Jan van Heel haalt hij plezier uit gastvrijheidssector
Het Tinnen Bord Meteen na de Hotelschool in Brussel zette Jan het restaurant “het Tinnen Bord” op. 16 jaar lang...
Het Tinnen Bord
Meteen na de Hotelschool in Brussel zette Jan het restaurant “het Tinnen Bord” op. 16 jaar lang heeft hij dit gerund, ondanks dat hij er al snel achter kwam dat ondernemen niks voor hem was. Omringd met de juiste personen bleef hij al die jaren gemotiveerd om door te gaan. Maar na 16 jaar moest hij toch de grote beslissing nemen om het restaurant te verkopen. Het liep niet goed genoeg en hij kreeg niet genoeg terug voor de hoeveelheid uren en energie die hij erin had gestoken.
“Je moet nooit spijt hebben van iets, je kan hier wel van leren”
Vervolgens is hij 10 jaar lang aan de slag gegaan bij KPN in de restauratieve voorzieningen. Hij heeft hier geleerd dat je goed met mensen om moet kunnen gaan als je in een bedrijf werkt. Er kunnen allerlei emoties loskomen tijdens werk. Dit merkte hij in de vorm van ruzies binnen het collegiaal contact en emotionele reacties tijdens de beoordelingsgesprekken die hij gaf. Men moet wel met kritiek kunnen omgaan.
Het Kurhaus Avontuur
Na een avontuur in de uitvaart branche kwam hij via de V&D terecht bij het Steigenberger Kurhaus Hotel waar hij meerdere jaren actief is geweest als buitenportier. Na faillissement is het overgenomen met de nieuwe naam: Grand Hotel Amrât Kurhaus. De functie van buitenportier kwam te vervallen, maar de nieuwe eigenaar heeft Jan gevraagd rondleidingen te komen geven in het hotel. Tot COVID-19 uitbraak deed hij dit met veel plezier twee keer per maand.
Waarom hij op deze leeftijd nog steeds werkzaam is in deze sector? Hij ziet het niet als zijn werk, maar hij vindt het vooral leuk om te doen. Zoals Jan zegt heeft het Kurhaus “een grote geschiedenis die leuk genoeg is om met verschillende groepen te delen”. Het bedenken van deze verhalen vindt hij leuk en contact met mensen noemt hij boeiend en erg bevredigend. Ook zou hij na de Coronapandemie graag weer rondleidingen willen geven.
“Gastvrijheid moet je echt leuk vinden, dit valt niet te acteren”
In al die jaren tijd zal er van alles veranderd zijn, toch?
Jan, zo realistisch als hij is, vindt dit best mee vallen. Natuurlijk de tijden veranderen en de horeca gaat daarin mee. De grootste veranderingen zijn volgens hem in de keuken en de receptie, alles is veel efficiënter tegenwoordig en ook de mensen zijn beter opgeleid.
Qua kleding is hem ook veel verandering opgevallen. Niet alleen is het personeel van het Kurhaus minder chique gekleed dan vroeger, maar vooral de gasten nemen het niet meer zo nauw met hoe ze een hotel betreden. Regelmatig heb je wel eens mensen die er bijna naakt bijlopen. Dit zou vroeger echt niet worden toegestaan.
Er wordt soms veel gehamerd op het personaliseren. Zo wordt Jan vaak begroet door de mensen van de receptie met “Goedemorgen meneer van Heel”. Hij vindt dit, net als alle gasten van de horeca natuurlijk onwijs leuk om te horen. Zelf kent hij de nieuwe werknemers vaak zelf niet bij naam, dat vindt hij dan jammer. Jan waarschuwt wel dat de aandacht voor de andere gasten hierbij niet uit het oog verloren wordt. Want er zijn vaak meer gasten waar je de naam niet van weet dan wel, maar zij willen wel dezelfde aandacht voor hun geld.
Maar negatieve verandering daar kan hij niks over delen, tijden veranderen namelijk en dat is heel logisch.
“Er verandert niks in negatieve zin, het gaat alleen mee met de tijd.”
Tips van Jan voor jou:
- Oogcontact. Is dit er een keer niet? Dan hoef je het ook niet af te dwingen om gedag te zeggen.
- Rust bewaren en dit overbrengen op gasten en collega’s. Hierdoor zijn stress situaties veel beter in controle te houden.
- Leiding geven vanaf de achtergrond. Je hoeft niet bij elk klein dingetje er meteen fel in te springen, vertrouw je medewerkers op hun kwaliteiten.
- Focus op dingen die voorrang hebben en blijf niet hangen in beslissingen.
- Laat dingen ook op je af komen. Je kan niet altijd voorspellen wat er gaat gebeuren.
- Plan! Als je iets wilt opzetten, maak dan een goed plan en zorg voor genoeg financiële back-up. Sta er ook voor de volle 100% achter.