logo
Op Horecava 2024 werd duidelijk hoe snel verandering gaat
BeursnieuwsHorecaOndernemerschap

Op Horecava 2024 werd duidelijk hoe snel verandering gaat

Aangeboden door: Horecava

“Een goede Horecava betekent een goed jaar”

Dé vakbeurs voor professionals in de horeca, Horecava, vond van 8 t/m 11 januari plaats in RAI Amsterdam. Deze editie stond onder andere in het teken van professionalisering. Door stijgende prijzen, personeelstekorten, toenemende concurrentie en de verwachtingen van klanten, is een professionele aanpak noodzaak voor horecabedrijven. Terwijl gastvrijheid voorop blijft staan, vragen zaken zoals schaalvergroting en automatisering steeds vaker de aandacht. Tijdens Horecava werd uitgebreid stilgestaan bij deze belangrijke onderwerpen. Voor de horecaondernemer die wil overleven is een bezoek aan Horecava noodzaak.
Op de vorige Horecava zagen we dat plant based en vegan geen noviteit meer was, maar nu een normaal onderdeel van de menukaart is. Dit jaar bleek dat nu robotisering en AI omarmd wordt.

Horeca, kunstmatige intelligentie en robotisering

Tijdens Horecava 2024 werden de social media posts van Horecava op Instagram geschreven met de AI Berichtenmaker voor Horeca. Lekker Sociaal Media heeft de app getraind met de schrijfstijl van Horecava zodat de tone of voice behouden blijft. Met deze pilot wil Horecava de branche meenemen de toekomst in. Ook exposanten in de Tech & Dienstverlening hal boden oplossingen met AI aan. Software die met AI  de ondernemer helpt bij de personeelsplanning, inkoop en menukaart.
Robots nemen de keuken en de schoonmaak over, zeker in de gastvrijheid in de zorg. Als koken en schoonmaken overgenomen kan worden door een robot, kunnen mensen meer tijd besteden aan persoonlijke zorg en aandacht.

Succesvol symposium programma en 24Food

Op Horecava waren er verschillende symposia. Care & Cure was gericht op de mensen die in de zorg verantwoordelijk zijn voor gastvrijheid. Hospitality NXT richtte zich op de facility professional en Hotels in the Spotlight was er speciaal voor die horecaprofessionals die in de hotelbranche werken. De reactie op de symposia liet zien dat er behoefte is aan een verdiepingsslag in het programma.
Op het TrendLAB 24Food vonden horecaprofessionals de innovaties van de toekomst. Foodprinters, chilipopcorn, herbruikbare verpakkingen voor afhaal, innovatieve grab & go, alcoholvrije bubbels, inclusie en een printer voor de muur van een restaurant.

Horecava 2024 nog positiever ontvangen dan 2023

In totaal waren er ruim 64.000 bezoeken op Horecava 2024. Om de beurservaring voor iedereen, publiek én exposant, zo aangenaam en effectief mogelijk te maken, heeft Horecava net als vorig jaar gewerkt met een data gedreven wervingssysteem. Hierdoor hebben we het succes van 2023 behouden en was 84% van de bezoekers beslisser in de horeca.
Maar belangrijker dan de aantallen is het enthousiasme van de exposanten en bezoekers. Bert Vossebelt van Vossebelt Vaatwastechniek zei: “Een goede Horecava betekent een goed jaar”. En een goede Horecava was het. Van deelnemers hoorden we dat er nog nooit zo veel orders zijn geschreven, leads verzameld en contacten gelegd.