logo
Koude Dranken

Alles draait om de ervaring

Aangeboden door: Horecava

Cocktails zijn niet meer weg te denken uit het drankenaanbod van de horecaondernemer. Maar het moet wel van A tot Z kloppen. Van waanzinnige smaak en mooi glaswerk tot goed ijs en ‘instagrammability’. De consument wil waar voor zijn geld en verwacht kwaliteit en service.

“Je gaat niet naar een bar of restaurant omdat je honger of dorst hebt. Daar kun je thuis ook prima iets aan doen. Van een bar of restaurant verwacht je een ervaring”, legt Fjalar Goud, eigenaar van ISAAC Company, uit. “Er moet keuze zijn, constante kwaliteit en een bartender die jou kan adviseren. Vandaar dat steeds meer horecaondernemers hun personeel goed trainen.” En laat dat nu net dé expertise van ISAAC Academy zijn, een van de drie bedrijven van ISAAC Company.

“Met ISAAC Academy leiden we jaarlijks zo’n 5.000 tot 6.000 bartenders op. Servicetraining, drankenkennis, gastexperience, alles om de ervaring van de klant tot een maximum te krijgen. Met ons tweede bedrijf, Collins Barsystems, ontwikkelen we rvs-cocktailstations om efficiënt cocktails te kunnen maken in een bar. En ons consultancybedrijf ISAAC Consultancy adviseert drankenmerken en ondernemers”, aldus Goud. Kortom, de juiste persoon om te vragen naar de hipste bartrends.

Bitter en complex

“Een mooie trend vind ik de verandering in smaak. Vroeger moest een drankje vooral mierzoet zijn. Nu is de smaak van de consument volwassener geworden. Het mag bitter en complex zijn, zoals de gin-tonic, Negroni en Milano-Torino. Maar je ziet ook steeds meer ‘gelagerde’ rum, whiskey en mooie mezcal of 100% agave tequila in de barretjes verschijnen. Bovendien is Neerlands trots aan een comeback toe: de jenever. Het had de laatste jaren een stoffig imago, maar er zijn nu weer volop mooie jenevers op de markt. Gemaakt door nieuwe, jonge destilleerders. Ik verwacht zelfs dat de jenever ook buiten onze landsgrenzen weer populair gaat worden.”

Daarnaast is sustainability ook in de bars een belangrijke trend, aldus Goud. “Plastic zie je al bijna niet meer. De rietjes, als ze er nog zijn, worden vervangen door eetbare exemplaren. En er is veel meer hergebruik van producten. Zo gebruik je in cocktails veel vruchten, maar vaak slechts een klein deel ervan. Nu wordt de rest van de sinaasappel niet meer zomaar weggegooid, maar bijvoorbeeld verwerkt in een lekkere siroop.”

Cocktails op tap

“Cocktails zijn best ingewikkeld en tijdrovend om te maken. En wachten staat onder consumenten in de Top 3 van horeca-ergernissen”, lacht Goud. “Vandaar dat steeds meer bars nu ook taptails bieden, oftewel cocktails van de tap. Die worden mis-en-place versbereid en vervolgens op de tap gezet. Niet alleen heel snel, maar ook mooi consistent in kwaliteit. Alles om de gastervaring te verbeteren.”