logo

Luuk Scholte van Horecava: Meer kansen voor Horeca(va)

Luuk Scholte van Horecava: Meer kansen voor Horeca(va)

Aangeboden door: Horecava

Luuk Scholte, Group Food Director Horecava vertelt over de groeiende kansen voor de horeca(va).

Eindverantwoordelijke voor de grootste foodservice vakbeurs van Nederland en alle activiteiten binnen het domein Food bij RAI Amsterdam, je zal het maar zijn. Luuk Scholte, Group Food Director Horecava neemt die taak graag op zich. Ooit stond hij met zijn eerste baan als exposant op Horecava, nu wordt komende Horecava zijn 7e editie als Group Food Director.

De afgelopen jaren is de beurs veel veranderd, Luuk legt uit: “7 Jaar geleden zaten we midden in de crisis, de markt zat anders in elkaar en we misten een grote doelgroep die niet naar Horecava kwam. Ik wilde meer kwaliteit toevoegen, zowel inhoudelijk als in de uitstraling. Meer content, netwerkmogelijkheden en beleving. Alsook verbreding van de bezoekersdoelgroepen. Het is een strategisch meerjarenplan dat aansluit bij de markt.” Enthousiast vertelt hij verder: “Wat heel gaaf is, is dat we door de jaren heen hallen hebben toegevoegd, zoals de Foodhal. Daar was eerst veel scepsis, nu is het één van de populairste hallen is.” Dat het goed gaat heeft ook te maken met de markttrends die vertaald worden naar business concepten. “Een trend ontstaat nooit van het één op andere moment, denk bijvoorbeeld aan Delivery dit groeit al een aantal jaar en is nu een van de snelst gegroeide segmenten binnen de foodservice. Wij proberen altijd zo vroeg mogelijk een trend te vertalen naar de beurs, maar een trend moet wel volume en potentie hebben om er samen met partners uit de markt invulling aan te geven.”

Meer kansen voor de horeca(va)

Door verbreding van de markt zijn er steeds meer kansen voor de (horeca) ondernemer en verbreedt ook de doelgroep zich. Gastvrijheid is één van de onderwerpen die ook buiten de traditionele horeca branche steeds relevanter wordt, dit zie je de afgelopen jaren bijvoorbeeld terug bij high traffic locaties maar ook in de facilitaire- en zorgsector. Daarom lanceert Horecava 2020 het segment Facility & Hospitality. Luuk: “We springen in op de bewegingen in de markt en als dat uiteindelijk goed lukt en we dit ook terugkrijgen uit de markt, dan word ik daar heel blij van!”

Horecava vlaggen bij RAI Amsterdam

Online platform

Iets waar Luuk al een aantal jaar aan wil werken is een online Horecava platform waar vraag en aanbod samenkomen, een year round verlenging van de beurs. “Mensen brengen steeds meer tijd online door, dus het is belangrijk dat we daar in meegaan. En ik ben enthousiast dat we dit nu eindelijk gaan doen.” vertelt hij. Een paar weken geleden verscheen het persbericht dat Horecava van 4 dagen beurs transformeert naar een 365 dagen platform. Ook het online platform is een meerjarenplan geeft hij aan. “Het doel is om een onafhankelijk platform te bieden waar vraag en aanbod samen komen en waar je onder andere inspiratie- en nieuwsitems vindt.”

Horecava is als beurs door de jaren heen steeds meer een vaste factor in de markt is geworden. “We zijn relevant voor horeca ondernemers & – professionals, leveranciers en stakeholders. Dit is ook het streven voor het online platform.” Geeft hij trots aan. Maar waar hij nog trotser op is, is op het Horecava team. “Ik kan wel allemaal plannen hebben, maar goede plannen kunnen alleen uitgevoerd worden met een goed team. Ze werken zo hard, hebben kennis van de markt en er zit zoveel passie en waanzinnige energie in het team. Dat is wat je nodig hebt!”