Jurrian van Lenthe van No Sugar Daddies
Ik ben Jurrian van Lenthe. 34 jaar jong en samen met mijn compagnon Henk-Jan Broeksma zijn we een jaar geleden No Sugar Daddies gestart. Wij kennen elkaar al ruim 15 jaar sinds we als huisgenoten in een studentenhuis in Groningen woonden.
Vertel Jurrian, wie ben je?
Hoi! Ik ben Jurrian van Lenthe. 34 jaar jong en samen met mijn compagnon Henk-Jan Broeksma zijn we een jaar geleden No Sugar Daddies gestart. Wij kennen elkaar al ruim 15 jaar sinds we als huisgenoten in een studentenhuis in Groningen woonden. Tegenwoordig hebben we beide een gezin, allebei 2 kids en als we geen chocopasta aan het smeren of verkopen zijn, zitten we op de tribune bij Ajax of zijn we aan het surfen.
Wat heb je gedaan voordat je begon met No Sugar Daddies?
Na mijn studie ben ik bij Nestlé gestart waarbij ik diverse sales en marketing banen heb gehad. Een prachtig bedrijf waar ik heel fijn gewerkt heb met veel leuke collega’s. Het waren er wel veel die collega’s, iets meer dan 300.000, dus om daar ooit directeurtje te worden werd wat lastig. Dan maar voor mezelf beginnen dacht ik.
Wanneer kwam je tot het idee om te starten met No Sugar Daddies?
Toen ik kinderen kreeg ging ik toch wat anders naar eten kijken. Eten moet niet alleen lekker zijn, maar ook voedzaam en gezond, besefte ik. Aangezien ik zelf enorme stapels boterhammen eet, stonden er ook vaak boterhammen op het menu van de kids. Maar wat smeer je daar nou op, wat ook nog gezond is? Kinderen willen toch graag zoet beleg, maar als ik naar het bestaande assortiment keek zag ik vooral veel suiker en palmvet als ingrediënten. Dat kan beter dacht ik. Toen ben ik de keuken ingedoken en heb tientallen recepten voor gezondere chocopasta’s geprobeerd. En toen ik dacht dat we er klaar voor waren heb ik mijn baan opgezegd.
Wat heb je gedaan om je bedrijf op te starten?
Het eerste wat ik deed was Henk-Jan vragen om het bedrijf samen met mij te starten. Ik ben niet echt een einzelganger en ik geloof er heilig in dat een plan beter wordt als je het met anderen bespreekt. Vervolgens ben ik een ruimte gaan huren bij FoodUnion in Haarlem. Een culinaire, creatieve broedplaats waar ik samen met andere startende foodbedrijven onder 1 dak apparatuur kon delen. Ideaal! Zo hoef je niet direct fors te investeren in een productielijn, maar kun je wel zelf je productie draaien. Al snel was het echter voor ons niet meer haalbaar om zowel de productie, de verkoop, logistiek etc. te doen, dus hebben we besloten om de productie samen met een andere partij te gaan doen.
Omdat we geen suiker aan onze chocopasta’s toevoegen, maar gedroogd fruit, zochten we een partij die ons daarbij kon helpen. Al snel kwamen we uit bij Yogi&Yousef, net als wij gevestigd in Haarlem. Zij hebben eigen plantages met de lekkerste dadels die je je kunt voorstellen en ze hadden ook nog eens productiecapaciteit voor ons over. Een perfecte match, dus sinds dit jaar produceren we onze chocopasta’s samen met hen.
Waar sta je nu? Vertel meer over je bedrijf en producten.
Momenteel maken we 3 varianten chocopasta in de smaken Melk, Puur en Hazelnoot. Alle 3 zijn ze biologisch, UTZ gecertificeerd en bevatten ze geen rotzooi, alleen maar mooie, herkenbare ingrediënten. En uiteraard zonder toegevoegd suiker, alleen maar dadels als zoetstof. Hierdoor is het suikergehalte in onze chocopasta’s 3x lager dan in andere chocopasta’s en bevat het juist veel meer mineralen en vezels.
Wij hebben ervoor gekozen om te starten met directe leveringen aan zelfstandige winkels. Op die manier konden we ons concept goed uittesten, waar nodig wat bijschaven en onze productiecapaciteit laten meegroeien met de vraag. Omdat we zoveel enthousiaste reacties krijgen en hard groeien (we leveren nu aan bijna 180 winkels), zijn we nu klaar om met grotere partijen in zee te gaan. Wij richten ons hierbij op de meer duurzame ketens.
Waarom moet ik hier volgens jou mee aan de slag?
Smeerbare suiker uit een plastic verpakking op je brood is niet meer van deze tijd. Steeds meer mensen willen gezonder gaan eten, minder plastic verpakkingsmateriaal gebruiken en bewustere keuzes maken. En uiteraard moet het vooral lekker zijn. Onze chocopasta’s voldoen hier volledig, dus test het vooral zelf!
Hoe reageert de Horeca op je verhaal en waar ben je trots op?
Het is superleuk om te zien dat steeds meer winkels overtuigd zijn van ons product. Zeker de winkels die actief aan de slag gaan om onze chocopasta te laten proeven verkopen erg goed. Wat ons echt blij maakt zijn reacties van consumenten die helemaal gelukkig zijn met onze chocopasta: eindelijk iets lekkers op brood, op je cracker of door de yoghurt wat niet mierzoet is.
Wat is je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?
Onze grootste uitdaging was de structuur van ons product. Mensen verwachten bij chocopasta een heel glad goedje. Wij vermalen echter complete dadels, uiteraard zonder pit, en hierdoor krijg je een heel ander type product, dan wanneer je een chocopasta op basis van suiker maakt. Persoonlijk vind ik dit veel lekkerder. Je moet het een beetje zien als een smeerbare variant van bliss balls, van die gezonde snack balletjes op basis van dadels, vaak met noten, cacao en kokos.
Dit is je kans! Wat zou je als pitch willen zeggen?
Probeer ons product zelf en laat ons weten wat je ervan vindt! Jij bent toch ook niet van suiker!? Superleuk als je ons een kans wilt geven om jouw klanten blij te maken met onze gezonde chocopasta op basis van dadels.