Innovatie van levensbelang om te overleven
Al jaren is de Horecava Innovation award aanwezig op de beurs, Maar wie zijn de juryleden eigenlijk, waar kijken ze naar bij innovaties en nog belangrijker waar letten ze op bij inzendingen voor de Horecava Innovation Award (HIA)? Leer ze kennen en doe er je voordeel mee...
Patrick Brand | Co- Founder/ Hoteliers.com | Travel Technology | Nieuw jurylid sinds juli 2021 in de categorie Digital, Apps & Social Media
Waarom ben je jurylid van de HIA?
Bij de Hospitality Industry Awards draait het om innovatie en daar heb ik dagelijks mee te maken in mijn werk als ondernemer in de Travel Technology sector. Onze markt verandert snel, er worden veel nieuwe producten gelanceerd om de customer journey steeds verder te verbeteren en om hierin mee te kunnen doen in de kopgroep moet je continue alert zijn. Wat zijn nieuwe ontwikkelingen die impact gaan maken? Welke producten en initiatieven bestaan volgend jaar nog en hoe vertaal je deze trends door naar concrete producten die aansluiten bij de gebruiker? Innovatie is onderdeel van mijn leven geworden en ik ben nu al benieuwd naar de inzendingen die we als jury mogen gaan beoordelen.
Welke innovatie is je het meest bijgebleven van afgelopen jaren? En waarom?
In onze markt maken reuzen zoals Google en Booking.com voor een groot deel de dienst uit. Een hele interessante ontwikkeling is dat Google zichzelf steeds meer tot een reisaanbieder aan het omvormen is binnen de Travel Vertical. Ze maken hierbij gebruik van integratiepartners, dit zijn partijen die prijzen en beschikbaarheden van hotels aanleveren bij Google en er ook voor zorgen dat de boeking wordt afgehandeld. Met Hoteliers.com waren we zelf één van de eerste integratiepartners en hebben we deze ontwikkeling van dichtbij meegemaakt. Dit biedt veel kansen voor hotels om meer evenwicht te vinden tussen het directe kanaal en Online Travel Agents, vandaar dat we deze ontwikkeling op de voet blijven volgen.
Wat betekent innovatie voor jou?
Vanuit mijn hospitality achtergrond heb ik altijd een klantgerichte benadering gehad, goed luisteren waar klanten tegenaan lopen en wat hun leven makkelijker maakt. Deze informatie doorvertalen naar producten is het leukste wat er is. Er gebeurt ook veel op het snijvlak van Hospitality en Technology, het is een grote markt waar enorme bedragen in om gaan en veel partijen in actief zijn, dus er is altijd wel wat nieuws te ontdekken. Hierdoor is innovatie ook van levensbelang als je wilt overleven in deze sector. Daarnaast houd ik zelf ook erg van reizen en is het altijd leuk om nieuwe plekken en hotels te bezoeken, dat geeft mij echt inspiratie.
Waar moet een product/ dienst voor jou (naast innovatief zijn) minimaal aan voldoen? En waarom?
Een product of dienst moet mensen blij maken, dat staat altijd voorop. Dit kan zijn doordat het je leven makkelijker maakt, of op een andere manier toegevoegde waarde biedt.
Wat heb je geleerd / opgestoken van al die jaren dat je HIA jurylid bent?
Ik ben voor de eerste keer jurylid dit jaar en erg benieuwd wat ik er allemaal van ga opsteken!
Waar zou jij nou wel eens een innovatieve oplossing voor willen zien?
De platformeconomie die eerst zo mooi leek, door de hoge commissies en geavanceerde toepassingen kijk ik daar nu anders naar. Alle toepassingen waarbij partijen direct met elkaar in contact komen juich ik toe. Waarom dienen grotendeels Amerikaanse tussenpartijen te verdienen aan het product of dienst wat lokaal vaak geleverd wordt? Voor het vinden van hotels hebben wij daarom de Direct Booking Portal gelanceerd in november, welk ook ondersteund wordt door KHN. Bezoekers kunnen een selectie maken en vervolgens boeken op de hotel eigen website commissievrij.
Wie zou je willen vragen om mee te doen aan de Horecava Innovatie Award?
Eigenlijk iedereen die innovatie een warm hart toedraagt.
Inschrijven Horecava Innovation Award?
Jouw innovatie ook een droomstart geven? Schrijf je hieronder in voor de Horecava Innovation Award!