Meer jonge gasten in jouw zaak? Zo doe je dat!
Groeit het publiek van jouw restaurant met je mee, maar heb je weinig aanwas van jonge gasten? Met deze social media tips lukt het wel om een jongere doelgroep te bereiken!
Voor elk succesvol restaurant is een stabiele groep vaste gasten essentieel. Het zijn gezelschappen die voor elke bijzondere gebeurtenis bij jullie aanschuiven, ieder feestje bij jullie vieren en bij lekkere trek meteen aan jullie menukaart denken. Als echte ambassadeurs nemen ze vrienden en familie al jaren mee naar jouw horecazaak. Deze groep gasten is goud waard, want onderzoek wijst uit dat 50-70 procent van de omzet in de horeca van vaste gasten komt.
Vaak groeit zo’n gastenkring mee met de horecaonderneming. En dat is hartstikke logisch! Naarmate het bedrijf langer bestaat, wordt ook de groep vaste gasten ouder. Hoe kun je er nou voor zorgen dat je die poule van ambassadeurs blijft uitbreiden met nieuwe vaste gasten?
Richt je tot een nieuwe generatie foodies! Twintigers en dertigers zitten nu precies in de fase van hun leven waarin ze de tijd én het geld hebben om vaak uit eten te gaan. Zij geven dan ook het meeste geld uit in de horeca. Veel meer dan oudere generaties. Laat je deze doelgroep nu nog links liggen… dan loop je kansen mis om je omzet aanzienlijk te verhogen. Zonde!
Tip: Download hier gratis 30 social media berichten voor meer jonge gasten
Tips voor het aanspreken van een jongere doelgroep via social media
Als gastheer of gastvrouw spreek je jouw vaste gasten aan in je restaurant, of zo nu en dan via de mail. Maar nieuwe gasten moeten jou nog leren kennen en zijn nog niet bij jou over de drempel geweest. Social media biedt de ideale ruimte voor jou als horecaondernemer om je tot een nieuwe doelgroep te richten. Wist je dat 75% van de gasten social media raadpleegt voordat ze een keuze maken waar ze gaan eten? De manier waarop jouw horecazaak aanwezig is op social media is dus ontzettend belangrijk. Wil jij je richten tot een jonger publiek? Dan moeten zij zich aangetrokken voelen tot jouw profiel en zich herkennen in de berichten die je plaatst.
Met de 3 tips hieronder kun je als horecaondernemer jouw zaak onder de aandacht brengen van een jonger publiek, en zo je vaste gastenlijst aanvullen en verjongen.
Tip 1: Verspreid je boodschap via de juiste kanalen
Ben je als horecazaak alleen actief op Facebook? Dikke kans dat je de aansluiting met een hele generatie foodies misloopt, die zich vooral op andere social media platforms begeeft. Tieners, twintigers en dertigers gebruiken voornamelijk Instagram en TikTok voor het opdoen van inspiratie en het volgen van personen en bedrijven die ze interessant vinden. Zorg dus dat je aanwezig bent op deze kanalen en berichten deelt waarmee de jongere doelgroep zich kan identificeren.
Voorbeelden TikTok
Voorbeelden Instagram
Tip 2: Herkenning
Als doorgewinterde horecaspecialist voel jij als geen ander aan dat de ene gast een andere aanpak nodig heeft dan de andere gast. Een gezelschap van de lokale rummikub club ontvang je op een andere manier als een jong stel dat op date komt, en groep meiden die een babyshower viert geef je andere menusuggesties dan een zakelijke lunchafspraak. Je past jouw uitstraling, toon en boodschap aan op de gasten die je voor je hebt. Op je social media kanalen is dat precies hetzelfde. Je past je spreekwijze, teksten en foto’s aan op de doelgroep die je wil bereiken. Maar hoe doe je dat nu slim, zonder je eigen identiteit te verliezen?
De truc is om diversiteit in je berichten aan te brengen waardoor er voor iedere doelgroep iets tussen zit waarin zij zich kunnen herkennen. Gebruik tijdens het maken van je foto’s en video’s modellen uit de leeftijdsgroepen die je in je restaurant wil ontvangen, en plaats teksten waarin je situaties schetst die voor jouw ideale gast herkenbaar zijn. De ene keer deel je een bericht dat verwijst naar een koffie & krant momentje op de rustige zondagochtend, waarin je je richt tot een oudere doelgroep. Op een later moment promoot je koffie juist als snelle energieboost voor studenten met tentamenstress. Zoals bijvoorbeeld in de posts hieronder:
Tip 3: Maak slim gebruik van de doelgroep van iemand anders
Gaat één voor één nieuwe volgers verzamelen voor jou te langzaam? Kijk dan eens of je kunt samenwerken met een influencer uit de buurt. Iemand op Instagram of een TikTok account met veel volgers in de leeftijdscategorie die jij zoekt. Je kunt aan verschillende samenwerkingsvormen denken:
- Nodig de influencer uit om te komen eten, in ruil voor een verslag en review op hun kanaal. Naast zichtbaarheid levert dit je ook een hele waardevolle review op. Vraag of je die ook mag delen op je website en via andere kanalen.
- Een gratis diner verloten onder de volgers van een influencer. Om kans te maken kun je deelnemers vragen in een reactie iemand te taggen waarmee ze willen komen dineren, je restaurant te volgen, en berichten te liken of op te slaan. Dit levert je direct meer likes, reacties en volgers op, maar is minder persoonlijk.
- Vraag aan de influencer welke content het beste werkt op zijn/haar account. Zij kennen hun volgers immers het beste. Want uiteindelijk gaat het erom dat de actie zoveel mogelijk nieuwe gasten oplevert, dus je wil de actie zo aantrekkelijk mogelijk maken.
- Sommige influencers zijn bereid om in bartervorm te werken. Dat betekent dat ze, in ruil voor een beleving in jouw horecazaak, berichten plaatsen op hun accounts. Anderen werken alleen tegen vergoeding. Dit verschilt per persoon. Maak altijd vooraf goede afspraken over de verwachtingen, het gebruik van de foto’s/video’s en over de vergoeding.
Voorbeeld van een samenwerking met een influencer
BONUS! Download nu gratis 30 social media berichten voor meer jonge gasten
Begin meteen met het verjongen van je vaste gasten! Download bij onze partner Lekker Sociaal Media gratis 30 handige social media berichten voor Instagram, Facebook en TikTok. Dat doe je door hier of op onderstaande afbeelding te klikken.
Dit artikel is geschreven door: Lekker Sociaal Media