Koffie op high traffic locaties
‘Mensen zijn steeds meer bereid om voor een goed kop koffie een eindje om te lopen,’ zegt Anne van Muijen, adviseur bij HTC Advies. Uit recent onderzoek blijkt dat één op de vijf mensen een horecagelegenheid uitkiest op het aanbod en de kwaliteit van koffie. Voor horecaondernemers liggen hier nieuwe kansen die zowel op Coffee Stage als in het TrendLAB op Horecava worden toegelicht. In de werelden high traffic, customization en Funky Healthy van het TrendLAB kun je de koffietrends van 2020 ervaren.
High traffic locaties
Opvallend is de overgang van ‘verse bonen’ naar barista-koffie op high traffic locaties. Dit is waarschijnlijk een gevolg van nieuwe kwaliteitsprogramma’s, maar ook de slimme bestelsystemen en het zogenoemde rij-management spelen hierbij een rol. Mooie voorbeelden zijn Leon, CoffeeLab of Lebkov & Sons, meestal gevestigd vlakbij of op treinstations. Daarnaast zien we horecaondernemers vaker op high traffic locaties koffiemachines neerzetten in het zicht van de klant. Dat vergroot de beleving van vers gemaakte kwaliteitskoffie en daarmee het gevoel van gastvrijheid.
Gepersonaliseerde koffie
Smaken veranderen en persoonlijke voorkeur staat voorop! Hoe wil jij jouw koffie geserveerd hebben, met welke smaak? Wil je het warm, koud, slow of juist in een cocktail geserveerd? Outlets krijgen vandaag de dag de kans om meer rendement te halen uit koffie als zij inspelen op de persoonlijke voorkeur van de gast en daarin diverse varianten van koffie kunnen aanbieden, om op deze manier de ultieme beleving te geven. Op het TrendLAB ontdek je diverse variaties van koffie en maken we iets op basis van jouw persoonlijke voorkeur!
Generaties
Een andere ontwikkeling is het differentiëren in generaties. Hou vooral rekening met koplopergeneratie Z (geboren tussen 1995 en 2010): zij zijn echte ‘digital natives’ en vinden het bijvoorbeeld normaal om een gepersonaliseerd kopje koffie te kiezen op hun smartphone. Anne van Muijen: ‘Instagram speelt een grote rol in de keuze van generatie Z voor een product of service. Koffie moet instagrammable zijn. Het advies is om hier met latte-art, koffieprinters of een ander aantrekkelijk aanbod of onderscheidende verpakking of styling op in te spelen.’
Eerlijk en puur
De vraag naar eerlijke en pure ingrediënten, de zogenoemde 100% gecertificeerde producten, gaat onverminderd door. Met ook veel aandacht voor de oorsprong van koffie. Waar komt de koffie vandaan en wat zegt het duurzaamheidskeurmerk over de situatie van de koffieboeren? Daarbij gaat het om werkomstandigheden, socio-economische kansen en vooral een eerlijke prijs. In het kader van bewustzijn zie je ook steeds meer vraag naar alternatieven voor melk of melkproducten zoals een cappuccino met havermelk of sojamelk. Loeki Kin, eigenaresse van koffie-conceptbureau Espressionals: ‘Koffiedrinkers verwachten minstens één alternatief voor koemelk te kunnen kiezen en zijn bereid daar extra voor te betalen. Je ziet ook in drank-aanbod steeds meer keuze zoals superfood lattes, bijvoorbeeld kurkuma, of huisgemaakte Chai variaties.’
Keuze
Omdat de klant meer waarde hecht aan keuzes, zien we vaker een combinatie van house-blend en wisselende single origin. Loeki Kin: ‘Daarbij is storytelling belangrijk: waar komt het product vandaan, wie heeft geproduceerd en wat is de productiemethode. Maar ook: wat is de smaakbeleving en welke smaaktonen kun je ontdekken in de koffie?’ Alle trends laten zien dat de aandacht voor lekker kop koffie toeneemt. En dat is niet meer dan terecht!
Zelf ervaren wat deze koffietrends voor jou kunnen betekenen? Registreer je voor Horecava en bezoek het TrendLAB en Coffee Stage.