InnovationLAB tijdens Horecava 2018
De nationale vakbeurs Horecava organiseert in 2018 opnieuw een InnovationLAB. Professionals uit de foodservice branche kunnen bij dit onderdeel van de beurs vier trends in de horeca ontdekken: technologie, circulariteit, identiteit en third places. Horecava wordt van maandag 8 januari tot en met donderdag 11 januari 2018 in RAI Amsterdam gehouden en heeft als thema ‘Proef de toekomst’.
Het InnovationLAB tijdens Horecava 2018 bestaat uit een aantal onderdelen: het TrendLAB, het AdviesLAB en het Theater. Partners tonen aan de hand van praktijkvoorbeelden hun nieuwste innovaties op het gebied van technologie, circulariteit, identiteit en third places. Het prikkelen van de zintuigen staat hierbij centraal; bezoekers zien, proeven en beleven de trends en krijgen zo een voorproefje van de toekomst in de horecabranche.
Vier trends ervaren in TrendLAB
In het TrendLAB kunnen bezoekers de vier trends concreet ervaren en beleven. Ze worden verrast met onder andere interactieve communicatie en zelfdenkende apparatuur (technologie), live foodwaste oplossingen en hergebruik van materialen (circulariteit), en spannende one trick pony concepten (identiteit) in een multifunctionele, creatieve omgeving (third places).
Technologie creëert snelheid en rust
Stobag laat zien hoe technologie producten sneller bij de horecaondernemers brengt; het bedrijf verkoopt zon- en weerbeschermingsoplossingen aan de hand van virtual reality. Zo hoeven horecaondernemers niet meer naar een showroom, maar komen de producten naar hun zaak. Hoe technologie rust in de keuken brent, toont Index Systems met de eerste digitale keukenhub; Annoncer. Onder andere in sterrenrestaurant De Librije vervangt deze digitale oplossing al de ouderwetse bonnen.
Circulariteit, van apparatuur tot de laatste etensrest
Meiko laat circulariteit in optima forma zien met de WasteStar; een machine die etensresten en keukenafval, inclusief botten, mosselschelpen en schalen van schaaldieren verwerkt tot een waardevol substraat. Dit wordt uiteindelijk duurzaam gebruikt voor biogas-, waterzuiverings- of composteerinstallaties. In diverse horecaconcepten op het LAB staat de nieuwste koel- en warmtetechniek van Ake-Ideal Nordcap. Zij lichten toe hoe zij als leverancier altijd eigenaar van apparatuur blijven. Wanneer de levensduur is bereikt, haalt Ake-Ideal de apparatuur op bij de ondernemer om het vervolgens zo veel mogelijk te recyclen.
Onderscheidend vermogen door sterke identiteit en branding
Maxivers LAB brengt in de praktijk hoe zij met hun totale foodconcept innovatieve ondernemers als Urban Salad ondersteunen. Ook Vrumona werkt samen met een jonge innovatie partij. In de cocktailbar ontwikkelen zij smaaksensaties, waarbij oude en nieuwe merken elkaar versterken. Maison Cart D’or is een samenwerking tussen pastry chef Yannick Tranchant en Carte D’Or ijs. Op het LAB demonstreren zij hoe je een eigen identiteit bouwt, tot op dessertniveau. Bezoekers kunnen hier ook zelf aan de slag.
Third places, de nieuwe plek naast thuis en kantoor
Mensen eten, werken, genieten, ontmoeten en ontspannen waar en wanneer dit past. Afgekaderde momenten (werktijden, lunchtijd en vrije tijd) verdwijnen en daardoor ook afgebakende plekken (thuis en werk). Zo ontstaan third places waarvoor Heineken de Blade introduceert. Generatie X, Y en Z is dol op ontbijt, de hele dag door. De All Day Breakfast bar van Arla laat zien hoe op deze consumentbehoefte in te spelen met nieuwe producten en combinaties.
AdviesLAB en Theater
In het AdviesLAB kunnen ondernemers die behoefte hebben aan advies op maat over onder meer ontwerp, duurzaamheid, communicatie en personeel, in een informele sfeer terecht bij diverse deskundigen. Daarnaast zijn er in het Theater elke dag topsprekers en TED-achtige Talks waar experts hun ideeën en ervaringen voor het voetlicht brengen.
Founding Partners
Het InnovationLAB is een onderdeel van Horecava en komt tot stand in samenwerking met Founding Partners HTC Advies en Ake-Ideal Nordcap. Innovatie zit in hun DNA en zij worden iedere dag door de markt en haar gebruikers uitgedaagd om met oplossingen te komen die er (nog) niet zijn. Het InnovationLAB is bij uitstek het beste en mooiste platform om hun organisatie en innovaties te presenteren aan partners, afnemers en natuurlijk de eindgebruiker.
Ook partner worden?
Bedrijven die affiniteit hebben met één of meer van de vier thema’s kunnen zich via Horecava of één van de Founding Partners aansluiten bij het InnovationLAB!