logo

Orbisk laat je eenvoudig meer uit je voedselafval halen

GrootkeukenStart-ups en InnovatieVoedselverspilling

Orbisk laat je eenvoudig meer uit je voedselafval halen

Aangeboden door: Horecava

Voedselverspilling, we moeten er allemaal wat mee. Maar hoe pak je dit effectief aan zonder dat je 10 verschillende afvalbakken in je keuken hebt en zonder dat het veel moeite kost? De 'Start-up in the spotlight Orbisk heeft daar een oplossing voor. De drie heren timmeren al sinds 2018 aan de weg, deden mee aan de Horecava Innovation Award 2022 en hebben tot dusver al 130,000 kilo afval bespaard.

Orbisk heeft een slimme data gedreven oplossing ontwikkeld om zo eenvoudig slimmer om te gaan met voedselafval. Zodat er minder voedselverspilling plaatsvindt. En minder voedselverspilling in je keuken is goed voor een beter milieu én goed voor je portemonnee. Met een ‘Orbi’, in de keuken wordt geregistreerd wat, hoeveel, in welke conditie en wanneer het voedsel wordt weggegooid. Door deze data overzichtelijk in een dashboard te tonen krijg je inzichtelijk waar je voedselafval uit bestaat. Zodat je hier bij het samenstellen van een nieuw menu of met de inkopen rekening mee kunt houden. Want zeg nou zelf die vijf soorten boter bij het breekbroodje dat ziet er misschien wel heel mooi uit, maar als 3 van de 5 nooit gegeten worden is het zonde om ze nog aan te bieden.

Vertel wie zijn jullie?

Wij zijn Bart van Arnhem – CTO, Richard Beks – CCO en Olaf van der Veen – CEO oprichters van Orbisk.
We komen van diverse achtergronden – Bart van een technische Start-up, Olaf en Richard bij AholdDelhaize in verscheidene rollen – en zijn bedreven in het optimaliseren van bedrijfsprocessen op basis van data. We delen een passie voor duurzaamheid, maar zeker ook voor de kansen die cutting-edge technology ons biedt in het vergemakkelijken en verbeteren van dagelijkse processen.

Oprichters Orbisk

V.l.n.r. Richard Beks, Bart van Arnhem en Olaf van der Veen

Wanneer en hoe is het idee voor Orbisk ontstaan?

Door jaren ervaring in de horeca met de daarbij horende uitdagingen, is het iets dat in zekere zin al lang ‘sudderde’. Maar het idee kreeg begin 2018 momentum toen het steeds duidelijker werd dat het terugdringen voedselafval de grootste kans is op het verminderen van klimaatverandering. Alles viel op z’n plek, de stand van de technologie was er klaar voor en wij konden aan de slag!

Waarom moet jullie doelgroep hiermee aan de slag?

Een gemiddeld restaurant verliest zo’n 10.000 kg eetbaar voedsel per jaar, met een waarde van gauw meer dan €50.000. Zowel vanuit ecologisch als vanuit economisch perspectief een groot verlies, maar met Orbisk ook vooral een grote kans op verbetering!

Hoe reageert de horeca op jullie verhaal?

Gelukkig overwegend enthousiast. Omdat iedereen zich inmiddels bewust is van dit – voorheen onderbelichte – probleem en de kans op verbetering ziet, zowel in duurzaamheid als rendement. Natuurlijk is het in sommige gevallen wel zo dat er nog wat overtuiging nodig is dat Orbisk ook echt voor ze werkt, maar nadat ze begonnen is men veelal snel om! Om al een schatting te krijgen kunnen horecaondernemers op onze site ook al een gratis berekening maken.

Wat hebben jullie gedaan om het bedrijf op te starten?

Eigenlijk heel simpel… We zijn gewoon begonnen! We zagen dat er veel voedselverspilling was in de horeca en wisten dat wij met onze passie voor progressieve technologie hier een verschil kunnen maken. Zoals het een goede start-up betaamd, zijn we direct met onze potentiële (destijds toekomstige) klanten in gesprek gegaan. Ervaarden zij dit ook als een probleem en om te valideren of idee een oplossing kon betekenen. Daarna zijn we prototypes gaan bouwen en testen, en de rest is geschiedenis!

Waar staan jullie nu met Orbisk?

We zijn momenteel operationeel in ongeveer 100 restaurants in Nederland. Daar hebben tot op heden al honderdduizenden kilo’s voedselafval kunnen voorkomen. Ook groeien we – ondanks de ‘tegenwind’ in coronatijden – hard.

Wat zijn jullie toekomstplannen?

We zijn ontzettend hard bezig met het internationaliseren van onze oplossing. Want voedselafval beperkt zich, helaas, niet alleen tot de Nederlandse of Europese markt. Vanaf het eerste kwartaal 2022 zijn we actief zijn in 7 Europese landen, en zijn we ook voorzichtig de stap naar de US aan het maken. Spannende tijden dus! Daarnaast werken we ook aan oplossingen voor parallelle sectoren waar ook professioneel voedsel wordt bereid – en dus verloren gaat, zoals de gezondheidszorg of de luchtvaart.

Wie is jullie doelgroep?

We werken voor de brede horecasector: hotels, bedrijfscateraars en restaurants, maar ook ziekenhuizen, universiteiten en evenementenlocaties. Overal waar men heerlijk te eten krijgt, maar de verliezen nog wel een tandje terug kunnen!

Hoe genereren jullie zichtbaarheid en klanten?

We zijn veel aanwezig op relevante beurzen en hebben meegedaan aan de Horecava Innovation Award. Daarnaast zetten we verschillende kanalen in om de kennis over voedselafval en het voorkomen daarvan, voor zowel bedrijven als consumenten, te delen met iedereen die het wil horen. Opdat we niet alleen onze huidige en toekomstige klanten, maar iedereen kunnen helpen om een stapje in de juiste richting te zetten.

Waar zijn jullie trots op?

Op het feit dat we als zo’n jong bedrijf nu al aantoonbaar honderdduizenden kilo’s voedsel van de afvalbak hebben gered. Dat we veel van de mooiste restaurants van Nederland onze klanten en ambassadeurs mogen noemen en op dat we inmiddels ook in staat zijn dit probleem buiten de Nederlandse landsgrenzen te bestrijden!

Wat is jullie grootste uitdaging en waar hebben jullie nog hulp bij nodig?

Wij stoeien met hetzelfde probleem als de hele branche op dit moment: het is ontzettend moeilijk om het juiste personeel te vinden. Alleen zijn het soort profielen dat we zoeken anders (data scientists, software developers). Daarbij is in de afgelopen 2 jaar natuurlijk COVID de grootste uitdaging geweest, en daar kan natuurlijk niemand echt bij helpen. Maar we durven op dit moment sinds lange tijd weer échte hoop te hebben. Het voelt alsof er licht is aan het eind van de tunnel, voor onze klanten en dus ook voor ons!

Wat is dé tip voor andere start-ups in de branche?

Altijd goed blijven luisteren, naar klanten, naar adviseurs, naar experts, naar vrienden, en ja – ook naar ongevraagd advies. Luisteren betekent niet altijd dat je ook direct hoeft over te nemen, maar je wordt er altijd wijzer van en je product wordt er beter van. Door van alle perspectieven die je tot je krijgt de waarheid en richting samen te stellen waar jij het meeste in gelooft!

Orbisk voedselafval orbi