijd. Toch hebben we groei laten zien. De investeerders zijn trouw gebleven, wat voor ons erg belangrijk was. Ik heb de verkoop op poten gezet in Zweden, en uitgebreid naar Noord-Europa. De volgende fase was de rest van Scandinavië en Groot-Brittannië. Vervolgens ben ik verder gegaan als algemeen directeur om het kantoor in Nederland uit te zetten naar Frankrijk en Duitsland.” The sky is the limit!
Krachtpatsers
Het is niet verbazingwekkend dat Enjay zo kon uitbreiden. De heavy duty warmtewisselaars van Enjay zijn unieke krachtpatsers, gemaakt om te functioneren in elke omgeving. “Wij bieden als enige een afzuigsysteem aan die in vervuilde lucht warmte kan terugwinnen”, aldus Pieter-Jan. Dat sprong in ‘t oog bij de jury. Enjay is bovendien het enige bedrijf die een toepassing heeft weten te creëren, geschikt voor de horeca. Naast afzuiging voor keukens wil Pieter-Jan de Enjay-horizon nog verder uitbreiden. Zo wil hij bijvoorbeeld de afzuiging in wasserettes aanpakken. “We kijken inmiddels verder dan alleen de horeca, al zit hier wel ons hart en de dynamiek achter. Ik denk dat we ons zo’n 65% op horeca focussen en 35% op andere mogelijkheden. Zo zijn we ook bezig met wasserettes, voedselproductie-bedrijven en slachthuizen.”
Een groene verantwoordelijkheid
“Wij gaan met Enjay bovendien veel verder dan alleen een afzuigsysteem: we leveren ook de bijbehorende filters en de zuinige vorm van de luchtstroom maakt ons product uniek. Wij bieden een groen perspectief aan. Dat betekent minder CO2-uitstoot en er is minder energie aanvraag nodig. Daarnaast is het goed voor de portemonnee. De energieprijzen zijn flink gestegen. Men is zich er tegenwoordig van bewust hoeveel kilowatt per uur wordt verbruikt. De awareness is er en daar haken wij op in. Als ondernemer kan je je ogen niet meer sluiten voor een schoon milieu. Naarmate je ouder wordt en groeit in het vak, merk je hoe milieubewuster je bezig bent.”
Horecava Innovation Award
Het is heel fijn als die groei en het verantwoordelijkheidsgevoel wordt herkend door een vakjury. Pieter-Jan kende Horecava al van vroeger en besloot de gok te wagen. “We vroegen ons af hoe de horeca tegenover zo’n industriële ontwikkeling staat en hebben ons gewoon maar ingeschreven. Het was dan ook een enorme verrassing dat we de overall winnaar zijn geworden van de Horecava Innovation Awards. Hieruit blijkt dus dat horeca-ondernemers wel degelijk iets in ons zien en mee willen in deze groene transitie.” Een groene transitie en een blik op de toekomst: dat is een positief geluid, aldus Pieter-Jan.
Hij heeft van het begin tot het einde genoten van de awards. “Dat hele proces, van deelnemen tot aan winnen, is enorm leuk om mee te maken. Het langskomen met een camera vonden wij een leuke ervaring! Daarnaast hebben we meerdere aanvragen naar ons product binnen gekregen, al zal dit naast het winnen van de Award ook te maken hebben met de heropening van alles na corona. We staan ook op de VSK-beurs in Utrecht en op onze stand gaan we onze HIA-award showen.”
Toekomstmuziek
Prijs of niet: met die waardering zit het wel goed – Pieter-Jan verwacht in ieder geval een toestroom van klanten. Enjay is namelijk momenteel met een groeitraject bezig, gericht op de Scandinavische markt. Dit traject zijn ze ook aan het uitrollen in de UK. “De volgende stap is uitbreiding naar Duitsland. Verder hebben we al een aanvraag ontvangen vanuit de Baltische Staten en leggen we de focus op onze key accounts als de McDonalds, KFC’s en de Burger Kings, maar ook hotelketens”, aldus Pieter-Jan.
Tips
Pieter-Jan heeft een advies voor bedrijven die nog niet zeker weten of ze volgend jaar aan de HIA zullen deelnemen: “Zeker meedoen! Niet geschoten is altijd mis. De HIA heeft een groot bereik, wat het automatisch een super interessante wedstrijd maakt. En als je dan ook nog eens een Award wint, krijg je meer herkenning én erkenning. Een mooie opsteker voor jou als ondernemer!”