logo

“Meer hotello’s achter je bar, minder gezeik”

“Meer hotello’s achter je bar, minder gezeik”

Aangeboden door: Gastvrijheidscoach

Wat begon als een vriendendienst voor een oud dispuutgenoot van Ruben, mondde uit in een samenwerking. Door de omvang van...

Wat begon als een vriendendienst voor een oud dispuutgenoot van Ruben, mondde uit in een samenwerking. Door de omvang van de opdrachten die Ruben kreeg werd hem al snel duidelijk dat hij dit niet alleen af kon handelen. Vanaf dat moment zijn Ruben en Tijs samen gaan ondernemen en hebben zij Meer Hotello’s opgericht.

Kwaliteit voor kwantiteit

Succesvol worden of veel geld verdienen is nooit de insteek geweest voor Ruben en Tijs. In eerste plaats is het idee ervoor te zorgen dat hotello’s op de leukste festivals samen kunnen werken. 

“Stel je voor dat je met je vrienden achter de bar staat, geniet van een festival en ook nog eens weet wat je aan elkaar hebt. Deze gedachte hebben wij laten uitgroeien tot een serieuze onderneming.”

Ruben en Tijs willen het platform zijn waar hotelschool studenten kunnen bijverdienen. Zij staan met hun team van studenten garant voor service. Een hotello is service minded, bekwaam en brengt de beste ervaring met zich mee. 

“Bij ons personeel komt passief niet in het woordenboek voor. Wij steken de handen uit de mouwen en tonen initiatief. Kortom, personeel wat minder gezeik met zich mee brengt.”

Naar eigen zeggen is het grootste voordeel van hotello’s dat zij snel kunnen anticiperen op veranderende situaties. Bij het ontvangen van instructies bekijken zij direct welke gevolgen dit zal hebben voor het gehele proces. 

Meer Hotello's

Festivals of toch niet?

Ook voor grote bekende festivals zoals Appelsap, Gaypride en Reggea lake festival worden Ruben en Tijs gevraagd voor het leveren van barmedewerkers. Ondanks dat er al geruime tijd geen festivals meer plaats mogen vinden heeft dit geen gevolgen gehad voor Meer Hotello’s. Deze periode heeft ze juist doen realiseren dat er meerdere mogelijkheden zijn voor het inzetten van hotello’s binnen hun bedrijfsfilosofie. 

“We houden altijd onze medewerkers in ons achterhoofd. Is deze opdracht leuk genoeg voor ons personeel en komt dit overeen met onze filosofie. Voor en door hotello’s, een vriendenclub”

2020 stond dan ook in het teken van netwerken en de toekomst van de organisatie. Er zijn twee compagnons aangesteld in de rol van recruiter, die de filosofie en het enthousiasme van Meer Hotello’s uit moeten dragen namens Ruben en Tijs.

Dit heeft Ruben en Tijs de tijd en ruimte gegeven contact te leggen met andere hotelscholen,het juiste recruitment op te zetten en hiermee een landelijke dekking te realiseren van direct oproepbare arbeidskrachten. 

“Na teleurstelling komt acceptatie. Acceptatie dat toch ook weer frisse zin heeft geactiveerd om met hoop naar de toekomst te kijken. Deze frisse zin zorgt voor de motivatie om te vernieuwen en nieuwe kansen te ontdekken.”

Toen begin 2020 eenmaal duidelijk werd dat er weinig tot geen evenementen zouden kunnen plaatsvinden is Meer Hotello’s een samenwerking aangegaan met Digiborrel.nl Een gezelligheids-platform voor bedrijven. Meer Hotello’s leverde de hosts die elke digitale borrel tot een knallend succes heeft gemaakt. 

Jong Ondernemen 

Doordat Ruben en Tijs al vroeg in hun opleiding begonnen met het ondernemerschap hadden zij vanuit school nog niets meegekregen over het bijhouden van boekhoudingen of het maken van planningen voor grootschalige projecten. Maar door snel in te zien dat je niet alles alleen kan dragen hebben zij beiden geleerd om taken te delegeren aan hun team van hotello’s. 

“Al snel zijn we onze functie op een ander niveau gaan invullen. Het ons doen realiseren dat wij ook afwezig moeten kunnen zijn, bracht de organisatie de groei die hij nodig had. Een bedrijf kan niet bouwen op het feit dat de ondernemers overal operationeel verantwoordelijk zijn.”

Vanaf het begin van Meer Hotello’s af aan wisten zowel Ruben als Tijs dat het avontuur wat zij aangingen niet gemakkelijk zou zijn. Er zou een moment komen dat één van hen zou zeggen, ‘ik stop ermee’. Of dit betrekking zou hebben op de studie of het ondernemen, de belofte die zij maakten zou altijd zijn “nee” te zeggen tegen elkaar. Elkaar ondersteunen gedurende de studie en in het ondernemerschap is voor beiden een bevestiging geweest dat zij de juiste keuze hebben gemaakt. 

“We trekken elkaar hier doorheen en wijzen elkaar op de belofte die we hebben gemaakt. Voor elkaar en met elkaar!!”

Champagne personeel meer hotello's

Keuzes

Beide ondernemers zijn het er over eens dat zij als beginnend ondernemer zoveel mogelijk risico’s wilden inperken. Zo hebben zij zich direct bij opstart aangesloten bij een payroll bedrijf. Zij zijn van mening dat je als beginnend ondernemer niet direct moet denken dat jouw eerste bedrijf gelijk je allergrootste en allerbeste bedrijf zal zijn.

“Perk je persoonlijke aansprakelijkheid zoveel mogelijk in. en verzamel mensen om je heen om je netwerk groter maken. Blijf investeren, investeren en nog eens investeren, dat is heel valuable”

 Tijs en Ruben vervolgen;  

Als je begint met nul moet je zeker niet meer risico nemen dan je kunt dragen. Als dat inhoudt dat je eindresultaat in het begin niet optimaal is, maar je daardoor wel zo min mogelijk risico neemt, is dat wat je moet doen. Althans dat is wat wij hebben gedaan en ieder ander zullen adviseren. Sluit daarnaast ook goede verzekeringen af en maak duidelijke samenwerkingsovereenkomsten met je opdrachtgevers. Zodra je liquiditeit toeneemt kan je er voor kiezen om langzaam aan meer risico te nemen.  

“Een gezonde dosis bluf moet je ook hebben als je wilt ondernemen. Het aangaan van een uitdaging zonder dat je dit ooit gedaan hebt is een must als je wilt groeien met je bedrijf. Zodra de opdracht binnen is ga dan gelijk aan de slag om deze opdracht tot een succes te maken. Nee zeggen is geen optie bij dingen die je gaaf vindt om te doen”

Uitdagingen

Tijdens het ondernemen heb je low Lows en high highs en daarmee omgaan is een uitdaging. Het ene moment behaal je mooie successen waarna je al snel weer te maken kan krijgen met teleurstellingen.

Ruben en Tijs delen hun persoonlijke en zakelijke uitdaging:

Ruben

Zakelijk: Houdt het bij de kern. Iedereen wil iets van je en jij moet eruit filteren wat het beste past bij jouw organisatie

Persoonlijk: Ik heb erg veel geleerd. Door samen met Tijs te ondernemen hebben we elkaar nog beter leren kennen. We weten precies waar we elkaar wel of niet voor hoeven te bellen. Het zijn van een klankbord voor elkaar is enorm belangrijk

Tijs

Zakelijk: Leer omgaan met teleurstellingen. Een teleurstelling is niet direct falen maar geeft je juist tijd om je te focussen op de dingen die wel komen!

Persoonlijk: Leer loslaten. Je moet niet alles zelf willen doen. Dit gaat op een gegeven gewoon moment niet meer

We sluiten af met het dialoog dat je nooit moet vergeten om duidelijke afspraken te maken ondanks dat je bevriend bent met elkaar. Zorg bij samen ondernemen dat je beide goed bent in iets anders. Als je beide goed bent in hetzelfde moet je lekker vrienden blijven of voor jezelf beginnen.

“We hebben beide andere kwaliteiten, maar delen dezelfde passie”

 

Logo gastvrijheidscoach

https://www.gastvrijheidscoach.nl/

Auteur: Stefan Tiemeijer

Datum interview: 29-01-2021