logo
Trend: nieuwe generatie vakantieparken
Interieur en Design

Trend: nieuwe generatie vakantieparken

Aangeboden door: Entree Magazine

Op steeds meer plekken kan de gast anders dan anders overnachten. We zien een nieuwe generatie (vakantie)parken, unieke lodges en suites in de natuur en (kampeer)concepten die zich richten op nieuwe doelgroepen en de nieuwe wensen van deze tijd. Deze zes bedrijven zijn genomineerd voor de Entree Awards in de categorie Best New Holiday Concept en zijn een goede toevoeging op het bestaande overnachtings- en hotelsegment.

1.Boutique Hotel Beekhuizen in Velp

Eind vorig jaar openden de zussen Irene en Judith Stoevelaar Boutique Hotel Beekhuizen in Velp. Het hotel ligt op landgoed Beekhuizen, in natuurgebied Nationaal Park Veluwezoom. De 21 suites en lodges zijn te vinden in een fraai bakstenen hoofdgebouw en een losstaand blauw poortgebouw. Daarnaast is er een binnentuin en kunnen gasten gebruikmaken van de bar, ontbijtserre, receptie en loungeruimte in het witte Bakhuis.

De zussen vertellen: “Het design van het hotel heeft een eigen stijl met warme en natuurlijke materialen. De kunst is speciaal voor het hotel ontworpen en gemaakt van natuurlijke materialen. Wij willen dat onze gasten de tijd vergeten. Voor lunch en diner gaan de gasten elders uit eten. Dat voelt als vakantie, gekleed voor het diner vertrekken en bij terugkomst de sterrenhemel treffen.” De zussen wonen in het hotel en zijn ook eigenaar van het naastgelegen Buitenplaats Beekhuizen (een ‘glamping’) en bijbehorende restaurant Woodz.

2.The Unbound in Amsterdam

Een combinatie van hotelsuites en cabins aan het groene rafelrandje van Amsterdam, dat is The Unbound. Een initiatief van Ton van Oosten en Pebbles Gockel. Tot rust komen doe je hier met een glas champagne in de handgestookte hottub bij je eigen huisje, door een verfrissende duik te nemen in het meer na een saunabezoek of tijdens het bakken van pizza in je eigen buitenoven.

De cabins bij The Unbound zijn er in verschillende vormen, maar uitgerust met een gevulde minibar, Quooker, platenspeler en een waanzinnig lekker bed. Dankzij de cabin-service hoeft de gast niet naar buiten voor zijn ontbijtje, wijn of een diner, al zijn de gezellige lobby-bar, de shop met smaakvolle gadgets en het restaurant met groenten uit naastgelegen moestuin zeker een bezoekje waard. De gasten die rondlopen in badjas, de zorgvuldig samengestelde mix van kwaliteitsmerken en de geur van haardvuur zorgen voor een memorabele ervaring.

3.Cuber in Hoenderloo

De innovatieve suites en diensten van Cuber, een samenwerking tussen Break Away Concepts en Roompot, zijn zo ontworpen dat de gasten die er verblijven de natuur ten volle ervaren. Cuber is een nieuw merk die de service van een designhotel combineert met de vrijheid van een vakantiehuis.

Bij Cuber checken gasten in met hun smartphone, waarmee zij ook de lichten en de zonnewering bedienen. Cuber richt zich op millenials door enerzijds hun duale behoefte van vrijheid en privacy te beantwoorden versus alles binnen handbereik. Via de app kan de gast ook een ontbijtje op bed bestellen of een lokale gids vragen voor een fietstocht over de Veluwe.

Voor wild life hoef je niet eens weg bij je huisje. De zwijnen en hertjes lopen langs de grote glazen pui van de Cuber. De eerste suites staan op de Hoge Veluwe, naast een gloednieuw glamping-terrein van Glamp Outdoor Camp, voor wie nog dichter bij de natuur wil komen.

4.Qurios in Gulpen

Qurios is een het Roompot-merk dat al vijf andere locaties in Nederland heeft (de eerste opende in 2016), en is te vinden waar voorheen een het verouderde vakantiepark Eurerem stond.

Duurzaamheid is een belangrijke pijler voor Qurios. Zo is deze locatie in het Limburgse Gulpen volledig gasloos, is het heuvellandschap geïntegreerd in het ontwerp, zijn er groene daken en zijn er drie veel zo veel bomen aangeplant dan er gerooid moesten worden. Van de kap zijn meubels gemaakt die overal op het park zijn terug te vinden.

Zo is er een levensgrote scheidingswand in de brasserie gemaakt volgens het concept van “Hout van je Stad” dat voor Qurios al eerder werd toegepast in Zandvoort. Roompot verwacht jaarlijks 127.000 gasten in het nieuwe vakantiepark in Gulpen.

5. Solo retreat-concept (EuroParcs) in Otterlo

Ook EuroParcs (waarin Droomparken onlangs opging) gaat met zijn tijd mee met het vernieuwde Solo Retreat-concept. Speciaal voor solo-reizigers zijn er huisjes ontwikkeld. Er staan er nu een aantal op het park van EuroParcs in Otterlo, maar later zullen ze op meerdere plekken worden geplaatst. Duurzaam, lekker minimalistisch, maar van alle gemakken voorzien. En dat op achttien vierkante meter.

6. Buitenpost in Twello

Op de plek waar jarenlang Hof van Twello zat is nu Landgoed Buitenpost geopend. Begin dit jaar namen Jos Schmitz, Arnoud Pijpker en Martijn Kroon (van DAVO Bieren) en Adriaan Verkerk (van Bar Alt en Restaurant Jacobsz in Amsterdam) Hof van Twello over.

Op een landgoed van twaalf hectare vind je naast de camping onder andere een wijngaard, safaritenten, het Blotevoetenpad en een streekwinkel waar je lokale producten kunt kopen.

“Eet wat we zelf verbouwen en drink wat we zelf brouwen.” In één zin waar Kasrestaurant Buitenpost voor staat. Veel wat in het restaurant wordt geserveerd komt van de tuinderij op het landgoed. ‘s Ochtends geoogst, later op de dag op je bord. Wat niet op het landgoed wordt verbouwd komt van lokale leveranciers die, net als Buitenpost, oog hebben voor duurzaamheid en ambacht.