logo

Koffie ontwikkelingen om in de gaten te houden in 2020

Koffie Thee Cacao

Koffie ontwikkelingen om in de gaten te houden in 2020

Aangeboden door: Horecava

Welke koffietrends zijn niet te missen voor 2020, we spraken met Jeroen Veldkamp, specialist in koffie concepten en oud barista. Hij geeft inzicht in de trends die je niet mag missen voor het komende jaar:

1.Ownership

Koffie is een bewerkelijk product. Het kost tijd, aandacht, liefde en ambitie om dagelijks alle koffiebestellingen optimaal bij de gast te krijgen. Veel horecabedrijven kozen voor een convenience oplossing. Gemak. Bijvoorbeeld een volautomaat. Maar er komen steeds meer machines en hulpmiddelen om er voor te zorgen dat we controle hebben over alle parameters. Het enige dat de horecaondernemer zelf nog moet verzorgen is een persoon verantwoordelijk voor de koffie. Dit hoeft in veel gevallen geen afgestudeerde barista te zijn, maar wel iemand met passie en ambitie, die de verantwoordelijkheid durft te nemen. Kortom, ownership

2. Experience

We zien nog veel te vaak dat de koffiemachine is weggestopt in een hoek van de bar. Of zelfs in de pantry of in de keuken. Dit gaat veranderen. De koffiemachine krijgt in 2020 net zo’n prominente  plek in de bar als de biertap. Immers, koffie is al vanaf 07:00 in de ochtend belangrijk. Bier komt er pas in de middag, of in de avond bij. Dus eeuwig zonde dat die plek van de tap de helft van de dag niet wordt gebruikt. En omdat onze gasten thuis ook steeds fanatieker hun koffie bereiden, zullen ze het in de horeca zeker op prijs stellen om te zien hoe daar de koffie wordt gemaakt.

3.Storytelling

Iedere stad heeft tegenwoordig één of meerdere koffiebranderijen. Deze boutique roasters, zoals ze ook wel worden genoemd, kopen hun koffie vaak rechtstreeks bij de boer. En uiteraard zetten ze dat ook vol trots op de verpakking. Net als een smaakomschrijving en tips om al die smaken ook daadwerkelijk uit de koffie in het kopje te krijgen. Doordat de brander al deze informatie deelt, kunnen horecaondernemers deze info ook weer doorgeven aan de gasten. Dit is de ultieme storytelling.

4.Wie kiest wordt gekozen

2020 wordt het jaar van keuzes maken. Kwaliteit gaat het winnen van keuze. Omdat gasten thuis ook steeds betere koffie drinken, kiezen ze in de horeca nog meer voor kwaliteit. Uiteraard blijft er keuze. Maar geen enorme lijsten met koffie specialiteiten meer. De traditionele Italiaanse basis blijft. Aangevuld met varianten als Flat White en cortado. We zien wel een enorme groei in het aanbieden van plantaardige melkvervangers. Waarbij Oat (haver) melk op dit moment verreweg de meest populaire is.

5. Kiezen voor alternatieven

Waar we in de menukaart keuzes gaan maken in het aanbod, gaan we in de presentatie helemaal los. Want het moet natuurlijk wel speciaal blijven om een koffie in de horeca te drinken. De oplossing zit hem vooral in de keuze voor een alternatief. Het alternatief is altijd de tweede keuze. En die zorgt vaak voor spanning en onderscheid. Dus kies eens voor een glas i.p.v. een kop. Of een jampot i.p.v. een glas. Of een bierviltje i.p.v. een schotel. Er zijn oneindig veel voorbeelden. Maar het moet natuurlijk wel bij je zaak en doelgroep passen.